וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה רעה לתנועות האיסלאמיות

4.7.2013 / 6:08

שר ההגנה א-סיסי הכריז על הדחת מורסי והפך לאיש החזק במצרים - אך הוא חייב זאת במידה רבה לצעיר שישב לא רחוק ממנו: נציג תנועת "המרד", שהצליחה היכן שהפוליטיקאים כשלו

הודעתו שר ההגנה המצרי, עבד אל-פתח א-סיסי, על הדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, הביאה אמש (רביעי) לסיומה של חרושת השמועות: הצבא, בסיוע ההמונים, הוציא לפועל הפיכה צבאית במצרים. נכון, עשרות מיליוני האנשים שיצאו לרחובות המדינה בימים האחרונים המחישו עד כמה רוב העם רוצה בסילוקם של מורסי ושל האחים המוסלמים מהשלטון. אולם לא ניתן להתעלם מהעובדה שמורסי נבחר לתפקידו לפני קצת יותר משנה בסך הכל, וכי לצורך ההדחה נדרשה בסופו של דבר התערבות צבאית.

הפיכה במצרים - כותרות נוספות
ארה"ב מזהירה: נבחן המשך הסיוע הכלכלי למצרים
"איש המסתורין שהפך לנשיא": מי אתה עדלי מנסור?
חוגגים ניצחון בתחריר: "הדחנו שני דיקטטורים"
רגע אחרי רגע: עדכונים שוטפים מהאירועים במצרים

במהלך הקראת הודעתו, ישבו לצד א-סיסי כמה אישים מרכזיים בפוליטיקה המצרית, כמו מוחמד אל-בראדעי, יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומועמד לנשיאות לשעבר, הבאבא תואדרוס, נציג הקופטים, ונשיא אוניברסיטת אל-אזהר. משמאלו של א-סיסי, מעט מאחור, ישב צעיר ממושקף בעל שיער ארוך, ששר ההגנה חייב לו בעצם את מהלך ההשתלטות על המדינה. היה זה מוחמד עבד אל-עזיז, נציגה של תנועת א-תמרוד, "המרד", שהחלה את פעילותה רק לפני חודשיים. א-תמרוד הצליחו היכן שהפולטיקאים של האופוזיציה נכשלו והובילו למחאה חסרת התקדים בסדר הגודל שלה, ובסופו של דבר להדחה של מורסי.

חגיגות ניצחון בכיכר תחריר בקהיר לאחר הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי, 3 ביולי 2013. רויטרס
המונים בכיכר תחריר חוגגים את הדחתו של מורסי, אמש/רויטרס

עבור א-סיסי, היה זה מן הסתם נאום חייו. הוא הקדים והסביר שהפיקוד העליון של הכוחות המזוינים ניסה כמה פעמים להידבר עם הנשיאות כדי שזו תסכים לקבלת התנאים של "העם", אך ללא הועיל. ולכן, הסביר, הוחלט להציג את "מפת הדרכים" שאמורה לחלץ את מצרים מהמשבר שאליו נקלעה. הגנרל המצרי, שעוד לא מלאו לו 60 ושרק לפני 11 חודשים מונה על ידי מורסי לתפקיד, הפך אמש לאיש החזק של מצרים. הוא שהמליך את הנשיא החדש - יו"ר בית המשפט לענייני חוקה, עדלי מנסור, והוא שגם יקבע את רוח החוקה ומועד הבחירות החדשות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

היום צפוי מנסור להישבע אמונים ולקבל לידיו את סמכויות השלטון, כמובן לצדו של א-סיסי והנהגת הצבא. במקביל בודד הצבא את מורסי ואסר על יציאתם של ראשי האחים המוסלמים מהמדינה. אמש גם נסגרו כמה מתחנות הטלוויזיה המזוהות עם האחים המוסלמים, כמו "מסר 25". נראה שא-סיסי כיאה לאיש צבא טוב, אינו ממתין יותר מדי ומסתער על המטרה בכל הכוח כדי להביא להכנעתו של האויב.

אך האויב, במקרה של א-סיסי ומצרים, לא ניתן להכנעה, אולי רק להרגעה. וכדי לוודא שהמהלך של שר ההגנה יהפוך להצלחה, הוא זקוק לשיתוף פעולה של האחים המוסלמים או לפחות של חלק מהזרמים האיסלאמיסטיים. לעת עתה, הכדור במגרש של "אל-איחוואן". אם יסכימו לקבל את ההדחה של מורסי הם עשויים אפילו לנצח בבחירות הבאות לנשיאות. אם יסרבו ויורו לאנשיהם להילחם במשטר החדש במצרים, המדינה עלולה לשקוע לתוך מעגל אלימות מדמם ומסוכן.

חדשות רעות לחמאס

מורסי, קצת לפני שהועבר על ידי הצבא למקום מבודד, הצליח להבריח את נאום התגובה שלו, שבו הבהיר שהוא מסרב לקבל ולהשלים עם ההפיכה הצבאית. "לא אסכים לניסיון להחזיר אותנו לאחור", אמר. הוא קרא לצבא לחזור לתפקידו המקורי להגן על העם. "אני הנשיא הנבחר למצרים. אני אתכם, אני עומד לצדכם בהגנה על הלגיטימיות", אמר, והדגיש כי הוא מוכן לבחירות חדשות אך רק לפרלמנט. מעט מדי, מאוחר מדי. אמש כבר נרשמו ארבעה הרוגים בעימותים בין תומכי האחים המוסלמים ומתנגדיהם ונראה שזו אינה הולכת להיות התקרית האחרונה.

סילוקו של מורסי והצלחת המחאה החילונית בעימות עם האחים המוסלמים במצרים, עשויה לסמן במידה רבה את הירידה בעתיד בכוחן של התנועות האחיות במזרח התיכון, כמו בתוניסיה ובעזה. בתוניס המחאה נגד החוקה האיסלמית כבר יצאה לדרך. אך עבור החמאס, החדשות הלילה מקהיר, רעות במיוחד. הארגון הפלסטיני מאבד את בעל הברית המשמעותי ביותר מבחינתו, שהעניק לו תמיכה פוליטית חשובה.

האחים המוסלמים, תנועת האם של החמאס ובמידה רבה "הסנדק" שלו, איבדה את השלטון לטובת הצבא העוין את הארגון הפלסטיני. חמאס, שנקלע לעימות של ממש עם סוריה ועם איראן בשנה האחרונה, מוצא עצמו כעת כמעט מבודד בזירה הערבית. ואולי המציאות החדשה שאליה נקלע, תוביל את חמאס המוחלש להסכים דווקא עכשיו להשלמת מהלך הפיוס עם הפתח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully