וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא זמני הושבע במצרים: "נתקן את דרך המהפכה"

נשיא בית הדין לצדק, עדלי מנסור, הושבע לנשיא זמני בקהיר, במקומו של מוחמד מורסי שהודח אמש בידי הצבא. 300 מאנשי האחים המוסלמים ובכיריה נעצרו ונלקחו לכלא טורה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא חדש למצרים - עדלי מנסור. יום לאחר שנשיא מצרים, מוחמד מורסי, הודח מתפקידו, ממשיך הבוקר (חמישי) העם המצרי לחגוג את ההפיכה. לאחר ארבעה ימים של מחאה המונית, הודיע אמש צבא מצרים כי מורסי כבר אינו הנשיא, ובצהריים הושבע נשיא בית הדין לחוקה, עדלי מנסור, לנשיא זמני עד לעריכת בחירות חדשות, שמועדן ייקבע על ידי הממשלה הזמנית.

השבעתו התקיימה בבית הדין לחוקה שבקהיר. "אני מקבל עליי את החוקה", אמר מנסור בטקס. "אני נשבע באללה לפעול על פי החוק ולפעול על פי הצדק", הצהיר. עוד הוסיף מנסור כי הוא מתכוון לפעול כדי "לתקן את דרך המהפכה". הוא התייחס להפגנות הענק שבהן התאחד העם כדי להדיח את מורסי, וכינה אותן "הישג גדול".

הפיכה במצרים - כל הכותרות:
"איש המסתורין שהפך לנשיא": מי אתה עדלי מנסור?
פרשנות: בשורה רעה לתנועות האיסלאמיות
ארה"ב מזהירה: נבחן המשך הסיוע הכלכלי למצרים
רגע אחרי רגע: עדכונים שוטפים מהאירועים במצרים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההפגנות - הישג גדול". הנשיא הזמני עדלי מנסור, הבוקר בטקס השבעתו/מערכת וואלה!, צילום מסך
מטס של חיל האוויר המצרי לכבוד השבעת הנשיא הזמני עדלי מנסור. קהיר, 4 ביולי 2013. רויטרס
מטס של חיל האוויר המצרים לכבוד השבעת הנשיא/רויטרס
חיילים מצבא מצרים חוגגים אחרי הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי. 4 ביולי 2013. GettyImages
חיילים חוגגים את ההפיכה, הבוקר בקהיר/GettyImages

הבוקר דיווח העיתון המשפיע במצרים "אל-אהראם" כי מורסי הודח לאחר שסירב להצעה לעזוב את המדינה לתימן, לקטאר, לטורקיה או לכל יעד אחר שיוצע לו, וסירב להגיש את התפטרותו. עוד הוסיף העיתון שורת דיווחים החושפת את ההתפתחויות מאחורי הקלעים של ההדחה הדרמטית. זעמו של מורסי, לפי המדווח, גבר בלילה כשהצבא הציג את "מפת הדרכים" שכללה את הדחתו. הוא הקליט הודעה לתומכיו ששודרה בטלוויזיה, וכך רק הגביר את המתיחות עם הצבא.

עוד נמסר כי צווי איסור יציאה מהמדינה הוצאו למנהיגים אחרים של התנועה, וכי 300 מאנשיה כבר נעצרו. בין העצורים כמה מבכירי התנועה, בהם יו"ר מפלגת "החירות והצדק" של התנועה, סעד כתאתני, וסגן המדריך הכללי, רשאד ביומי. במהלך הבוקר דווח שהם הועברו לכלא טורה שבפאתי קהיר, שבו הוחזקו בזמנו גם הנשיא המודח חוסני מובארק ושני בניו. התובע הכללי של מצרים הוציא צווי מעצר גם נגד מנהיג תנועת האחים המוסלמים, "המדריך הכללי" מוחמד בדיע, ונגד סגנו, חיירת שאטר. השניים מואשמים בהסתה לאלימות. לא ברור בשלב זה אם נעצרו.

חגיגות בכיכר תחריר לאחר הדחת מוחמד מורסי. AP
חגיגות בכיכר תחריר בעקבות הדחת מורסי, אמש/AP

לאחר הדחתו, העלה אמש מורסי סרטון מיוחד לרשת, שבו הגיב על הדחתו הדרמטית מכס השלטון. "מעולם לא השלמתי עם זה שיישפך דם. הייתי תמיד מגויס להצלחת המהפכה", אמר מורסי בפתח דבריו. "גנבו מאתנו את השלטון. זה יכול להביא רק רע למצרים. מהלך כזה יכול רק לחזור על עצמו שוב ושוב ומצבה של מצרים ידרדר. מנסים להחזיר אותנו לאחור, לבטל את המהפכה, להשיב אותנו לנקודה ממנה התחלנו. זה לא מקובל עליי, לא אסכים לכך".

הנשיא, שדיבר בזמן שבכיכר תחריר בקהיר נערכו חגיגות של המונים מאזרחי מצרים ששמחו על הדחתו, הבהיר: "אני הנשיא הנבחר של מצרים ועל כולם לכבד זאת. כולם ראו את נחישותי להגן על המדינה ולשתף את הכוחות המזוינים". לדבריו, גורמים רבים ניסו להכשיל את מה שקיווה לעשות. "צריך בחירות לפרלמנט אבל לא לנשיאות. יש להתקומם למהפכה בדרכי שלום. אל תכבדו מה שנאמר על ידי סיסי. החוקה לא מבוטלת", ציין. "אני נשיא לפי החוק. אני פונה בפקודה ישירה למוסדות ולצבא שיפעלו לשמור על שלום המדינה, ימנעו שפיכות דמים וישמרו על שלטון החוק".

חגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר לאחר הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי, 3 ביולי 2013. רויטרס
חגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר לאחר הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי, 3 ביולי 2013/רויטרס

כמה שעות לאחר המהלך, הודיע דובר תנועת האחים המוסלמים, אחמד ערף, כי מורסי מוחזק בידי הרשויות במקום לא ידוע. גורם ביטחון מצרי הוסיף כי הנשיא המודח מוחזק במעצר במתקן מודיעין צבאי. בשעות הלילה עדכן דובר מטעם תנועת האחים המוסלמים, ג'יהאד אל-חדד, כי מורסי הועבר למשרד ההגנה המצרי.

עדכון ראשון: 9:10

חגיגות במצרים לאחר הדחת מוחמד מורסי. AP
חגיגות במצרים לאחר הדחת מוחמד מורסי/AP
חגיגות במצרים לאחר הדחת מוחמד מורסי. AP
חגיגות במצרים לאחר הדחת מוחמד מורסי/AP
חגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר לאחר הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי, 3 ביולי 2013. רויטרס
חגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר לאחר הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי, 3 ביולי 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully