וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דבר מועצת התלמידים: בתי ספר יסודיים תחילה

יובל כחלון

30.4.2013 / 9:29

לא, אנחנו לא מתבכיינים. יו"ר מועצת התלמידים הארצית מסביר למה תלמידי התיכון צריכים את ימי החופש, ומציע לסייע להורים באמצעות מסגרות של חינוך בלתי פורמאלי

חופשת הקיץ מקרבת, ועמה הקריאות לקיצור החופש הגדול ושאר החופשות במהלך השנה, לרוב תחת טיעונים של "חוסר היגיון בחופשות התלמידים". בואו נקרא לילד בשמו: צריך בייביסיטר לתלמידים. לצערי הרב, כך מערכת החינוך נתפסת כיום.

טבלת ייאוש - עוד מאמרים בפרויקט:
הורים ממליצים: חופש לתלמידים ביום שישי / רחל עזריה ופז כהן
מורה מציע: לפצל את החופש הגדול לשניים / רועי פרלשטיין-דביר
כשהמורים וההורים יתחילו לדבר / ד"ר אנה רוסו
תלמידה מוחה: לא בבית ספרנו / סתיו שביט

ראשית, על מנת לבחון כראוי את תפקיד החופשים, יש להפריד בין שתי מערכות החינוך - היסודי והעל-יסודי - כפי שעולה מההצעה שהגשנו לשר החינוך. הניסיון מראה שהתייחסות אליהן כמקשה אחת פוגעת לחילופין בתלמידי התיכון או בתלמידי היסודיים. חופשות במערכת החינוך העל-יסודית, אליה אנחנו משתייכים, צריך להודות, כוללות לעתים שעות רבות יותר של למידה מאשר של חופש אמיתי. זהו חופש שמטרתו למידה, העשרה וכן - גם הזדמנות למלא מאגרי אנרגיה ומוטיבציה, להעמיק בחוגים, ביחסים עם חברים ובמנוחה.

תלמידים בגיל ההתבגרות גם זקוקים לעתים למנוחה ולשינה. לא, אנחנו לא מתבכיינים. אנחנו, כתלמידים, צריכים לרכוש השכלה, כלים וערכים. אולם גם בהנחה שמערכת החינוך אכן מקנה לנו כלים וערכים - האם ניתן לעשות זאת תוך פגיעה בחופשים, בהם יש לנו פנאי לנשום אוויר, להתכונן מחדש, ולצאת למתקפה נגד טפסי בחינות הבגרות שלנו? כנראה שלא.

סביבת למידה המתאימה למאה ה-21

חשוב להדגיש, קיימת בעיה. לבי עם כל אותם הורים עובדים שמגדלים ילדים בגן או בבית ספר יסודי ולא מוצאים תחלופה בימי החופשה. מצוקתם ברורה לכול. אולם נדמה לי שחציהם מופנים בטעות למתקפה על כמות החופשות או אפילו לחוסר הסנכרון בין ימי החופשה של ההורים ושל התלמידים, במקום לשאלות קשות על העדר אלטרנטיבות מספקות של חינוך בלתי פורמאלי בחופשים. תנועות נוער, פעילויות נוער, מקומות בילוי, תרבות וספורט לנוער - הם הפתרון החינוכי הראוי לתעסוקת ילדים ונוער בחופשות.

יוזמתו של שר החינוך מבורכת ותכליותיה ברורות. אבל ברור לנו שקשה להוציא לפועל מהלך של התאמת לוח חופשות התלמידים לזה של ההורים בלי לפגוע בימי החופשה של התלמיד. יש לזכור שבמדינת ישראל מצפים מתלמידי התיכונים, ובצדק, להצליח בבחינות, להיות נוכחים בכל השיעורים, ללמוד מקצועות מדעיים ברמה גבוהה, לתרום לחברה ועוד. דרישות המערכת הן לגיטימיות וחשובות, אך נדרש זמן כדי לעמוד בהן בהצלחה.

משרד החינוך פועל, בשיתוף איתנו ועם ארגוני ההורים והמורים, לשינוי מבנה בחינות הבגרות. אולם, עד שיקרה השינוי המיוחל יש לייצר סביבת למידה אולטימטיבית, המתאימה למאה ה-21 ומהווה מהווה חלק ממערך שלם של עיר-חברה- קהילה-בית ספר. חינוך כזה הוא מארג שמחבר את החינוך הבלתי פורמאלי - מסוג זה המועצם בעת חופשים - עם החינוך הפורמאלי הניתן בבתי הספר. רק שילוב כזה יגשים את השאיפה של כולנו - לראות שבמדינה גדל דור מלומד, משכיל, תורם וערכי.

משרד החינוך יוצא השנה בפרויקט שאנו, נציגי מועצות התלמידים והנוער, שותפים לו, והוא מורה על קשר עם התלמידים במהלך החופשה על מנת שלא ייצאו ממסגרת. ברור שאין פה חלופה ומענה למצוקת ההורים - אבל זו התחלה של מענה לבטלה במתן אתגרים אישיים לתלמידים, בצורה מגוונת ומאתגרת.

חופש נעים ובטוח לכולם.

הכותב, יובל כחלון, הוא יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית

  • עוד באותו נושא:
  • חופשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully