וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל אישרה: קטאר תעביר 30 מיליון ליטר סולר לעזה

טל שלו

22.5.2012 / 11:27

ההחלטה התקבלה בעקבות בקשות מצריות לסיוע במשבר הדלק שפקד את הרצועה. השר להגנת הסביבה אישר את השימוש בסולר למרות שאיכותו ירודה והוא עשוי לגרום לזיהום אוויר בישראל

ישראל אישרה העברת 30 מיליון ליטר סולר מקטאר לרצועת עזה - זאת על רקע משבר הדלק חמור ברצועה בחודשים האחרונים ובעקבות פנייה של שלטונות מצרים למערכת הביטחון. אספקת הסולר, שהגיעה בספינה קטארית למפרץ סואץ במצרים ותועבר במשאיות ישראליות לאחד המעברים לעזה, צפויה לאפשר את חידוש פעילות תחנת הכוח ברצועה, ולפתור את מצוקת הדלק החריפה שפגעה בחודשים האחרונים בתשתיות הבריאות, המים, והסניטריה בעזה. זאת, על אף שמדובר בסולר באיכות ירודה שאינו עומד בתקנים הישראליים והבינלאומיים ועשוי לגרום לזיהום אוויר בישראל וברצועה.

לפני כחודשיים הודיעה קטאר, שמחזקת בעקביות את קשריה עם החמאס, כי היא מבקשת להתערב במשבר הדלק שפרץ בעזה, בעקבות החלטת מצרים להפסיק את העברת סולר לתחנת הכוח בעזה ועל רקע סכסוך כלכלי בין החמאס והפתח. קטאר, שהודיעה על תרומת סולר בחינם בהיקף של כ-30 מיליון דולר, הגיעה להסכמות עם מצרים בנושא, ובכירים מצרים פנו למערכת הביטחון בבקשה לאשר העברת הסולר דרך ישראל. בשבועות האחרונים ריכז מתאם הפעולות הממשלה בשטחים, האלוף איתן דנגוט, עבודת מטה נרחבת בנושא בשיתוף צה"ל, משרד החוץ, המשרד להגנת הסביבה והמכס, שבעקבותיה אישר בימים האחרונים שר הביטחון, אהוד ברק, את העברת הסולר.

אחת הבעיות שנבחנו בישראל נגעה לאיכות הסולר הקטארי, שריכוז הגופרית בו גבוה מהתקן הישראלי והבינלאומי. לפי הסכם פריז, הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו בין ישראל והרשות, ישראל רשאית להעביר לרשות רק מוצרי דלק העומדים בתקינה ישראלית או בינלאומית מקובלת, ולכן נדרש אישורו של השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן (ליכוד), למהלך.

ארדן: "הבקשה הציבה בפניי התלבטות לא פשוטה"

רק לפני שבועיים השמיע ארדן עמדות תקיפות בנוגע למחויבותה של ישראל כלפי הרצועה, וקרא לפגוע באספקת החשמל לעזה על רקע מצוקת החשמל הצפויה בישראל בקיץ הקרוב. הפעם דווקא נעתר השר לבקשת מתאם הפעולות בשטחים ואישר את העברת הסולר, למרות החריגה בריכוז הגופרית.

"רציתי לשתף אתכם בהתלבטות שהייתה לי בימים האחרונים", כתב השר ארדן בעמוד הפייסבוק שלו, וסיפר על פנייתו של האלוף דנגוט בנושא איכות הסולר, "אתם יודעים היטב מהי עמדתי לגבי שלטון החמאס בעזה ולדרך שצריך לפעול מולו, כך שהבקשה שהגיעה על בסיס הומניטרי הציבה בפניי התלבטות לא פשוטה", כתב ארדן, שנועץ עם לשכת ראש הממשלה והחליט לתמוך בבקשה. "תוך העברת מסר ברור למצרים וקטאר - שלטון הטרור של החמאס בעזה הוא שמביא את ילדי הרצועה למצב הירוד בו הם נמצאים ואל להן לסמוך תמיד על הרצון הטוב שישראל נכונה להפגין לצרכים הומניטריים".

במשרד מתאם הפעולות בשטחים אמרו אמש כי שר הביטחון אישר בימים האחרון את עבודת המטה של האלוף דנגוט לקראת העברת הסולר לעזה, אך הדגישו כי טרם סוכמו הפרטים הסופיים של העברת הסולר, שצפוי להיות מועבר במשאיות ישראליות לאחד המעברים לרצועת עזה, שם תיפרק הסחורה לתוך משאיות פלסטיניות.

לקריאה נוספת
הצעת ארדן למחסור בחשמל: "לנתק קודם את עזה"
משבר הדלק בעזה: התושבים קופאים מקור - וצוחקים על חמאס

לפניות לכתבת: tal_sh@ walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully