וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בממשל אובמה: עציר שוחרר מגואנטנמו

טלי גולדשטין

23.2.2009 / 18:18

ביניאם מוחמד, אזרח בריטי, נעצר בחשד לפעילות טרור והוחזק במתקן 4 שנים. הוא מאשים את ממשלת בריטניה שידעה על העינויים במתקן

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

ביניאם מוחמד, תושב בריטניה לשעבר שהיה כלוא במתקן הענישה גואנטנמו במשך למעלה מארבע שנים, שוחרר והגיע היום (שני) בחזרה לבריטניה. ביניאם, שקיבל אישור זמני להישאר בבריטניה, היה עצור בכפוף לחוק הטרור 2000. הוא הואשם במאי 2008 בקשירת קשר לבצע פעולות טרור ובחברות בארגון אל קאעדה. ביניאם הוא העציר הראשון שמשוחרר ממחנה המעצר מאז נכנס נשיא ארה"ב ברק אובמה לתפקידו.

זמן קצר לפני שנחת, הצוות המשפטי של ביניאם פרסם הצהרה בשמו בזו הלשון: "אני חייב להגיד בעצב ולא בזעם, כי רבים אשמים בזוועות שחוויתי במהלך שבע השנים האחרונות. הרגע הנורא ביותר עבורי היה כשהבנתי בעודי במרוקו שהאנשים שמענים אותי קיבלו מידע מהמודיעין הבריטי. נפגשתי עם גורמים במודיעין הבריטי בפקיסטן. הייתי גלוי. עם זאת, אותם אנשים שקיוויתי שיצילו אותי, עשו יד אחת עם מעניי. איני מבקש נקמה, רק את פרסום האמת כדי שאיש בעתיד לא יצטרך לחוות את שאני חוויתי".

מוחמד ביניאם, יליד אתיופיה בן 30, האשים בעבר את ממשלת בריטניה בכך שידעה על העינויים שעבר במהלך מעצרו והיתה מעורבת בתהליך החקירה על ידי אספקת וקבלת מידע מודיעיני. לדברי מוחמד, במסגרת העינויים שעבר נחתכו איברי המין שלו שוב ושוב בסכין גילוח.

"מעולם לא חשבתי שאהיה קורבן"

מוחמד נעצר בפקיסטן ב-2002 והוטס בחשאי על ידי ה-CIA למרוקו. משם הוא הועבר לאפגניסטן ואז לגואנטנמו שבקובה. בהצהרתו, אמר מוחמד כי יעבור זמן מה לפני שיוכל לדבר בפומבי על חוויותיו. "אני מקווה שאתם מבינים שאחרי כל מה שעברתי איני מסוגל נפשית ופיזית לעמוד מול התקשורת. עברתי חוויה שלעולם לא ארצה להיזכר בה גם בסיוטים. לפני הזוועה, עינויים היו מילה מופשטת. מעולם לא תיארתי לי שאהיה קורבן בעצמי. עדיין קשה לי להאמין שעל כל זה ניצחה ממשלת ארצות הברית. יש לי עדיין מחויבות לאנשים שנותרו כלואים בחדרי העינויים. מוטלת עלי האחריות שאיש לא ישכח", אמר. לפי דיווח ה"גרדיאן", מוחמד הסכים לציית לכל אמצעי הביטחון שממשלת בריטניה הטילה עליו, לרבות התייצבות קבועה בתחנת משטרה.

ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון הגן היום על מדיניות הממשלה במקרה של מוחמד. "עשינו כל שביכולתנו על מנת להבטיח שצדק נעשה במקרה זה, אך מוטלת עלינו האחריות להבטיח כי אנחנו יכולים להגן על תושבי המדינה", הוסיף.

התובע הכללי בארה"ב אריק הולדר אמר: "הידידות והסיוע של הקהילה הבינלאומית חשובה מאד בעודנו פועלים לסגירת גואנטנמו. אנו אסירי תודה למאמצים של הממשלה הבריטית לעבוד בשיתוף פעולה עמנו בנוגע למוחמד ביניאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully