וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קהיר: 42 הרוגים מירי הצבא בהפגנת האחים המוסלמים

רויטרס

8.7.2013 / 10:58

חברי התנועה התקהלו הבוקר מול מטה המשמר הרפובליקני בו עצור הנשיא המודח מורסי, ודרשו לשחררו. כשהתקרבו למקום נפתחה לעברם אש. הצבא: "קבוצת מחבלים הסתערה על הבניין"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

עימותים קשים הבוקר (שני) בקהיר גבו את חייהם של עשרות מאנשי "האחים המוסלמים". עדיין לא ברור מה היה המניע לירי במפגינים, אך כבר ברור כי מדובר באחת התקריות הקשות ביותר מאז הדחתו של הנשיא חוסני מובארק בפברואר 2011. תנועת האחים המוסלמים מיהרה לטעון כי מדובר ב"טבח" שנעשה במתפללים תמימים, ואילו צבא מצרים אמר להגנתו כי "מחבלים חמושים" התקיפו את המקום שבו עמדו החיילים.

במקומות אחרים בקהיר נחסמו כבישים ראשיים לתנועת אזרחים. בפרט נסגרו הכשרים המובילים לכיכר תחריר, ככל הנראה כדי למנוע מתומכי מורסי וממתנגדיו להתקהל במקום.

משרד הבריאות בקהיר אמר כי 42 בני אדם לפחות נהרגו בעימותים מחוץ למטה המשמר הרפובליקני בעיר נסר שבמזרח קהיר. עוד 322 בני אדם נפצעו. מוראד עלי, דובר תנועת האחים המוסלמים, אמר כי המפגינים נורו למוות ב"הפגנה שקטה", שהתקהלה לפנות בוקר מחוץ למתקן שבו מוחזק הנשיא המודח מוחמד מורסי.

מלמעלה, עם כיוון השעון: מטה המשמר הרפובליקני, מסגד ראבעה אל-עדוויה, כיכר תחריר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגין מציג ידיים מדממות, הבוקר במזרח קהיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי גרסת הצבא המצרי, "קבוצת מחבלים ניסתה להסתער על הבניין". הצבא הוסיף כי קצין אחד נהרג בעימות ועוד 40 חיילים נפצעו. בכיר האחים המוסלמים, מוחמד בלתאגי, אמר כי "מה שראינו היום הוא טבח באנשים בזמן שהתפללו את תפילת הבוקר"

אש חיה וגז מדמיע

חובשים שהוזעקו לזירת ההפגנה אמרו לרשת סי-אן-אן כי אנשי המשמר הרפובליקני וחיילי הצבא פתחו באש, כאשר המפגינים ניסו להתקרב למתקן ודרשו לשחרר את מורסי ממעצרו. רשת אל-ג'זירה שידרה תמונות של חמישה גברים שככל הנראה נהרגו בעימותים, ושל חובשים שעשו פעולות החייאה במרפאה מאולתרת.

לדברי האחים המוסלמים, הצבא פשט על קבוצה של תומכי מורסי בשעה 04:00 לפנות בוקר, בשעה שרבים היו מרוכזים בתפילת הבוקר.

"החיילים השתמשו באש חיה. היו גם כאלה שנפצעו מרסיסים ומגז מדמיע", סיפר אחד המפגינים, עלא אל-חדידי. מפגין אחר, מחמוד א-שילי, אמר כי כמה אנשי ביטחון בלבוש אזרחי פתחו בירי לעבר המפגינים. "הבריונים צצו לפתע ואנחנו היינו המטרה", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמבולנס מפנה את הפצועים בזירת הירי במזרח קהיר, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מסתמן: ראש הממשלה הזמנית - הכלכלן זיאד א-דין

אמש פורסם כי המועמד החדש לעמוד בראשות הממשלה הזמנית הוא זיאד בהאא א-דין, כלכלן שעמד בעבר בראש הבורסה בקהיר. מוחמד אל-בראדעי ימונה ככל הנראה לסגנו של הנשיא הזמני, עדלי מנסור. זאת, בשל התנגדות נחרצת שהביעה המפלגה הסלפית, א-נור, למינויו לראש הממשלה.

ואולם, בעקבות האירועים הקשים הבוקר בבירה המצרית, הודיעה מפלגת א-נור הודיעה כי היא פורשת מהמשא-ומתן לבחירת ראש הממשלה הזמני. המפלגה הגדירה את האירועים כ"טבח".

עשרות מפגינים נהרגו בסוף השבוע בחילופי אש עם הצבא במרכז קהיר ובמזרחה, ויותר מאלף בני אדם נפצעו במהומות בין תומכי מורסי למתנגדיו.

באחת התקריות החמורות מאז הדחתו של מורסי, פורסם סרטון המתעד קבוצה של תומכי מורסי משליכים נערים ממגדל של גג של בניין באלכסנדריה. 14 בני אדם נהרגו בעימותים בעיר באותו יום.

פצוע, מתומכי מורסי, מטופל בבית חולים בקהיר, יולי 2013. רויטרס
מטפלים בפצוע במרפאה מאולתרת בקהיר/רויטרס
צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
חייל חוסם כביש בדרך לכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס

בסוף השבוע פרסם שייח יוסוף אל-קרדאווי, מנהיג הדת המוסלמי-סוני המשפיע בעולם ואיש האחים המוסלמים, פסק הלכה שלפיו על אזרחי מצרים לתמוך בנשיא מצרים המודח, מוחמד מורסי.

אל-קרדאווי, הפועל מקטאר, הסביר בפסק ההלכה כי הדחת מורסי על ידי צבא מצרים הינה למעשה פגיעה בדמוקרטיה ובחוקה המצרית. הוא טען בנוסף כי על צבא מצרים להפסיק את מעורבותו בפוליטיקה המצרית.

כלי שיריון של צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
שריוניות של הצבא באחת הדרכים המובילות לכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס
כלי שיריון של צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
החיילים מנסים למנוע מהמפגינים להתקהל בכיכר המרכזית/רויטרס
כלי שיריון של צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
כלי שיריון של צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013/רויטרס
צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013/רויטרס
צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully