וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצורים בגואנטנמו לאובמה: לא להזנה בכפייה ברמדאן

שופטת בוושינגטון דחתה עתירה של ארבעה עצירים שדרשו לאפשר להם לשבות רעב במהלך החודש הקדוש. לדבריה, רק הנשיא מוסמך לדון בנושא. צפו: הראפר מוס דף מדגים את ההליך הכואב

עריכה: גדי וינסטוק

(הערה: הסרטון קשה לצפייה)

בית המשפט המחוזי בוושינגטון הבירה דחה עתירה שהגישו שובתי רעב מבית המעצר גואנטנמו, בדרישה להפסיק את הזנתם בכפייה בתקופת חודש רמדאן. השופטת גלדיס קסלר אמרה כי אין בסמכותה לדון בנושא, וכי רק הנשיא ברק אובמה רשאי להכריע בסוגיה.

ד"ר עזאם תמימי, מנהיג בקהילה האיסלאמית בבריטניה, אמר כי הגיעה העת להפסיק את "המנהג המביך". לדבריו, הנשיא אובמה צריך לקבל החלטה אמיצה ולעצור את תהליך ההזנה בכפייה, באופן שיתקבל בברכה ברחבי העולם המוסלמי.

מרביתם של 166 העצורים במתקן הידוע לשמצה שובתים רעב זה יותר מחצי שנה. פעילים מוסלמים טוענים כי השביתה, שהחלה כמחאה על תנאי המעצר הקשים במתקן, תסתיים במותם של רבים מהעצירים, שמרגישים כי לעולם לא יזכו להגיע למשפט גם אחרי שנים רבות של מעצר.

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
הכיסא שאליו נכפתים העצירים המוזנים בכפייה בגואנטנמו/GettyImages

בעתירה, תיארו הפרקליטים את תהליך ההזנה, שנמשך כ-30 דקות, נוסף על השעתיים שבהן נותר העציר כפות לכיסא כדי לוודא שהאוכל מגיע לקיבתו. האסיר נשלח לאחר מכן ל"תא יבש" כדי לוודא שהוא אינו מנסה להקיא. רק אחרי צילום רנטגן שמוודא שהקיבה קלטה את המזון, נפסק התהליך. ההזנה בכפייה מתבצעת פעמיים ביום לכל אסיר.

כדי לחזק את העתירה, ארגון זכויות האדם Reprieve פרסם סרטון של ארבע דקות המתאר את התהליך. בסרטון נראה הראפר יאסין ביי (לשעבר מוס דף) כשהוא מוזן בכפייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צינורית ההזנה נתחבת לאפיו של מוס דף/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביי, לבוש במעיל אסירים כתום, נכפת לכיסא ההזנה כשאזיקים לרגליו ולידיו, וחגורה מצמידה את ראשו לכיסא כדי למנוע ממנו לזוז. צינורית ההזנה הראשונה נתחבת לאפו כדי לחדור לגרונו, אך הוא לא מצליח לעמוד בכאב, משתנק ומשתעל בבכי. צוות רפואי מנסה שוב להחדיר את הצינורית בזמן שביי בוכה, אך גם הניסיון השני כושל. ביי מתחנן: "בבקשה, בבקשה, בבקשה, לא". בתחילה, מתעלמים הרופאים מבקשתו, ורק כשביי צועק "לא, תפסיקו, אמרתי תפסיקו", נעצרת ההדגמה.

כבר ב-2008 הבטיח אובמה לסגור את גואנטנמו

מתוך 106 שובתי הרעב בגואנטנמו, 45 מוזנים בכפייה. בפסיקתה, השופטת קסלר לא דחתה על הסף את התפיסה לפיה יש לעצור את ההזנה בכפייה, וציינה שהנשיא אובמה השמיע דאגה בנושא בנאומו בחודש מאי. היא כתבה כי אחד העותרים, אזרח סוריה בשם אבו ואאל דיאב, אזרח סוריה, פירט בתביעה "את הקונצנזוס" לפיו הזנה בכפייה מפרה את החוק הבינלאומי.

אובמה הבטיח לסגור את גואנטנמו כבר במצע הבחירות שלו ב-2008, אך נתקל בהתנגדות ציבורית עזה להעברת העצורים לשטח ארצות הברית.

הבית הלבן טוען כיום כי בית המשפט אינו רשאי לעסוק בנושאים הקשורים לבית המעצר, הנמצא בשטח קובה. החוק הפדרלי קובע שבתי משפט אזרחיים לא שומעים עתירות הנוגעות למעצרים או ליחס לעצירים של חשודים בטרור. עם זאת, לבית משפט אזרחיים יש סמכות להורות על הזנה בכפייה של שובתי רעב.

לקריאה נוספת
שביתת הרעב בגואנטנמו מתפשטת: ”זה ייגמר במוות”
לראשונה בממשל אובמה - עציר שוחרר מגואנטנמו
משפט 9/11 נפתח: הנאשמים סירבו לענות - והתפללו

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
ערכת הזנה בכפייה. העצירים משוחררים רק אחרי שעתיים ב"תא היבש"/GettyImages
הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את מחנה המעצר גואנטנמו. רויטרס
הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגירת בית המעצר/רויטרס
בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
המקום הכי אפל בארה"ב נמצא בכלל בקובה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully