וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הדלק בעזה: התושבים קופאים מקור - וצוחקים על חמאס

ניר יהב

24.2.2012 / 8:00

מה עושה תמונה של ראש ממשלת חמאס במונית? ומה קורה למי שמחזיק ג'ריקן צהוב בתא המטען? עזה כורעת תחת נטל המסים והגזרות וצוחקת על זה בפייסבוק

אזרח פלסטיני נכנס למונית ברצועת עזה. הוא מתיישב ורואה שתי תמונות תלויות בתוכה: הראשונה של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר יאסר ערפאת, והשנייה של ראש ממשלת חמאס ברצועה, איסמעיל הניה. "למה תלית במונית את שתי התמונות האלו?", שואל בפליאה הנוסע העזתי את הנהג. "ערפאת היה הנשיא שלנו והמנהיג שלנו והוא הפך לשאהיד אחרי שאמר 'לא' לישראל", מסביר הנהג. "ומה לגבי התמונה השנייה?", שואל הנוסע. "איסמעיל הניה?", משיב הנהג. "זה השותף שלי במכונית".

זוהי רק אחת מתוך שלל של בדיחות שמספרים בימים אלו תושבי הרצועה, בדיחות שמטרתן לצחוק על המסים השונים שמטילה עליהם ללא הרף ממשלתו של איסמעיל הניה. גם הפסקות החשמל החוזרות ונשנות, משבר הדלק, האבטלה הגואה ומחירי הירקות והפירות משמשים מדי יום ביומו חומר לבדיחות חדשות שמתפרסמות בעיקר בפייסבוק, אך עוברות גם מפה לאוזן בין תושבי הרצועה.

"במקום לבכות על מר גורלנו, אנו מעדיפים להתמודד עם המצב הקשה באמצעות בדיחות", אומר לוואלה! חדשות מוחמד, תושב צפון הרצועה. "המצב קשה, התושבים כועסים על חמאס, הייאוש רק הולך וגובר, אז מה אפשר לעשות? לבכות? במקום זה, מעדיפים לספר בדיחות. צריך רק להיכנס לפייסבוק ולראות את הבדיחות כתובות שם, או לחלופין לעלות על מונית ולשמוע את התסכול של הנהגים באמצעות הבדיחות שלהם. הבדיחות מבטאות את הייאוש".

שמכוניתך תתמלא בדלק

רוב הבדיחות אכן שמות ללעג ולקלס את הארגון השולט בעזה. אחת הבדיחות, לדוגמה, מספרת על שוטרי חמאס שדורשים מהנהגים העומדים בתור בתחנת הדלק להוציא מתא מהמטען מיכלים לדלק. אלו שיש להם מיכלים בצבע ירוק – הצבע של חמאס – מקבלים את מבוקשם, אולם אלו עם המיכלים הצהובים – הצבע של פתח – נשלחים הביתה. בנוסף, במקום לברך איש את רעהו בברכה "שיהיה לך יום טוב" או "שיהיה לך בהצלחה", מאחלים העזתים זה לזה בימים אלו "שמכוניתך תתמלא בדלק", רמז למחסור החמור בדלק בעזה.

גברים מחכים בתור למלא דלק בחאן יונס, פברואר 2012. רויטרס
הג'ריקן הנכון. גברים עומדים בתור בתקווה למלא דלק בחאן יונס/רויטרס

בימים האחרונים קיים מחסור חמור בדלק ברצועת עזה, בשל מחלוקת בין ממשלת חמאס לבין השלטונות במצרים. חמאס מעוניין בהמשך העברת הדלק דרך מנהרות ההברחה המחברות את עזה לסיני, אולם מצרים – הנחושה לעצור את ההברחות בשל מחסור בדלק בשטחה שלה ובשל מצב כלכלי רעוע - מתעקשת למכור את הדלק לחמאס "בצורה רשמית ומסודרת" ולהעבירו דרך מעבר כרם שלום. הארגון לא מקבל את רצונה של מצרים להעביר את הדלק דרך המעבר. במקום להודות שהוא מעדיף לקבל דלק מוברח (וזול בהרבה), הוא טען כי המעבר נמצא בשליטה ישראלית ולאור הניסיון המר הוא אינו רוצה להתעסק עם שלטונות הכיבוש.

דווקא בימים אלה של קור עז וגשם שוטף, פועלת תחנת הכוח בעזה באופן מוגבל למדי, והפסקות החשמל ברצועה נמשכות כ-18 שעות ביממה. בין בדיחה לבדיחה, הציבור העזתי למוד-הסבל זועם על ממשלת חמאס ודורש ממנה לפתור את המשבר אחת ולתמיד. לכולם ברור שאם מצרים וממשלת חמאס לא יגיעו להסכמה בהקדם לגבי אספקת הדלק לרצועה, התמונות של תושבי עזה קופאים מקור בחושך כשלצדם נרות, צפויות לחזור.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ילדים אוחזים נרות בהפגנה נגד הפסקות החשמל בעזה, פברואר 2012. רויטרס
ילדים נושאים נרות בהפגנה נגד הפסקות החשמל התכופות בעזה/רויטרס

הניה יצא ביום שני לביקור במצרים, בניסיון לפתור את משבר הדלק. טרם יציאתו תיאר הניה את משבר הדלק והחשמל בעזה כ"אסון" והבטיח לפתור את הבעיה בשיחותיו עם ההנהגה המצרית. הבטיח – וקיים חלקית. מצרים הבטיחה להניה שתעביר חלק מהדלק דרך מנהרות ההברחה והוא יועבר מיידית לתחנת הכוח. ומה לגבי כמות הדלק שתועבר בצורה מסודרת ורשמית? הצדדים, נכון לעכשיו, טרם הגיעו להסכמות סופיות אך הניה הבטיח כי הנושא "בדרך לפתרון".

"תחנת הכוח בעזה עומדת כבר שבוע ימים ללא סולר", אומר לוואלה! חדשות חסן, עובד בתחנת הכוח בעזה. "בנוסף, אין בעזה חשמל וכתוצאה מכך גם אין מים. כלי רכב של הממשלה עוברים ומחלקים מים לתושבים. מדי יום יש חשמל במשך שש מתוך 24 שעות. לאנשים קר מאד, אין תנורים, אין טלוויזיה, הם מתכסים בשמיכות על גבי שמיכות ופשוט ישנים כל היום. מה יש לנו לעשות מלבד לספר בדיחות וללכת לישון?".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully