וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט 9/11 נפתח: הנאשמים סירבו לענות - והתפללו

6.5.2012 / 10:30

5 הנאשמים במתקפת הטרור, בראשות חאלד שייח מוחמד, עשו כרצונם בבית הדין המיוחד בגואנטנמו - והתישו את השופט. כבאי מהתאומים הגיע לבית הדין: "מאחל להם עונש מוות נוראי"

יותר מעשור לאחר מתקפת ה-11 בספטמבר 2001 - אירוע הטרור הגדול בהיסטוריה, שהוביל לפתיחת מלחמה גלובלית של ארצות הברית נגד הטרור האיסלמי - נפתח אמש (שבת) בבסיס גואנטנמו האמריקאי בקובה משפטם של חמישה מבכירי מתכנני הפיגועים. בשימוע כאוטי משהו, סירבו החמישה להתייחס לבית המשפט, ופרקליטיהם ניסו לכפור בסמכות בית הדין המיוחד לפשעי מלחמה לשפוט אותם, וחזרו על טענות לפיהן מרשיהם, פעילי אל-קאעדה, עברו עינויים בחקירותיהם.

חאלד שייח מוחמד, שהודה בחקירתו כי היה "המוח" שמאוחרי הפיגועים בהם נהרגו 2,976 בני אדם, ועוד ארבעה משותפיו, שמרו כולם על זכות השתיקה וסירבו להשיב אם הם מודים או כופרים בכתב האישום בן 87 העמודים, הכולל עבירות רצח, טרור, פשעי מלחמה, חטיפת מטוסים וסעיפים נוספים - שהוקרא במלואו בדיון שארך למעלה מעשר שעות. אם יורשעו, צפויים החמישה לעונש מוות.

איורים מתוך פתיחת המשפט של מתכנני פיגועי 11 בספטמבר, בסיס גואנטנמו בקובה, 5 במאי 2012. רויטרס
תפילה בבית המשפט, אמש בגואנטנמו/רויטרס

אחרי כשמונה שנים במעצר, נראה שייח מוחמד, פקיסטני בן 47, כחוש ופראי בבית המשפט, לבוש גלימה וטורבן לבנים, וזקנו הפרוע צבוע בצבע חינה אדום. זו הפעם הראשונה שהוא נראה בציבור זה שלוש שנים. הוא ועמיתיו התנהגו בשוויון נפש בבית המשפט, והתעלמו מכל השאלות שהופנו אליהם, גם בעניינים פרוצדורליים כמו הסכמתם לקבל את הסנגורים שמונו להם - עד שהתחילו לייאש את השופט, קולונל ג'יימס פול, שבשלב מסוים תהה: "למה זה כל כך קשה?". לבסוף הוא קבע את השימוע הבא ל-12 ביוני, והוסיף כי תחלוף עוד שנה לפחות עד ששלב הדיונים במשפט ייפתח.

קדאפי חי בגואנטנמו?

המחזות המוזרים בבית המשפט כללו גם רגע שבו הנשאמים כרעו והתפללו, כשאנשי האבטחה הלבושים במדי הסוואה בוחנים בחשד את מעשיהם. בשלב מסוים נעמד אחד הנאשמים, רמזי בנאלשיב התימני, והחל לצעוק. בין היתר טען כי מתכוונים לרצוח אותו ואת עמיתיו בבסיס המעצר ולטעון שהתאבדו. עוד טען כי שליט לוב המנוח, מועמר קדאפי, חי ונמצא בגואנטנמו.

נאשם אחר, וואליד בן עטאש, סירב להיכנס לאולם הדיונים, ובעקבות זאת נאזק בהוראת השופט לכסא הגלגלים בו הוא יושב, בהיותו קטוע רגל (אותה איבד בקרב ב-1997 באפגניסטן). בהמשך הוסרו האזיקים כשהסכים להתנהג כיאות, אולם מיד לאחר מכן פשט את חולצתו וגופייתו, כשפרקליטו טען כי עבר עינויים במעצר. הנאשמים אף סירבו להיעזר באוזניות שסיפקו תרגום סימולטני של הדברים הנאמרים באולם לערבית - ולכן השופט הורה להשמיע את התרגום ברמקול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קליף ראסל, כבאי שאחיו נהרג בפיגועי 9/11, מחוץ לאולם בו נפתח משפט של מתכנני הפיגועים בבסיס גואנטנמו בקובה, 5 במאי 2012. רויטרס
"אני כבר טעמתי את המוות, באופן מילולי, והטעם עדיין מורגש בגרוני. אני מקווה שהמשפט יעזור לי להיפטר ממנו". הכבאי קליף ראסל מחוץ לאולם בית הדין/רויטרס

באולם בית המשפט נכחה קבוצה קטנה של בני משפחות של קורבנות הפיגועים, שנבחרו בהגרלת לוטו והוטסו לבסיס הקובני. קליף ראסל, כבאי שאחיו סטיבן נהרג במרכז הסחר העולמי והוא עצמו חילץ 23 גופות מהריסות התאומים, אמר לרויטרס מחוץ לאולם בית הדין כי הוא מאחל לחמשת הנאשמים "עונש מוות - ומוות נוראי". לדבריו, "אני כבר טעמתי את המוות, באופן מילולי, והטעם עדיין מורגש בגרוני. אני מקווה שהמשפט יעזור לי להיפטר ממנו".

ה"הטבעה" תביא לפסילת ההודאות?

על קיומו של המשפט בגואנטנמו הוחלט לפני כחודש, לאחר שנכשלו נסיונותיו של הנשיא ברק אובמה להביא את החמישה למשפט בבית משפט אזרחי בניו יורק. ההחלטה, לצד יום השנה לחיסולו של אוסמה בן לאדן, החזירה את הפרשה הטעונה פוליטית אל מרכז סדר היום הציבורי בארה"ב, חצי שנה לפני הבחירות לנשיאות. פרשנים רבים מעריכים כי הדבר מיטיב עם מצבו של הנשיא ברק אובמה, המתמודד על כהונה שנייה, משום שהוא מזכיר לבוחרים את ההישג הגדול של כהונתו. מאידך, העניין גם מעלה מחדש לסדר היום את אחת ממפלותיו הגדולות של אובמה - נסיונו הכושל לסגור את כלא גואנטנמו לצמיתות, אף שלפני הבחירות ב-2008 הוא הבטיח לעשות זאת עד סיום שנת כהונתו הראשונה. בגואנטנמו עדיין מוחזקים כיום 171 עצורים (פחות מה-252 שהיו שם כשאובמה נבחר).

חמשת הנאשמים - הכוללים מלבד שייח מוחמד גם את ואליד בן עטאש, רמזי בנאלשיב, עלי עבד אל-עזיז ומוסטפא אחמד אל-חווסאווי - נעצרו במבצע חשאי של סוכנות הביון המרכזית CIA ב-2003 והוחזקו במיקום סודי עד 2006, אז הועברו לגואנטנמו. בצבא ארה"ב הודו כי במהלך מעצרם עברו החמישה חקירה בשילוב שיטות "הטבעה" (waterboarding), שבהמשך נפסלו לשימוש לאחר שנקבע כי מדובר בעינויים. דיון משפטי מסועף עדיין מתנהל בשאלה האם העדויות שנגבו בחקירות אלו יוכלו לשמש כראיות קבילות במשפט. החמישה, אגב, מכחישים את האישומים. שייח מוחמד, למשל, טען בעבר כי הוא בסך הכל טכנאי מחשבים שעבד בדובאי ושלח כסף לחוטפים, אך לא היה מעורב בתכנוניהם בשום צורה פעילה.

11 בספטמבר 2001, אסון התאומים, ניו יורק. AP
2,976 הרוגים. שרידי מרכז הסחר העולמי, 11 בספטמבר 2001/AP

מוחמד וארבעת שותפיו, נאשמים כי תכננו את מבצע חטיפת ארבעת מטוסי הנוסעים ב-11 בספטמבר 2001, ואת ריסוק שניים מהם אל תוך מגדלי התאומים בניו יורק, שלישי אל תוך בניין הפנטגון בווירגי'ניה והרביעי בפנסילבניה, לאחר שנוסעיו התמרדו. כתבי אישום כבר הוגשו פעם אחת נגד החמישה בבית דין צבאי בגואנטנמו, בשנת 2008, אולם עם בחירתו החליט אובמה לבטל את המשפט הצבאי, ובאמצעות שר המשפטים אריק הולדר, הנחה לשפוט אותם בבית משפט אזרחי במדינת ניו יורק. אולם בניו יורק התעוררה התנגדות רבה, בעיקר בשל העלויות הגבוהות של אבטחת המשפט, שהוערכו בכמיליארד דולר. בסופו של דבר החליט הקונגרס לאסור לחלוטין את הכנסת החמישה אל תוך גבולות ארה"ב, משום שאין אפשרות לממן את אבטחתם.

לפני שנה החליט הממשל לוותר סופית על הנסיונות ולהחזיר את המשפט לבית הדין הצבאי בגואנטנמו - וכעת הוא יצא לדרך, לקול מחאות רמות מארגוני זכויות אדם. כך למשל, מההתאחדות האמריקאית של חירויות האזרח נמסר כי ההחלטה היא "טעות איומה, שבגללה ייערך משפט הטרור החשוב ביותר של זמננו בבית משפט מסוג ב'. כל פסק דין שייצא מבית הדין בגואנטנמו יהיה נגוע בהליך בלתי הוגן והשפעה פוליטית שבגללה לא ייערך במערכת המשפט האזרחית, אף שהיא ניהלה כבר בהצלחה מאות משפטים כאלו".

לקריאה נוספת:
שנה ללא בן לאדן: אל-קאעדה נחלש, הקרדיט לאובמה?
"מכתבים מאבוטאבד": מאות כתבי בן לאדן עלו לרשת
בריטניה: "נציגו של בן לאדן" נעצר ויגורש לירדן

בסיס המעצר הצבאי גואנטנמו של צבא ארה"ב, קובה, מרץ 2012. Brennan Linsley, AP
171 עצורי טרור עדיין מוחזקים כאן. בסיס גואנטנמו, מרץ 2012/AP, Brennan Linsley

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully