וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשור: "המוח" מאחורי 11 בספטמבר עומד לדין

5.4.2012 / 10:20

בתום שנים של דיונים וחצי שנה לפני הבחירות, ויתר הנשיא אובמה על הכוונה להעמיד את חאלד שייח מוחמד ו-4 שותפיו לדין בבית משפט אזרחי, והם יישפטו בבית דין צבאי בגואנטנמו

יותר מעשור לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר 2001 ושמונה שנים לאחר שנלכד - יעמוד לדין "המוח" מאחורי אירוע הטרור הגדול בהיסטוריה, שהוביל לפתיחת מלחמה גלובלית של ארצות הברית נגד הטרור. בתום דיון שנמשך שנים לגבי המקום הראוי לשפוט את חאלד שייח מוחמד ואת ארבעת שותפיו למזימה, הכריע אמש (רביעי) הפנטגון כי החמישה יישפטו בפני בית דין צבאי לפשעי מלחמה בבסיס גואנטנמו בקובה, ולא בפני בית משפט אזרחי.

המשפט צפוי לספק הזדמנות לבחינה מחודשת ומעמיקה של אירועי ה-11 בספטמבר והתקופה שקדמה להם. ההחלטה לקיימו מחזירה את הפרשה הטעונה פוליטית אל מרכז סדר היום הציבורי בארה"ב, חצי שנה לפני הבחירות לנשיאות, ופרשנים רבים מעריכים כי הדבר מיטיב עם מצבו של הנשיא ברק אובמה, המתמודד על כהונה שנייה, משום שהוא מזכיר לבוחרים את ההישג הגדול של כהונתו: חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, אוסמה בן לאדן. מאידך, העניין גם מעלה מחדש לסדר היום את אחת ממפלותיו הגדולות של אובמה - נסיונו הכושל לסגור את כלא גואנטנמו לצמיתות, אף שלפני הבחירות ב-2008 הוא הבטיח לעשות זאת עד סיום שנת כהונתו הראשונה.

בסיס המעצר הצבאי גואנטנמו של צבא ארה"ב, קובה, מרץ 2012. Brennan Linsley, AP
171 עצורי טרור עדיין מוחזקים כאן. בסיס גואנטנמו, בחודש שעבר/AP, Brennan Linsley

החלטת הפנטגון היא רק הפרק האחרון בקרב הפוליטי והמשפטי שניטש לאורך העשור האחרון בשאלת אופן הטיפול הראוי בעצורי הטרור האיסלמי המוחזקים בארה"ב. "עברו למעלה מעשר שנים", אמר אתמול דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בהתייחס להחלטה. "הנשיא אובמה מחויב לוודא שהאנשים האחראים להתקפה יובאו לדין". בעניין גואנטנמו, הוסיף קרני כי "הנשיא עדיין מחויב לסגירתו של המתקן", והסביר כי העובדה שהדבר טרם קרה נזקפת לחובת "מכשולים שמערים הקונגרס". בגואנטנמו עדיין מוחזקים כיום 171 עצורים (פחות מה-252 שהיו שם כשאובמה נבחר).

המשפט ייפתח בתוך 30 יום

חמשת הנאשמים - הכוללים מלבד שייח מוחמד גם את ואליד בן עטאש, רמזי בנאלשיב, עלי עבד אל-עזיז ומוסטפא אחמד אל-חווסאווי - יואשמו בשורה של עבירות על חוקי הטרור, ובהן חטיפה, קשירת קשר לרצח והפרה של חוקי המלחמה. על פי המשפט הצבאי האמריקאי, כל העבירות הללו נושאות עונש מוות. הודעה תימסר היום לחמישה, והמשפט עצמו ייפתח בתוך 30 יום. החמישה יעמדו לדין יחד, באותו משפט.

החמישה נעצרו במבצע חשאי של סוכנות הביון המרכזית CIA ב-2003 והוחזקו במיקום סודי עד 2006, אז הועברו לגואנטנמו. בצבא ארה"ב הודו כי במהלך מעצרם עברו החמישה חקירה בשילוב שיטות "הטבעה" (waterboarding), שבהמשך נפסלו לשימוש לאחר שנקבע כי מדובר בעינויים. דיון משפטי מסועף עדיין מתנהל בשאלה האם העדויות שנגבו בחקירות אלו יוכלו לשמש כראיות קבילות במשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, מגדלי התאומים, ניו יורק. רויטרס
2,976 הרוגים בפיגועים הגדולים בהיסטוריה. ניו יורק, 11 בספטמבר 2001/רויטרס

מוחמד, פקיסטני במוצאו, וארבעת שותפיו, נאשמים כי תכננו את מבצע חטיפת ארבעת מטוסי הנוסעים ב-11 בספטמבר 2001, ואת ריסוק שניים מהם אל תוך מגדלי התאומים בניו יורק, שלישי אל תוך בניין הפנטגון בווירגי'ניה והרביעי בפנסילבניה, לאחר שנוסעיו התמרדו. 2,976 בני אדם נהרגו באירועים. כתבי אישום כבר הוגשו פעם אחת נגד החמישה בבית דין צבאי בגואנטנמו, בשנת 2008, אולם עם בחירתו החליט אובמה לבטל את המשפט הצבאי, ובאמצעות שר המשפטים אריק הולדר, הנחה לשפוט אותם בבית משפט אזרחי במדינת ניו יורק. אולם בניו יורק התעוררה התנגדות רבה, בעיקר בשל העלויות הגבוהות של אבטחת המשפט, שהוערכו בכמיליארד דולר. בסופו של דבר החליט הקונגרס לאסור לחלוטין את הכנסת החמישה אל תוך גבולות ארה"ב, משום שאין אפשרות לממן את אבטחתם.

לפני שנה בדיוק, ב-4 באפריל 2011, החליט הממשל לוותר סופית על הנסיונות ולהחזיר את המשפט לבית הדין הצבאי בגואנטנמו - וכעת הוכרז כי הוא יוצא לדרך, לקול מחאות רמות מארגוני זכויות אדם. כך למשל, מההתאחדות האמריקאית של חירויות האזרח נמסר הלילה כי ההחלטה היא "טעות איומה, שבגללה ייערך משפט הטרור החשוב ביותר של זמננו בבית משפט מסוג ב'. כל פסק דין שייצא מבית הדין בגואנטנמו יהיה נגוע בהליך בלתי הוגן והשפעה פוליטית שבגללה לא ייערך במערכת המשפט האזרחית, אף שהיא ניהלה כבר בהצלחה מאות משפטים כאלו".

העצורים, אגב, מכחישים את האישומים. שייח מוחמד, למשל, טען בעבר כי הוא בסך הכל טכנאי מחשבים שעבד בדובאי ושלח כסף לחוטפים, אך לא היה מעורב בתכנוניהם בשום צורה פעילה.

לקריאה נוספת:
"מחבלים מתכננים פיגוע ציאניד באולימפיאדה"
המסמכים חשפו: בן לאדן תכנן להתנקש באובמה
שוהות בלתי חוקיות בפקיסטן: אלמנותיו של בן לאדן
באישון ליל: נהרס ביתו של בן לאדן בפקיסטן
"אירן ואל-קאעדה ינקמו יחד את חיסול בן לאדן"
מסמכי ויקיליקס רומזים: ארה"ב החזיקה בגופת בן לאדן
עשור ל-11 בספטמבר - סיקור מיוחד בוואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully