וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשו המהומות בטורקיה: המשטרה פרצה לכיכר

11.6.2013 / 11:37

כוחות משטרה פרצו בדחפורים את המחסומים שהציבו המפגינים בכיכר טקסים ופיזרו גז מדמיע לעברם. השוטרים הסירו את הכרזות שנתלו על ידי המפגינים והחליפו אותן בדגל טורקיה ענק

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מאות מפגינים מתעמתים משעות הבוקר (שלישי) עם שוטרים שעברו את המחסומים בכניסה לכיכר טקסים באיסטנבול. הכוחות מנסים להדוף את המפגינים השוהים במקום למעלה משבוע בפארק גזי הסמוך. עם כניסתה החלה המשטרה לירות גז מדמיע, כדורי גומי ותותחי מים לעבר המפגינים, שהשיבו באש זיקוקים ואבנים. מפגינים רבים נאלצו להימלט מהפארק.

המפגינים הציבו את המחסומים כחלק מהיערכות להתערבות אפשרית של המשטרה, אך הטנדרים דחפו אותם בקלות מהדרך. השוטרים הורידו כרזות גדולות שנתלו על ידי המפגינים בבניין בקצה הכיכר והחליפו אותם בדגל טורקיה ענק וכרזה עם תמונתו של אטאטורק, מייסדה של הרפובליקה החילונית לפני 89 שנים.

המהומות בתורכיה ממשיכות, כיכר טקסים יוני 2013. רויטרס
התחדשו המהומות. כיכר טקסים, הבוקר/רויטרס
מהומות בכיכר טקסים 11 ביוני 2013. רויטרס
כיכר טקסים, בשעות הצהריים/רויטרס

לפני כניסת המשטרה נראה כי המחאה החלה לדעוך, כשהלילה הפגינו המספר הקטן ביותר של המפגינים ב-12 הימים מאז החלו. הפגנה נוספת, גם היא קטנה מהאחרות, התקיימה באנקרה עם 5,000 משתתפים. המשטרה השתמשה בזרנוקי מים וגז מדמיע לפזר את ההפגנות. מאז החלו ההפגנות נהרגו שלושה בני אדם ולמעלה מ-5,000 מפגינים ו-600 שוטרים נפצעו.

המהומות בתורכיה ממשיכות, כיכר טקסים יוני 2013. רויטרס
מפגינים בטקסים, הבוקר/רויטרס
המהומות בתורכיה ממשיכות, כיכר טקסים יוני 2013. AP
מפגינים בטקסים/AP

אתמול נודע כי ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, צפוי להיפגש ביום רביעי הקרוב עם מנהיגי המפגינים ה"מקוריים", אשר מחו על תוכנית הממשלה להרוס את פארק גזי באיסטנבול ולהקים על חורבותיו פרוייקט נדל"ני. כידוע, מחאתם של אותם פעילים "ירוקים" הפכה למחאה כוללת נגד הממשל הטורקי בראשות ארדואן, כאשר סיבת המחאה המקורית נדחקה הצידה לטובת טענות כלליות ורחבות נגד ארדואן ושריו.

"הם ביקשו להיפגש עם ראש הממשלה והוא הסכים להיפגש עימם", אמר אתמול סגנו של ארדואן, בולנט ארינץ'. ארינץ' הוסיף כי מטרת הפגישה תהיה להביא להפסקתן של המחאות. לפני כשבוע אמר ארינץ', אשר היה אמור בעצמו להיפגש עם מארגני ההפגנות, כי המפגינים בפארק היו "צודקים ולגיטימיים", והתנצל בפני אלו שנפצעו בהתנגשויות עם המשטרה בזמן שהפגינו מטעמים "סביבתיים".

מהומות בכיכר טקסים 11 ביוני 2013. רויטרס
כיכר טקסים, היום/רויטרס

רק ביום ראשון פנה ארדואן לקהל של מפגינים תומכים באנקרה ואמר כי יש גבול לסבלנותו לאחר ימים של הפגנות נגד משטרו ברחבי המדינה. "אנו סבלניים, נהיה סבלניים, אך יש סוף לסבלנות", הבהיר ארדואן לאלפים מתומכיו שנאספו בנמל התעופה בבירה. "אנחנו צועדים לעבר טורקיה טובה יותר. אל תאפשרו לאלה המנסים לזרוע זרעי מחלוקת לעשות זאת". המפגינים מצדם הביעו תמיכה מוחלטת בראש הממשלה. "אנו מוכנים להקריב את חיינו למענך, ארדואן", הריעו. "אנו לצדך בלבנו ובגופנו". בנאום שנשא מאוחר יותר אמר ארדואן לתומכיו להיערך להפגנות למען הממשלה באיסטנבול ובאנקרה בסוף השבוע הבא.

מהומות בכיכר טקסים 11 ביוני 2013. רויטרס
מפגינים בכיכר טקסים, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully