וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד איראן: ארה"ב תמכור מטוסים וטילים לישראל

במסגרת העסקה שנחתמה גם עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, ישראל תרכוש מטוסי תדלוק, מטוס תובלה מתקדם וטילים נגד מערכות מכ"ם. העלות: 10 מיליארד דולרים

ארצות הברית מחמשת את בעלות בריתה במזרח התיכון: משרד ההגנה האמריקאי צפוי להשלים בשבוע הקרוב עסקת נשק בהיקף של עשרה מיליארד דולרים עם ישראל, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות במסגרתה יועברו למדינות טילים, מטוסי קרב ומטוסי תובלה בכדי להתמודד עם איום עתידי מאיראן – כך מדווח הבוקר (שישי) ה"ניו יורק טיימס".

ישראל תרכוש במסגרת העסקה טילים שנועדו לפגוע במערכות מכ"ם של סוללות נגד-מטוסים מתקדמות וכן מכשירי מכ"ם מתקדמים שיותקנו על מטוסים ישראלים, מטוסי תדלוק חדישים – וגם, עסקה ראשונה מסוגה עם צבא שאינו אמריקאי – מטוס ה-22-V "אוספריי" (Osprey) להובלת חיילים. איחוד האמירויות הערבית תרכוש המסגרת עסקת הענק 26 מטוסי קרב מסוג 16-F בעלות של כחמישה מיליארד דולרים בנוסף לטילים מונחים שניתנים לשיגור מאותם מטוסים לעבר יעדים יבשתיים מרוחקים. ערב הסעודית תרכוש טילים בעלי יכולות דומות.

מטוס תובלה מדגם V-22. AP
מטוס שיכול להמריא כמו מסוק. V-22/AP

תחת תנאי העסקה, ישראל רשאית לרכוש את מטוסי ה-V-22 שיכולים לנחות בצורה אנכית כמו מסוק ולטוס במהירות ולמרחק של מטוס. ישראל, מדווח בעיתון, תוכל להשתמש במטוסים אלו על מנת לסייר בגבולותיה וכדי להוביל חיילים לאזורי לחימה. חלק נוסף בעסקה, כאמור, הוא רכישת מטוסי תדלוק חדשים מסוג KC-135, שיאפשרו תדלוק מטוסי קרב ישראלים כך שיוכלו לטוס לכל משימה ארוכת-טווח, כמו תקיפה באיראן.

מטוס תדלוק צבאי מדגם kc-135. רויטרס
תדלוק מטוסי קרב שיטוסו ליעדים מרוחקים. מבט מתןך ה-KC-135/רויטרס

גורמי ממשל סירבו לספק מידע אודות מערכות הטילים שיימכרו לערב הסעודית ולאיחוד האמירויות, אולם ככל הנראה מדובר בטילים ארוכי-טווח שמשוגרים ממטוסי קרב. טילים אלו מותאמים למטוסי ה-15-F שריאד רכשה לאחרונה ולמטוסי 16-F שאיחוד האמירויות ירכשו במסגרת העסקה הנוכחית. "הטילים", אמר גורם בממשל, "מיועדים לעמוד באתגר שהאיום האיראני מציב".

ביקור בן שבוע של שר ההגנה צ'אק הייגל במזרח התיכון יסכם שנה של משא ומתן חשאי שבסופו נחתמה העסקה שבקונגרס מחשיבים כשנייה בגודלה רק אחרי עסקה למכירת מטוסי 15-F לריאד בעלות כוללת של 29.5 מיליארד דולרים בשנת 2010. בקונגרס האמריקאי מציינים כי ניסיון להתחשב באינטרסים השונים של כל אחת משלוש המדינות הפך את העסקה למורכבת ביותר.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
"אין 'אור ירוק' לתקיפה". המתקן הגרעיני בקום שבאירן/רויטרס

בעוד שהמטרה של הממשל האמריקאי לספק לישראל את הנשק החדיש ביותר באזור כדי להרתיע את איראן נותרה בעינה, מטרה משנית היתה לספק נשק חדיש גם לשתי בעלות ברית ערביות אחרות באזור. אתגר נוסף בעסקה, הסבירו גורמי ממשל בכירים, היה לספק לישראל נשק מתקדם מחד, אולם שלא ישתמע מכך שהבית הלבן מעניק לירושלים "אור ירוק" לתקיפה עצמאית של מתקני הגרעין של איראן מאידך.

גורם אמריקאי בכיר הבהיר, שאמנם וושינגטון מכירה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, בכוחות עצמה מפני איום הגרעין האיראני, אולם הנשיא ברק אובמה עדיין מאמין שיש שהות לדיפלומטיה ולהטלת סנקציות נוספות על משטר האייתולות בטהרן כדי להרתיע אותו מלפתח פצצת גרעין.

שר הביטחון אהוד ברק ונשיא ארה"ב ברק אובמה, דצמבר 2011. הבית הלבן, משרד הביטחון
סגר את העסקה בצד הישראלי. אהוד ברק בפגישה עם הנשיא אובמה/משרד הביטחון, הבית הלבן

יעד העסקה, אמר גורם אמריקאי בכיר, היה "לא רק לספק לישראל יכולות, אלא גם לשפר את היכולות של בעלות בריתנו במפרץ הפרסי כך שהן, גם, יוכלו להתמודד מול האיום האיראני".

ב"ניו יורק טיימס" הסבירו כי בשנה האחרונה נועדו שר ההגנה היוצא, לאון פנטה ושר הביטחון הישראלי לשעבר, אהוד ברק, יותר מתריסר פעמים ושוחחו 18 פעמים בטלפון בכדי לסגור את פרטי העסקה. בנוסף, מציינים בעיתון, פגישתו הראשונה פנים אל פנים של הייגל עם מקביל זר היתה עם שר הביטחון היוצא ברק. בביקור הקרוב של הייגל באזור, יסגור שר ההגנה את פרטי העסקה האחרונים עם ממשיכו של ברק במשרד הביטחון, משה (בוגי) יעלון, וכן עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות בסוף השבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully