וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופים בשלטון בקטאר: האמיר מפנה מקום לדור הצעיר

אמיר קטאר הודיע למשפחתו שהחליט להעביר את השלטון לבנו, הנסיך תמים בין חמד אל-תאני בן ה-33. למדינה הקטנה השפעה כלכלית בינלאומית גדולה ותרומה משמעותית לאביב הערבי

אמיר קטאר , שייח חמד בן ח'ליפה אל-תאני הודיע הערב (שני) למשפחתו כי החליט להעביר את השלטון לבנו, הנסיך תמים בין חמד אל-תאני בן ה-33 – כך דיווחה רשת אל ג'זירה. האמיר יודיע באופן רשמי על המהלך בבוקר יום שלישי, שהוכרז כיום חג לאומי. בקטאר מונרכיה אבסולוטית שבראשה משפחה אחת השולטת שם למעלה מ-130 שנים.

המדינה במפרץ הערבי היא קטנה בגודלה הגיאוגרפי ואוכלוסייתה מונה כשני מיליון אזרחים בלבד, אך היא גם יצואנית הגז הטבעי הגדולה בעולם, אזור השקעות גלובלי, נחשבת לכוח הולך וגדל בתקשורת ובספורט בינלאומי וכן כמדינה שהעניקה סיוע כלכלי רב לתנועת האחים המוסלמים בימי האביב הערבי.

לקטאר היה תפקיד משמעותי בקידום המורדים שהפילו את מנהיג לוב, מועמר קדאפי, בשנת 2011 ובמרד המתמשך נגד נשיא סוריה, בשאר אסד. אנליסטים העריכו כי הצעד לא מבשר על שינוי גדול באנרגיה, בהשקעות או במדיניות החוץ של קטאר.

מוקדם יותר היום דיווחה רשת אל ג'זירה, שבבעלות קטאר, כי האמיר בן ה-61 נועד עם חברי משפחתו "על רקע הדיווחים כי בכוונתו למסור את השלטון לנסיך". דיפלומטים אמרו מוקדם יותר החודש כי האמיר שוקל העברה מסודרת של השלטון, שככל הנראה תתחיל עם עזיבתו של ראש הממשלה ושר חוץ, שייח חמד בן-ג'סים.

הנסיך תמים בין חמד אל-תאני, אמיר קטאר הנכנס. AP
משפחתו בשלטון למעלה מ-130 שנים. הנסיך תמים בין חמד אל-תאני/AP

דיפלומטים ערבים ומערביים העריכו כי האמיר החליט על חילופי הגברי כדי ליצור מעבר חלק לשלטון הדור הצעיר. מעבר שכזה הוא יוצא דופן עבור מדינות מפרץ ערביות, בהן מקובל כי חילופי השלטון מתרחשים עם מותו של המנהיג המכהן.

באוקטובר של השנה שעברה ביקר האמיר ברצועת עזה, שהיה הביקור הרשמי הראשון של שליט ערבי ברצועה מאז השתלט עליה חמאס בשנת 2007. אל-ת'אני, שהגיע יחד עם רעייתו לביקור בן כמה שעות, השתתף בחניכת פרויקטים שארצו תרמה לשיקום רצועת עזה, בהיקף של רבע מיליארד דולרים.

בממשלת חמאס תיארו את ביקורו של שליט קטאר בעזה כ"היסטורי". "זהו ביקור מדיני חשוב ומשמעותי, שכן זהו הביקור הראשון של מנהיג ערבי מאז שישראל הטילה מצור על עזה בשנת 2007", אמר יוסף רזקה, יועצו המדיני של ראש ממשלת חמאס. "ביקורו של אמיר קטאר מהווה הכרזה רשמית על הסרת המצור מעל רצועת עזה ומדגישה שהמצור בלתי חוקי ובלתי לגיטימי. אנו מקווים שהביקור יוביל לביקורים נוספים מצד מנהיגים ערבים ומוסלמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully