וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר סורי: "לא נשתמש בנשק כימי – גם לא נגד ישראל"

24.4.2013 / 18:44

שר ההסברה עומרן זועבי אמר בביקור ברוסיה כי ארצו לא תשתמש בנשק כימי נגד אזרחי המדינה, וגם לא נגד ישראל במקרה של מלחמה. "לא נעשה זאת קודם כל מסיבות מוסריות", אמר

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בתיעוד לכאורה של נפגעים מנשק כימי בסוריה מהימים האחרונים)

אחרי שאתמול הודיע ראש חטיבת המחקר באמ"ן כי יש עדויות לכך שנשיא סוריה, בשאר אסד, עושה שימוש בנשק כימי נגד אזרחיו, הודפים בסוריה את הטענות ומבהירים: לא נשתמש בנשק כזה – גם לא נגד ישראל. שר ההסברה הסורי, עומראן זועבי אמר כי "גם אם יש לסוריה נשק כימי, ההנהגה והצבא שלנו לא ישתמשו בו – לא נגד סוריה ולא נגד ישראלים".

השר אמר את הדברים באוניברסיטת מוסקבה, וצוטט בדיווח של סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. לדברי א-זובי, גם במצב של מלחמה בין סוריה לישראל, היא לא תעשה בשימוש של נשק כימי, אף במצב בו תידרש ל"כל האמצעים". "לא נעשה זאת קודם כל מסיבות מוסריות, וכן מסיבות חוקיות ופוליטיות", נימק.

ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף איתי ברון התייחס אתמול בנאומו בכנס המכון למחקרי ביטחון באוניברסיטת תל אביב למלחמת האזרחים בסוריה ואמר שהמשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי ובראשם גז עצבים מסוג סארין. לדברי ברון, הראיה לכך היא תיעוד נפגעים בעלי "אישונים מוקטנים, קצף שיוצא מהפה ועוד".

תיעוד: נפגעים מנשק כימי של צבא אסד בחלב. צילום מסך
ראש חטיבת המחקר באמ"ן הזהיר משימוש בנשק כימי בסוריה/צילום מסך

ברון התייחס להיקף מאגרי הנשק הכימי בסוריה וגילה שלאסד יותר מאלף טונות של חומרים כימים. "יש אלפי פצצות אוויר והרבה מאוד ראשי קרב לטילי קרקע-קרקע שניתן לזווד אותם בנשק כימי", אמר ברון שמתח ביקורת על אי ההתערבות של העולם למרות השימוש בנשק הכימי. "עצם השימוש בנשק כימי מבלי שהייתה לזה תגובה הולמת יכול לאותת שדבר כזה לגיטימי וההימצאות של נשק כימי בידי גורמים שלא מנהלים חשבון של רווח והפסד מטריד", אמר ברון.

שגריר ישראל באו"ם: "הנשק הכימי - בהישג ידו של חיזבאללה"

במקביל לפרסום דבריו של שר ההסברה הסורי, הזהיר היום שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, מפני נפילה של נשק כימי לידי חיזבאללה. בדיון במועצת הביטחון של האו"ם אמר פרושאור כי "חיזבאללה לא רק מחזיק מערך של עשרות אלפי רקטות. מאגרי הנשק הכימי מהגדולים בעולם נמצאים היום בהישג ידו. האיחוד האירופי מתעקש לעצום את עיניו. גם אחרי פיגועי טרור של חיזבאללה באירופה, ממשיכים באיחוד לראות בחיזבאללה ארגון סוציאלי".

השימוש לכאורה שעושה המשטר הסורי בנשק כימי היווה מקור לדאגה הן בישראל והן במערב, כאשר בכירים בממשל האמריקאי אמרו בעבר כי שימוש בנשק כזה יחייב שיקול מחדש לגבי ההתייחסות להתערבות, או אי-התערבות, בנעשה במדינה המשוסעת. ביום שני התייחס שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל לנושא. בדברים שאמר במהלך פגישתו עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אמר הייגל כי שימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד יהיה "משנה-חוקי-משחק" וכי הוא "לא מתכוון לדון כאן בהשלכות". גם יעלון התייחס לנושא, אלא להיבט אחר שלו. יעלון הבהיר כי העברת נשק כימי מסוריה לגורמים אחרים תהיה בגדר חציית "קו אדום" וכי ישראל "מוכנה לפעול אם נשק כימי יועבר". עם זאת, הדגיש שר הביטחון, "זה טרם הגיע למבחן המציאות".

  • עוד באותו נושא:
  • סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully