וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמטכ"ל בריטניה ביקר בארץ; "לונדון נערכת לתקיפה באירן"

על פי ה"גרדיאן", ספינות מלחמה וצוללות נערכות לסייע לאמריקנים בתקיפה אפשרית. "התכנית: לתקוף מתקני מפתח בטילים". השבוע ביקר הגנרל ריצ'רדס בישראל, ונפגש עם הרמטכ"ל גנץ

על רקע הפרסום בוואלה! חדשות כי רמטכ"ל צבא בריטניה, גנרל דייוויד ריצ'רדס, ביקר השבוע בחשאי בישראל ונפגש עם הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, פורסם הערב (רביעי) ב"גרדיאן" הבריטי כי צבא בריטניה החל להגביר את הכנותיו כדי להבשיל אופציית תקיפה נגד תכנית הגרעין האירנית. על פי הפרסום, משרד ההגנה המקומי מעריך כי ארצות הברית עשויה לקדם תכניותיה שלה לתקיפת מתקני מפתח בתכנית הגרעין, תוך שימוש בטילים, ולדברי גורם במשרד, אם וושינגטון תעשה כן, היא תבקש – ואף תקבל – סיוע מלונדון, על אף הסתייגויות מסוימות מהמבצע. לדברי גורמים בממשל הבריטי, בעקבות סיום המבצע הנרחב של קואליציית נאט"ו בלוב, חזר הנושא האירני למוקד תשומת הלב הדיפלומטית.

בדרך לתקיפה באירן? סיקור מיוחד
צפו: כך תרגל חיל האוויר תקיפת ”מטרות רחוקות”
הרמטכ”ל האירני: ”עונש מפתיע” למי שיתקוף אותנו
דו”ח בבריטניה: ישראל משפרת יכולתה הגרעינית

טיל טומהוק. GettyImages
משרד ההגנה בוחן יעדים לפרישת צוללות וספינות קרב/GettyImages

בין היתר, בוחנים כעת בבריטניה מה יהיו היעדים האופטימליים לפרישת ספינות המלחמה והצוללות של צי הוד מלכותה, המצוידות בטילי שיוט מסוג "טומהוק". אז איך תיראה התקיפה? גורמים בקבינט הבריטי סיפרו ל"גרדיאן" כי על פי התוכניות, המבצע יהיה אווירי בעיקרו, ויתבסס על טילים ורקטות, דוגמת ה"טומהוק". באשר ליבשה, אין כרגע תכנון להשתמש בכוחות על הקרקע, מלבד כוחות קומנדו מיוחדים ובהיקף מצומצם. מתכנני הפעילות מהצד הבריטי מעריכים כי חיל האוויר של הוד מלכותה יוכל לסייע בתדלוק אווירי, ובמשימות מודיעין, אם יידרש לכך.

"אובמה לא שש למבצע לפני הבחירות"

הגורמים ביקשו להבהיר, עם זאת, כי לנשיא האמריקני, ברק אובמה, אין כל שאיפה לפתוח בקמפיין צבאי רחב היקף בטרם הבחירות לנשיאות בארצו בשנת 2012 – אך גם הדגישו כי הלחץ ההולך וגובר כתוצאה מדו"חות המודיעין המצטברים במערב, כמו גם עמדתה התוקפנית של אירן, עשויות להטות את הכף בעניין. "האמריקנים יוכלו לעשות זאת בעצמם, אבל הם לא יעשו", מוסיף הגורם. "חשבנו שהם יחכו עד אחרי הבחירות לנשיאות, אבל עכשיו אנחנו לא בטוחים. לנשיא אובמה יש החלטות חשובות לקבל".

עניין נוסף המגביר את הלחץ במערב היא ההערכה המודיעינית כי אירן הצליחה לשקם את כל הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מתולעת "סטוקסנט" שנתגלו במחשבי התכנית בשנה שעברה, ושאת הפעלתה ייחסו לארצות הברית וישראל. כמחצית מהצנטירופוגות שבשימוש האירנים נפגעו כתוצאה מהתולעת, מעריכים במערב, אך עם זאת גורסים כי אירן הצליחה להחזיר את אותו המספר לפעולה. יתרה מזאת, גורמים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אף מעריכים כי מספר הצנטריפוגות הפעילות כיום באירן גבוה מהתקופה שלפני מתקפת ה"סטוקסנט".

ויש גורם לחץ נוסף: לפי ההערכות בבריטניה, ישראל מפעילה לחץ על האמריקנים לפעול באירן, "לפני שיהיה מאוחר מדי". "ישראל תדרוש מהאמריקנים לפעול באירן, אם תרגיש שהיא לא יכולה לבצע את המשימה בעצמה. הישראלים רוצים להאמין שהם יכולים לעשות את זה בעצמם", הבהיר הגורם הבריטי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אירן: החל תהליך הפעלת הכור האטומי בבושהר. רויטרס
"האירנים חזרו לנקודה שלפני 'סטוקסנט'". הכור בבושהר/רויטרס

בבריטניה מבהירים כי מי שירצה לתקוף את מתקני הגרעין האירנים – ייתקל במכשולים כבדים. לדברי גורם בממשל הלונדוני, בחלוף השנה האחרונה האירנים עשו כל מאמץ כדי לבצר כל חומר או מתקן שהם נדרשים אליו מפני תקיפה של כוחות חיצוניים. "החלון נסגר עלינו", מבהיר הגורם, "עלינו לשדרג את תכניותינו, כך שיהיה ערוכות לפעול למול הבונקרים האירנים החדשים".

למה ביקר הרמטכ"ל הבריטי בארץ?

בתוך כך, לוואלה! חדשות נודע כי רמטכ"ל צבא בריטניה, גנרל סיר דיוויד ריצ'רדס, ביקר השבוע בחשאי בישראל וערך פגישות עם קצינים בכירים בצה"ל, ביניהם מקבילו בני גנץ. בביקור שנמשך שלושה ימים, השתתף גנרל ריצ'רדס בדיונים שעסקו בנושאים שונים, אולם תוכן השיחות לא דווח. בניגוד לפרוטוקול, לא נמסר מידע פומבי על ביקורו והנושא לא פורסם. גורמים שידעו על הביקור מעריכים כי אי-פרסום הידיעה נועד לשמור על פרופיל נמוך בקשר של ישראל עם המדינות החברות בנאט"ו.

שגרירות בריטניה בישראל אישרה כי הרמטכ"ל הבריטי שהה בישראל לביקור עבודה של שלושה ימים, במהלכו נפגש עם גנץ ובכירים נוספים בצבא, כחלק משיתוף פעולה בינלאומי שגרתי. אתמול סייר גנרל ריצ'רדס עם הרמטכ"ל גנץ בגזרת פיקוד צפון. חשוב לציין כי לפי פרוטוקול שירות החוץ הבריטי, לונדון אינה נוהגת לפרסם מראש ביקורים של בכירים ובהם הרמטכ"ל במדינות זרות.

בתוך כך, אישרה היום הוועדה לענייני חוץ של הקונגרס האמריקני חקיקה שתחמיר את הסנקציות על טהרן, זאת בעקבות חשיפת התכנית האירנית, לכאורה, להתנקש בשגריר הסעודי בארצות הברית ולנוכח תכנית הגרעין של אירן. הועדה אישרה את הסנקציות ברוב קולות תוך הסכמה בין החברים הרפובליקנים והדמוקרטים. "חייבות להיות השלכות לסוג כזה של התנהגות ואני מאמין שהקהילה הבינלאומית חייבת להתייצב כנגד האיום הזה", אמר הנציג הדמוקרטי הבכיר בוועדה, הווארד ברמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully