וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייגל: ישראל לא עדכנה אותי על הנשק הכימי בסוריה

שר ההגנה האמריקאי המבקר בקהיר השיב לשאלות עיתונאים על העדכון שמסר בעניין ראש חטיבת המחקר באמ"ן, יום לאחר פגישתו עם השר יעלון. "חשדות הן דבר אחד, ראיות – דבר אחר"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בתיעוד לכאורה של נפגעי נשק כימי בחלב, שפורסם השבוע)

שר ההגנה של ארצות הברית, צ'אק הייגל, אמר אתמול (רביעי) כי ישראל לא עדכנה את ארצות הברית בהערכתה שנשיא סוריה בשאר אסד משתמש בנשק כימי נגד המורדים. הייגל אמר את הדברים בתשובה לשאלות עיתונאים בביקורו בקהיר. רק ביום שני פגש הייגל את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון.

לדברי הייגל, קציני מודיעין אמריקאים עדיין בוחנים את סוגיית השימוש בנשק הכימי בסוריה. "חשדות הם דבר אחד", רמז הייגל לגישת ארה"ב לנושא, "אבל ראיות הן דבר אחר". הייגל נשאל על הנושא בעקבות דבריו אתמול של ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף איתי ברון.

יום קודם לכן, ביום שלישי, אמר גם שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי ישראל לא עדכנה אותו בעניין, למרות ביקורו בירושלים. "דיברתי עם נתניהו. אני חושב שיהיה הוגן לומר כי הוא לא היה בעמדה לאשר זאת בשיחה בינינו", דברי קרי בכינוס נאט"ו בבריסל. "אני עדיין לא יודע מה הן העובדות. אני בטוח ששמעתם את האמרה: אל תאמינו תמיד למה שאתם קוראים בעיתונים. המידע שיש לי בשלב זה עדיין לא אושר בכדי שאציג אותו כעובדה, אך בכל מקרה יש לחקור עד תום את כל ההאשמות שעולות , ויש לרדוף אחריהן ולגלות מה מתרחש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בארה"ב עדיין לא הגיעו למסקנה. תיעוד לכאורה של נפגע מנשק כימי בסוריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנאומו בכנס המכון למחקרי ביטחון באוניברסיטת תל אביב למלחמת האזרחים בסוריה אמר תא"ל ברון כי המשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי ובראשם גז עצבים מסוג סארין. לדברי ברון, הראיה לכך היא תיעוד נפגעים בעלי "אישונים מוקטנים, קצף שיוצא מהפה ועוד".

ברון התייחס להיקף מאגרי הנשק הכימי בסוריה וגילה שלאסד יותר מאלף טונות של חומרים כימים. "יש אלפי פצצות אוויר והרבה מאוד ראשי קרב לטילי קרקע-קרקע שניתן לזווד אותם בנשק כימי", אמר ברון שמתח ביקורת על אי ההתערבות של העולם למרות השימוש בנשק הכימי. "עצם השימוש בנשק כימי מבלי שהייתה לזה תגובה הולמת יכול לאותת שדבר כזה לגיטימי וההימצאות של נשק כימי בידי גורמים שלא מנהלים חשבון של רווח והפסד מטריד", אמר ברון.

השימוש לכאורה שעושה המשטר הסורי בנשק כימי היווה מקור לדאגה הן בישראל והן במערב, כאשר בכירים בממשל האמריקאי אמרו בעבר כי שימוש בנשק כזה יחייב שיקול מחדש לגבי ההתייחסות להתערבות, או אי-התערבות, בנעשה במדינה המשוסעת. בדברים שאמר במהלך פגישתו עם שר הביטחון יעלון, אמר הייגל ביום שני כי שימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד יהיה "משנה-חוקי-משחק" וכי הוא "לא מתכוון לדון כאן בהשלכות". גם יעלון התייחס לנושא, אלא להיבט אחר שלו. יעלון הבהיר כי העברת נשק כימי מסוריה לגורמים אחרים תהיה בגדר חציית "קו אדום" וכי ישראל "מוכנה לפעול אם נשק כימי יועבר". עם זאת, הדגיש שר הביטחון, "זה טרם הגיע למבחן המציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully