וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: ביטול הסיוע האמריקני למצרים יפגע בנו

בעקבות הודעת אובמה לפיה ישקול מחדש את הסיוע הכספי למצרים אם תוגדר הדחת הנשיא כהפיכה צבאית, הבהירה ישראל לארה"ב כי פגיעה בסיוע תוביל להידרדרות מצב הביטחון בסיני

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, יותם בן-דוד

(צפו בתיעוד של תקרית הירי בקהיר אתמול)

באופן רשמי, ישראל שותקת אל מול האירועים במצרים, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש מפורשות מהשרים לא להתראיין בנושא. עם זאת, מאחורי הקלעים מתקיימת פעילות דיפלומטית ענפה בנוגע למשבר במדינה השכנה. גורם בכיר בירושלים אמר הבוקר (שלישי) לוואלה! חדשות כי לאחר שבשבוע שעבר הזהיר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי ארצו תשקול מחדש את הסיוע הכספי למצרים, שמסתכם בכ-1.5 מיליארד דולר בשנה, דאגה ישראל להבהיר לארצות הברית כי פגיעה בכספי הסיוע למצרים תפגע גם בישראל.

לדברי הגורם, בשיחות שהתקיימו בין "הדרגים הבכירים ביותר בירושלים" – ככל הנראה ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון – לבין גורמים בכירים בוושינגטון, הוצגה עמדה ישראלית נחרצת לפיה כל קיצוץ בסיוע למצרים יפגע ביכולתם של גורמי הביטחון במדינה השכנה להיאבק בארגוני הטרור בחצי האי סיני, שמאיימים גם על ישראל. "בסיני יש שלוחה חזקה ומסוכנת של ארגון אל-קאעדה – אויב של ישראל, מצרים וגם של האמריקנים", אמר הגורם. "אם הסיוע למצרים ייפגע, אל-קאעדה היא שתרוויח מכך".

הגורם הסביר כי המסר הזה אינו מהווה תמיכה בצבא מצרים או בכל גורם אחר במדינה. "אנחנו לא מתערבים בפוליטיקה הפנימית במצרים, זה לא ענייננו", ציין. "גם כשהאחים המוסלמים עלו לשלטון אף אחד בירושלים לא אמר שצריך לקצץ את הסיוע למצרים, להיפך, עמדתנו אז הייתה זהה לעמדתנו היום. כולם יודעים שמצרים זקוקה לסיוע האמריקני כמו אוויר לנשימה, וכולם מבינים שללא הסיוע הזה האנרכיה תגבר וגורמי הטרור יתחזקו".

שריוניות של צבא מצרים בדרך לעיר אל-עריש, סיני. מאי 2013. רויטרס
"אם הסיוע למצרים ייפגע, אל-קאעדה היא שתרוויח מכך". כוחות צבא מצרים בדרכם לאל-עריש שבסיני/רויטרס

הסיבה לכך שאובמה הזהיר כי ארצו תשקול מחדש את הסיוע למצרים היא שעל פי החוק האמריקני, יש להפסיק כל סיוע כספי למדינות שבהן הפיכה צבאית הדיחה שלטון דמוקרטי. על מנת להימנע מתסבוכת, בוושינגטון נזהרים בינתיים מלהגדיר את האירועים במצרים כ"הפיכה צבאית", ומאיצים בצבא מצרים להעביר בהקדם את השלטון לידיים אזרחיות ולקיים בחירות דמוקרטיות.

אמש נמסר מהבית הלבן שארצות הברית טרם הכריעה אם להגדיר את הדחת מורסי כהפיכה. "איננו רואים לנכון לקבל החלטות או להשתמש בהגדרות פזיזות לעת עתה", אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בתדרוך לכתבים. בנוגע לסיוע שמעניקה ארצו למצרים, הוא אמר כי אין כוונה לשנות את תכנית הסיוע בינתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully