וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיר קטאר הגיע לביקור היסטורי ברצועת עזה

ניר יהב

23.10.2012 / 12:57

חמד בן חליפה אל-ת'אני הגיע לרצועה לביקור בן כמה שעות. מדובר בביקור הראשון של מנהיג ערבי בעזה מעליית חמאס ב-2007. השליט הבטיח לאבו מאזן: "לא יפגע במעמד אש"ף"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שליט קטאר, האמיר חמד בן חליפה אל-ת'אני, הגיע הבוקר (שלישי) לביקור היסטורי ברצועת עזה – הביקור הרשמי הראשון של שליט ערבי ברצועה מאז השתלט עליה חמאס בשנת 2007. אל-ת'אני, שהגיע ביחד עם רעייתו לביקור בן כמה שעות, הוא משתתף בחניכת פרויקטים שארצו תרמה לשיקום רצועת עזה, בהיקף של רבע מיליארד דולרים.

אל-ת'אני השתתף בטקס הנחת אבן הפינה לפרויקט מגורים חדש באזור ח'אן יונס שבדרום רצועת עזה. הניה, שהשתתף אף הוא בטקס, אמר בנאומו כי ביקורו של אל ת'אני ברצועה "מבטא בצורה רשמית את הסרת המצור הפוליטי והכלכלי שהוטל על הרצועה לפני יותר מחמש שנים". הוא עוד אמר כי ביקורו של אל ת'אני מוכיח כי עזה לא נשארה לבד, וכי "פלסטין היא הסוגיה המרכזית שמעסיקה את האומה".

"הביקור מתקיים למרות כל הניסיונות להותיר את עזה מבודדת מיתר האומה הערבית והאיסלמית", הוסיף ראש ממשלת חמאס. "לא נוותר על גרגר אחד מירושלים או מיתר האדמות הפלסטיניות. אנו מכריזים היום על ניצחונו של העם הפלסטיני על המצור". הוא ציין שאמיר קטאר הסכים להעלות את סכום הסיוע לפרויקטי שיקום ברצועת עזה מרבע מיליארד דולר ל-400 מיליון דולר.

חמאס: "ביקור מדיני חשוב ומשמעותי"

השליט, שהגיע אתמול בלילה לסיני, טס הבוקר מנמל התעופה באל-עריש לעיר רפיח, שם הוא התקבל על ידי בכירים מצרים, ולאחר מכן נסע למעבר רפיח. שם, קיבל את פניו ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה, ונכנס עמו לרצועת עזה. מאות אנשי כוחות הביטחון של חמאס התפרשו לאורך הכבישים ברצועה כדי לאבטח את שיירתו של אל-ת'אני, שנסעה לעיר עזה. בעזה מתייחסים לביקור כיום חג, וברחבי הרצועה נתלו שלטי-ענק של אל-ת'אני, כמו גם דגלים פלסטיניים לצד דגלי קטאר.

בממשלת חמאס מתארים את ביקורו של שליט קטאר בעזה כ"היסטורי". "זהו ביקור מדיני חשוב ומשמעותי, שכן זהו הביקור הראשון של מנהיג ערבי מאז שישראל הטילה מצור על עזה בשנת 2007", אמר יוסף רזקה, יועצו המדיני של ראש ממשלת חמאס. "ביקורו של אמיר קטאר מהווה הכרזה רשמית על הסרת המצור מעל רצועת עזה ומדגישה שהמצור בלתי חוקי ובלתי לגיטימי. אנו מקווים שהביקור יוביל לביקורים נוספים מצד מנהיגים ערבים ומוסלמים".

אבו מאזן ואסמעיל הנייה בישיבת הממשלה הפלסטינית ב-2007. GettyImages
הביקור נתפס כהישג מדיני של חמאס, יו"ר הרשות חושש למעמד אש"ף. אבו מאזן והניה/GettyImages

ביקורו של אל-ת'אני ברצועה נתפס כהישג מדיני של חמאס, ועל כן הוא מדאיג את הרשות הפלסטינית. היומון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי" דיווח הבוקר כי אל-ת'אני התקשר אמש ליושב ראש הרשות, אבו מאזן, והבטיח לו כי ביקורו לא יפגע בלגיטימיות של אש"ף כגוף היחיד שמייצג את הפלסטינים. גורם פלסטיני בכיר אמר לעיתון כי השיחה בין השניים ארכה כשעה, ובמהלכה ביקש אבו מאזן מאל-ת'אני שביקורו בעזה לא יפגע במעמדו של אש"ף. בנוסף אמר יו"ר הרשות כי הוא מברך על כל השקעה כספית ברצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully