וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מודה: צבא אסד עשה שימוש בנשק כימי

אחרי שבוע של הכחשות בעקבות ההצהרה הישראלית כי בסוריה נעשה שימוש בגז סארין נגד המורדים, אישר הבית הלבן כי בידיו הערכה דומה. שר החוץ קרי: עדויות על שתי תקיפות כימיות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

הבית הלבן אישר אתמול (חמישי) כי המודיעין האמריקני מאמין שממשלת סוריה השתמשה בגז סארין בהיקף קטן נגד כוחות המורדים במדינה ושההערכה מתבססת על ראיות פיזיות. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר כי צבאו של נשיא סוריה, בשאר אסד, ערך שתי תקיפות בנשק כימי - כך דווח בסוכנות הידיעות AP, מבלי לציין מה הן אותן תקיפות.

עם זאת, הוסיפו בבית הלבן כי ההערכה איננה מספיקה, וכי עובדות "מהימנות" נוספות נחוצות. "בהתחשב בסיכון שבהערכה שכזו, ומה שלמדנו לאחרונה, הערכת מודיעין לבדה לא מספיקה, אלא רק עובדות מהימנות שמספקות לנו ודאות יובילו את הליך קבלת ההחלטות שלנו", כתב מיגל רודריגז, יועצו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לענייני חקיקה, במכתב ששיגר למחוקקים.

בתדרוך בבית הלבן אמר גורם בכיר לכתבים כי כי שימוש בנשק כימי "לא מקובל עלינו ולא צריך להיות לקהילה הבינלאומית, לכן אנו לוחצים לחקירת האו"ם מקיפה". "הקו האדום שהציג הנשיא הוא שימוש בנשק כימי או העברתו לגורמי טרור. אנו נמשיך לחקור במאמץ רב את הערכות המודיעין שישפיעו על קבלת ההחלטות. באם נגיע למסקנה ברורה כי הקו האדום נחצה – נדון עם בנות בריתנו בכדי להחליט באילו אמצעים ננקוט, וכל האופציות על השולחן". לדבריו, "על משטרו של אסד לדעת שאנחנו עוקבים אחריו מקרוב מאוד. אנו נהיה שיטתיים וקפדניים כדי שנוכל לקבוע בדיוק מה קרה. שלא תהיה טעות לגבי מהו הקו האדום של הנשיא. ארה"ב מחויבת לכך שמשטרו של אסד יישא באחריות על המעשים הללו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מורד סורי שנפגע על פי דיווחים מגז עצבים, דצמבר 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

קודם לכן אמר שר ההגנה של ארצות הברית, צ'אק הייגל, לכתבים באבו דאבי כי "הבוקר שלח הבית הלבן מכתב לכמה חברי קונגרס בעניין הנשק הכימי בסוריה. במכתב צוין כי קהיליית המודיעין האמריקנית אישרה במידה מסוימת של ביטחון כי המשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי בקנה מידה קטן בסוריה". הוא הוסיף כי מדובר בגז מסוג סארין.

ההצהרה מגיעה לאחר שרק אמש אמר הייגל עצמו כי קציני מודיעין אמריקנים עדיין בוחנים את סוגיית השימוש בנשק הכימי בסוריה, וכי ישראל לא עדכנה את ארצות הברית בהערכתה שנשיא סוריה בשאר אסד משתמש בנשק כימי נגד המורדים. "חשדות הם דבר אחד", אמר הייגל, "אבל ראיות הן דבר אחר". הייגל נשאל על הנושא בעקבות דבריו של ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף איתי ברון, ביום שלישי האחרון. ברון אמר שהמשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי, בייחוד בגז עצבים מסוג סארין. בסוריה הדפו אתמול את הטענות והבהירו: "לא נשתמש בנשק כזה – גם לא נגד ישראל". שר ההסברה הסורי עומראן זועבי אמר כי "גם אם יש לסוריה נשק כימי, ההנהגה והצבא שלנו לא ישתמשו בו – לא נגד סוריה ולא נגד ישראלים".

גם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, התייחס לדברי ברון עוד באותו היום ואמר כי ישראל לא עדכנה אותו בעניין, למרות ביקורו בירושלים. "דיברתי עם נתניהו. אני חושב שיהיה הוגן לומר כי הוא לא היה בעמדה לאשר זאת בשיחה בינינו", אמר קרי בכינוס נאט"ו בבריסל. "אני עדיין לא יודע מה הן העובדות. אני בטוח ששמעתם את האמרה: 'אל תאמינו תמיד למה שאתם קוראים בעיתונים'. המידע שיש לי בשלב זה עדיין לא אושר כדי שאציג אותו כעובדה, אך בכל מקרה יש לחקור עד תום את כל ההאשמות שעולות , ויש לרדוף אחריהן ולגלות מה מתרחש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

האם נחצה הקו האדום של אובמה?

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקני, רוברט מננדז, הצהיר היום כי המשטר של נשיא סוריה, בשאר אסד, "כבר חצה את הקו האדום בשימושו בנשק הכימי", וכי כעת על ארה"ב לשקול את כל האופציות - לרבות הכרזה ואכיפה של אזור ללא טיס בסוריה, חימוש של כוחות האופוזיציה "שנבדקו על-ידינו", וגם הטלת סנקציות על העברת הנשק למשטר הסורי. המחוקק הדמוקרט קרא למצב בסוריה "המשבר ההומניטרי הגדול בעולם", והוסיף כי עלינו לפעול, כדי להבטיח את נפילת משטר אסד, תבוסת הקבוצות הקיצוניות ועליית הדמוקרטיה. כמו כן, עלינו לעשות כל שניתן כדי למנוע שימוש בנשק הכימי על-ידי המשטר ולשמור על בטחון מאגרי הנשק הכימי".

בביקורו בישראל בחודש שעבר אמר נשיא ארצות הברית אובמה כי ראיות לשימוש בנשק כימי נגד המורדים בסוריה "ישנו את כללי המשחק". שר ההגנה שלו הייגל, חזר למעשה על דבריו של אובמה בפגישתו השבוע עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. גם בריטניה טענה לאחרונה כי יש בידיה "ראיות מוצקות" לכך שדגימות אדמה שליקטו בסוריה הכילו עקבות של כימיקלים, אך לא ברור אם מדובר בהוכחה לשימוש בנשק כימי או בשאריות של חומרים לפיזור הפגנות. לדיווח ב"טיימס" הלונדוני לא היה אישור של מקורות נוספים. כעת, לדברי ברון, קיים תיעוד של נפגעים בעלי "אישונים מוקטנים, קצף שיוצא מהפה ועוד" המוכיח שימוש בגז הקטלני. לדבריו, "עצם השימוש בנשק כימי מבלי שהייתה לזה תגובה הולמת יכול לאותת שדבר כזה לגיטימי, וההימצאות של נשק כימי בידי גורמים שלא מנהלים חשבון של רווח והפסד מטריד". צרפת הציגה אף היא הערכה דומה.

אובמה נואם בטקס בבוסטון. AP
אמר כי כל ראייה לשימוש בנשק כימי "היה משנה את חישובי". אובמה/AP

באוגוסט האחרון אמר אובמה לכתבים כי כל ראיה שלפיה אסד משתמש או משנע נשק מסוג זה עלולה להוביל לתגובה אמריקנית. "זה היה משנה את חישובי," אמר. "זה היה משנה את המשוואה שלי." ראיות התקבלו בתחילת השנה כשכוחות אסד הניעו נשק מנקודה אחת לפחות לאחרת, אך הבית הלבן התעקש כי פעולה זו לא הייתה בגדר חציית הקו האדום שהציב אובמה. כשאמר אובמה "לשנע" נשק, הסביר דובר הבית הלבן אז, הוא התכוון להעבירו לארגוני טרור, דוגמת חיזבאללה.

ארצות הברית גיבשה תכניות להשתלטות על הנשק אם יהיה בכך צורך על ידי הצנחת כוחות, אך פקידים אמריקנים הבהירו כי הם מעדיפים כי הכוחות האזוריים יטפלו בנושא. אך כעת, כשלוש בעלות ברית של האמריקנים טוענות כי נעשה שימוש בנשק בנוסף להערכת המודיעין שלהם, יהיה לאובמה הרבה יותר קשה לטעון כי "הקו האדום" שהוא הציג לא נחצה.

(עדכון ראשון 19:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully