וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל הבריטי: התערבות בסוריה תוביל למלחמה כוללת

צבא בריטניה הזהיר את ראש הממשלה קמרון ממבצע מיותר ומסוכן בסוריה, כך מדווח ה"סאנדי טיימס". רוסיה: חווינו כבר התערבות אלימה בעיראק בשל טענות להחזקת נשק להשמדה המונית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בסרטון: לחימה בדמשק בסוף השבוע)

לונדון מזהירה מפני התערבות צבאית בינלאומית בסוריה, ורמטכ"ל הצבא הבריטי התריע בפני ראש המשלה דיוויד קמרון כי בריטניה עלולה להיגרר למלחמה קשה וכוללת. ה"סאנדי טיימס" מדווח הבוקר (ראשון) כי הרמטכ"ל הבריטי, הגנרל דיוויד ריצ'ארדס, הזהיר כי יידרש כוח צבאי "עצום" בכל סוג של תגובה לשימוש בנשק כימי בסוריה מצד משטר הנשיא הסורי בשאר אסד, והביע חשש מעוצמתן של סוללות ההגנה האווירית שלה.

בשיחה עם קציניו, אמר הרמטכ"ל הבריטי כי יש לשקול היטב האם שימוש נקודתי בנשק כימי – כפי שדווח לאחרונה - הוא אכן עילה להתערבות בסוריה. לטענת ריצ'ארדס, אפילו אכיפת איסור טיסה בשמי סוריה תהיה משימה קשה ולא-יעילה בהכרח. "ללא שיתוף הפעולה של הסורים, גם הקמת מסדרון הומניטרי תהיה מבצע צבאי משמעותי", אמר.

רמטכ"ל צבא בריטניה, סיר דיוויד ריצ'רדס. GettyImages
רמטכ"ל צבא בריטניה, הגנרל דיוויד ריצ'ארדס/GettyImages

בסוף השבוע דחתה שוב דמשק את הטענות לפיהן ייתכן שעשתה שימוש בנשק כימי. שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי, אמר בראיון כי "ההאשמות של ארצות הברית ובריטניה לא עומדות בקנה אחד עם המציאות. מדובר בשקר במצח נחושה". זועבי, שהתראיין לערוץ RT הנמצא בשליטת הקרמלין, אמר כי "סוריה לעולם לא תשתמש בנשק כימי, לא רק בגלל מגבלות החוק הבינלאומי וחוקי המלחמה אלא בגלל סוגיות של מוסר".

זועבי אמר כי סוריה לא תאפשר לפקחים בריטים או אמריקנים לבוא לארצו מטעם האו"ם כדי לבחון ראיות, לכאורה, לשימוש בנשק כימי, משום שדמשק אינה בוטחת בהם ובהכשרתם. "הם רוצים לעוות את העובדות", אמר. עם זאת, אמר זועבי כי סוריה תשקול לאפשר לפקחים רוסים להיכנס לשטחה.

שר ההסברה של סוריה, עומראן זועבי. ספטמבר 2012. רויטרס
שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי. מאשים את המערב בשקרים/רויטרס

גם מוסקבה מתנגדת להתערבות חיצונית בסוריה. סגן שר החוץ של רוסיה, מיכאל בוגדנוב, אמר בתגובה לדיווחים על שימוש בנשק כימי במדינה כי "עלינו לברר את האמת, לקבל הוכחות מוצקות ולא להישען על מידע שדווח בכלי התקשורת, שלא נתמך על ידי עובדות". בביקור בלבנון הוסיף סגן החוץ הרוסי כי "חווינו בעבר התערבות אלימה אחרת בעיראק, בטענה שהיא מחזיקה בנשק להשמדה המונית, וראינו שזה לא היה באמת המצב".

אובמה: שימוש בנשק כימי בסוריה משנה את המשחק

ביום שישי אמר נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, כי שימוש בנשק כימי על ידי המשטר הסורי "משנה את המשחק", אך סייג כי הערכות המודיעין האמריקאי בנושא הן עדיין ראשוניות. אובמה, שנפגש בבית הלבן עם עבדאללה מלך ירדן, אמר כי "ירי בנשק להשמדה המונית לעבר אוכלוסייה אזרחית מהווה חציית קו אדום והפרה בוטה של החוק ושל הנורמות הבינלאומיות".

לדבריו, "מדובר בשינוי של חוקי המשחק, ואנחנו צריכים לפעול בתבונה בנושא". עם זאת, אובמה אמר כי יש לבסס את ההערכות לפיהן מדובר בשימוש בנשק כימי, ולמצוא הוכחות לירי מכוון. "אני חושב שכולנו מבינים שאסור לנו לעמוד מנגד, ולהרשות את השימוש הסדרתי בנשק מסוג זה – כמו נשק כימי, נגד אזרחים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully