וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: שוקלים לקיים משאל-עם על גורל פארק גזי

דברי סגן יושב ראש מפלגת השלטון מעידים לראשונה על נכונות הממשלה לדון באפשרות לפיה הציבור יקבע את גורל האתר ההיסטורי, שעבודות הפיתוח בו הציתו את מחאת ההמונים במדינה

סגן יושב ראש מפלגת השלטון בטורקיה (AKP), חוסיין ג'ליק, אמר אמש (רביעי) כי תנועתו מוכנה לשקול קיום משאל עם בנוגע לתכנית הפיתוח בפארק גזי ההיסטורי שבמרכז איסטנבול, שהציתה גלי מחאה נגד הממשלה ברחבי המדינה לפני כשבוע וחצי. על פי דיווח רשת הבי-בי-סי, ג'ליק הביע תקווה כי "מחווה זה של רצון טוב" תגרום למפגינים להתפנות מהאזור. "ייתכן שנעמיד זאת למבחן משאל עם", אמר סגן יושב הראש. "בדמוקרטיות רצון העם הוא שקובע".

ואולם, הוא הזהיר כי "אלו המבקשים לעורר פרובוקציות ולהישאר בפארק יצטרכו להתמודד עם המשטרה". יצוין כי יחסה של המשטרה הטורקית למפגינים תרם גם הוא לליבוי ההפגנות הבלתי-פוסקות מאז סוף החודש שעבר.

המהומות בטורקיה - כותרות נוספות
ארדואן לאלפי המפגינים בכיכר: "אצמד לצווארכם"
ארדואן מזהיר עם חידוש המהומות: "יש סוף לסבלנות"
ארדואן נגד המפגינים: אין כוונה להקדים הבחירות

מפגינים בכיכר טקסים ופארק גזי. רויטרס
שטורים יורים גז מדמיע על מפגינים בפארק גזי בשבוע שעבר/רויטרס

דבריו של ג'ליק מעידים לראשונה על נכונות מצד מפלגת "הצדק והפיתוח" לדון במתן האפשרות לבוחרים להחליט מה יעלה בגורלו של הפארק, שהמפגינים שמרו בו על נוכחות קבועה מאז פרוץ המחאה, כמו גם בכיכר טקסים הסמוכה. התבטאותו של ג'ליק התקבלה ברשתות החבריות בטורקיה בתגובות מעורבות. בעוד חלק קיבלו בברכה את ההצעה, אחרים הביעו חוסר-אמון ברשויות.

הפגנות ועימותים עם שוטרים מול כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. 11 ביוני 2013. רויטרס
המפגינים שומרים על נוכחות קבועה באזור. כיכר טקסים, הסמוכה לפארק גזי, שלשום/רויטרס

שלשום הודיע מושל איסטנבול, חוסיין אוונימוטלו, כי המשטרה המקומית תמשיך לפעול נגד המפגינים בכיכר טקסים עד שתצליח לפנות את כולם מהאזור. "נמשיך במאמצינו יום ולילה, ולא נרפה עד שהמפגינים יפונו והכיכר תהיה פתוחה לכל האנשים", אמר אוונימוטלו בהודעה טלוויזיונית שפרסם, בעקבות עימותים בין המשטרה ואלפי המפגינים שגדשו את הכיכר. עוד באותו יום הזהיר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, את המוחים באיסטנבול כי לא "יפגין יותר סובלנות" כלפיהם, והבטיח לסיים את המחאה בקרוב.

הפגנות ועימותים עם שוטרים מול כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. 11 ביוני 2013. רויטרס
מפגין באיסטנבול, שלשום/רויטרס

אתמול הביע הבית הלבן דאגה מיחסה של טורקיה למתנגדי הממשלה. "אנו ממשיכים לעקוב בדאגה אחר האירועים בטורקיה, ותומכים בחופש הביטוי, כולל הזכות למחאה שקטה". אמרה דוברת ועדת הביטחון מטעם הבית הלבן, קייטלין היידן. "אנו מאמינים שהיציבות הביטחון והשגשוג של טורקיה תלויים בזכויות הבסיסיות לביטוי, התכנסות, התאגדות ותקשורת חופשית. טורקיה היא ידידה ובעלת ברית של ארצות הברית, ואנו מצפים מהרשויות שם לשמור על חירויות בסיסיות אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully