וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא מצרים על ההרג: "המפגינים תקפו באש חיה"

במסיבת עיתונאים הביע הצבא צער על מותם של 51 המפגינים הבוקר, אולם טען כי הם שהציתו את העימות. הממשל הזמני הודיע על ועדת חקירה. זעם בקהיר: "יותר גרוע מהיהודים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

צבא מצרים כינס אחר הצהריים (שני) מסיבת עיתונאים שבה התייחס להרג עשרות המפגינים, תומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי, שנורו הבוקר למוות בבירה קהיר. דובר הצבא אחמד עלי הביע צער על מותם של המפגינים, אולם טען כי הירי התבצע לאחר שהחיילים הותקפו על ידי המפגינים.

"הצתת המהומות והעימות נעשה על ידי המפגינים, ואנו הזהרנו מפני תקיפת מבנים של הצבא", אמר. לדבריו, "בארבע לפנות בוקר המצב לא היה רגוע. המפגינים השתמשו בתחמושת חיה על החיילים". הדובר ציין כי בכוונת הצבא לפרסם סרטון שיוכיח כי המפגינים תקפו את החיילים תחילה. הוא הביע תקווה כי השקט ישוב לרחובות במהרה. בתוך כך, עלה ל-51 מניין ההרוגים באירוע.

מוקדם יותר הביעה לשכת הנשיאות הזמנית במצרים "צער גדול" על מות המפגינים. בהודעה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית נאמר כי המפגינים נהרגו כשניסו להסתער על מטה המשמר הרפובליקני. בתנועת "האחים המוסלמים" שאליה משתייך הנשיא המודח מורסי האשימו את הצבא בתקרית. הממשל הזמני הודיע על הקמת ועדה שתחקור את האירועים, וקרא למפגינים להתרחק ממתקני צבא.

מפגיני האחים המוסלמים במזרח העיר קהיר. 8 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים מול חיילים במטה המשמר הרפובליקני, בצהריים בקהיר/רויטרס

מדובר בתקרית הקטלנית ביותר במצרים מאז הדחתו מהשלטון של הנשיא חוסני מובארק בפברואר 2011. ביום שישי נהרגו בין שלושה לחמישה מפגינים באותו אזור, וביום שבת הושלכו מתנגדי מורסי ממגדל גבוה באלכסנדריה. התקריות האלימות המתגברות עלולות לגרום לקיפאון במגעים להרכבת הממשלה החדשה, שכן מפלגת א-נור הסלפית פרשה מהמשא-ומתן עם נציגי הממשל הזמני.

מפגיני האחים המוסלמים במזרח העיר קהיר. 8 ביולי 2013. AP
מפגין מקבל טיפול רפואי במרפאה מאולתרת בקהיר, הבוקר/AP

האווירה בקהיר הייתה הבוקר קשה עם היוודע החדשות על העימותים הקטלניים בשכונת נסר שבדרום העיר. האחים המוסלמים תיארו את האירועים כ"טבח במתפללים תמימים", אך לגרסת הצבא, החיילים הגנו על עצמם מ"מחבלים חמושים". בתצלומים רבים אכן ניתן לראות מפגינים חמושים באלות ובשאר כלי נשק מאולתרים.

"סיסי רוצה לדרדר את מצרים למצבה של סוריה"

מפגיני התנועה, שכינסו בצהריים מסיבת עיתונאים זועמת, כינו את הרמטכ"ל המצרי עבד אל פתאח א-סיסי "רוצח וקצב". דובר אחר אמר: "לא נוכל למחות את זכר היום הזה. מדובר בכתם על הצבא שירה באזרחים מצרים. היו אלה חיילי הצבא הישראלי שעמדו מאחורי המחסומים וירו". הדוברים הציגו למצלמות כדורים שאספו מחיילים, שלדבריהם סירבו לירות לעבר המפגינים.

מוחמד בדיע, מנהיג האחים המוסלמים, אמר כי הרמטכ"ל סיסי רוצה לדרדר את מצרים לגורל דומה כמו זה של סוריה. רופא שדיבר במסיבת העיתונאים אמר כי "(גם) היהודים מעולם לא עשו זוועות כאלה לפלסטינים". לדבריו, שלוש השעות שבהן נמשכו המהומות היו השעות הגרועות בחייו. הוא אמר כי ראה 150 בני אדם נפגעים מכדורים חיים. "זה בוודאי שיא גינס", אמר.

הצבא פתח באש על תומכי מורסי - עשרות נהרגו. רויטרס
51 בני אדם נהרגו כתוצאה מהירי. זירת האירוע הבוקר/רויטרס

בריטניה וטורקיה גינו את הירי במפגינים. שר החוץ הייג אמר בלונדון כי הוא קורא לרשויות במצרים לחקור את האירועים.

משרד הבריאות של מצרים הודיע כי לפחות 300 מפגינים נפצעו בעימותים. הדיווחים על השתלשלות המשבר עדיין סותרים. האחים המוסלמים טוענים כי הצבא ירה לעבר מתפללי תפילת הבוקר בשעה 04:00. "מצאנו את עצמנו מוקפים באלפי חיילים. מצד אחד היו חיילים שירו בנשק חי, ומהצד השני של הרחוב עמדו שוטרים וירו גז מדמיע", סיפר המפגין מוחמד חסן.

צבא מצרים בדרך המובילה אל כיכר תחריר. קהיר, 8 ביולי 2013. רויטרס
חיילים חוסמים את דרך הגישה הראשית לכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס

מנגד, הצבא טוען כי "קבוצה של מחבלים חמושים" ניסתה להסתער על המקום שבו עצור מוחמד מורסי, וכי קצין אחד נהרג וכמה חיילים נפצעו. לדברי הצבא, כ-200 מפגינים נעצרו וברשותם נמצאו כלי נשק ובקבוקי תבערה. התביעה בקהיר הורתה לסגור בתגובה את מטה מפלגת החירות והצדק – היא הסיעה הפוליטית של האחים המוסלמים.

בשעות הצהריים, תומכי מורסי חטפו שני חיילים בקהיר, ואילצו אותם לשבח את הנשיא המודח. השניים הצליחו להימלט, לא לפני שאחד מהם הוכה קשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully