וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים המוסלמים קראו להפגין גם היום: "טבחו בנו"

9.7.2013 / 0:38

בתום יום מדמם שבו נהרגו 51 מתומכיו של הנשיא המודח מורסי, קראו אנשי תנועתו לצאת לרחובות ולמחות על ההפיכה ועל התוקפנות. ארה"ב: טרם החלטנו אם להגדיר את ההדחה "הפיכה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, יותם בן-דוד

אחרי ספירת המתים – תומכי מורסי קוראים לצאת גם היום לרחובות מצרים: בסופו של יום מדמם במיוחד במצרים, קראה אמש (שני) תנועת "האחים המוסלמים" לאזרחי מצרים להמשיך בהפגנות נגד הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, וכמחאה על הרג 51 המפגינים, אתמול לפנות בוקר בקהיר. "במחאתנו נגד ההפיכה הצבאית, התוקפנות שבאה בעקבותיה והטבח שבוצע בנו, אנו קוראים לכל האזרחים לקיים מחר הפגנות ברחבי מצרים", אמר במסיבת עיתונאים חאתם עזאם, דובר הקואליציה המצרית הכוללת גם את תנועתו של מורסי.

הפיכה במצרים - כותרות אחרונות:
ארה"ב: "טרם החלטנו אם הייתה הפיכה במצרים"
צבא מצרים על ההרג: "המפגינים תקפו באש חיה"
קהיר: עשרות הרוגים מירי הצבא בהפגנת האחים המוסלמים

אמש קיימו תומכי מורסי עצרת המונית ליד מסגד ראבעה אל-עדוויה במזרח הבירה, ליד המקום שבו נורו למוות המפגינים. הם מחו על האירוע הקטלני ביותר מאז הדחתו ההפיכה הקודמת, שהביאה לסיום כהונתו של הנשיא חוסני מובארק. משרד הבריאות במצרים הודיע הערב כי מניין הקורבנות הסתכם ב-51 הרוגים ו-435 פצועים. שוטר וחייל נהרגו גם כן בחילופי האש.

גורמים בכירים במצרים מסרו כי שר האוצר לשעבר של מצרים, סמיר רדואן, מסתמן כמי שצפוי להיות ראש ממשלת המעבר. רדואן אמר כי עוד לא פנו אליו בנושא. אמש נטען כי זיאד בהא א-דין הוא המועמד המוביל לראשות ממשלת המעבר. במקביל, נשיא מצרים הזמני, עדלי מנסור, הודיע כי הבחירות לפרלמנט יתקיימו תוך שישה חודשים. על פי הדיווח, הבחירות יתקיימו לאחר אישור חוקה חדשה.

במקביל להחרפת העימותים, אמש נרשמה התייחסות ישירה ראשונה מצד ארצות הברית להדחתו של מורסי, חמישה ימים אחרי ההתרחשות הדרמטית. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר בתדרוך לכתבים כי ארצו טרם החליטה אם מדובר בהפיכה צבאית או לא. "איננו רואים לנכון לקבל החלטות או להשתמש בהגדרות פזיזות לעת עתה", אמר. גם משרד החוץ בארה"ב הגיב להתפתחויות במצרים, וקרא לצבא מצרים לגלות "איפוק מרבי" בטיפול במפגינים. דוברת המשרד ג'ן פסקי אמרה כי ארה"ב "מגנה בתוקף כל סוג של אלימות", והפצירה באזרחי מצרים "להפגין בדרכי שלום".

מפגיני האחים המוסלמים במזרח העיר קהיר. 8 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים מול חיילי הצבא המצרי בקהיר, היום/רויטרס

קודם לכן היום היו חילופי האשמות בין צבא מצרים לבין תומכי מורסי באשר לאחריות לאירוע שהביא למותם של עשרות המפגינים במזרח קהיר, ליד המחנה הצבאי שבו מוחזק ככל הנראה מורסי בימים האחרונים. תנועת "האחים המוסלמים" הייתה הראשונה לכנס מסיבת עיתונאי בצהריים, שבה כינו אנשיה את שר ההגנה עבד אל-פתאח סיסי "רוצח וקצב".

"לא נוכל למחות את זכר היום הזה", אמר אחד הדוברים, "מדובר בכתם על הצבא שירה באזרחים מצרים. היו אלה חיילי הצבא הישראלי שעמדו מאחורי המחסומים וירו". רופא שדיבר במסיבת העיתונאים בחר "לשבח" את ישראל, ואמר: "גם היהודים מעולם לא עשו זוועות כאלה לפלסטינים". לדבריו, שלוש השעות שבהן נמשכו המהומות היו השעות הגרועות בחייו.

צבא מצרים: המפגינים פתחו באש ראשונים. רויטרס
"המפגינים השתמשו בתחמושת חיה". דובר צבא מצרים במסיבת העיתונאים/רויטרס

שעות ספורות אחר כך כינס גם הצבא המצרי מסיבת עיתונאים, שבה האשים את המפגינים בפרוץ עימות הדמים. דובר הצבא אחמד עלי הביע צער על מותם של המפגינים, אולם ביקש להבהיר: "הצתת המהומות והעימות נעשה על ידי המפגינים. הם השתמשו בתחמושת חיה על החיילים". לדבריו, המפגינים תקפו את החיילים בשעת בוקר מוקדמת ואף ירו לעברם מגג של בניין סמוך.

בסרטון שפורסם אמש אכן נראים מפגינים משליכים חפצים שונים מגג בניין. הדובר אף מתח ביקורת על תמונות של ילדים מצרים שנהרגו לטענת תומכיו של מורסי כתוצאה מהירי: "קבוצות דתיות מפיצות תמונות של ילדים הרוגים, אבל איך ילדים יכולים להיות שם בשעה מוקדמת כל כך?". הוא טען כי התמונות צולמו בסוריה במרץ 2011.

תומכי מורסי מתפללים במקום שבו נורו למוות עשרות מפגינים בידי הצבא. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
מתפללים אחרי הטבח/רויטרס

לאחר האירוע הביע נשיאה הזמני של מצרים, עדלי מנסור, "צער גדול" על מות המפגינים. בהודעה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית נאמר כי המפגינים נהרגו כשניסו להסתער על מטה המשמר הרפובליקני. הממשל הזמני הודיע על הקמת ועדה שתחקור את האירועים, וקרא למפגינים שלא להתקרב למתקני צבא.

פצוע, מתומכי מורסי, מטופל בבית חולים בקהיר, יולי 2013. רויטרס
משרד הבריאות המצרי הודיע כי 435 בני אדם נפצעו בחילופי האש הבוקר/רויטרס

עדכון ראשון: 23:38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully