וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שש תיאוריות קשר מוזרות על הפיגוע בבוסטון

הרשתות החברתיות התפקעו מהסברים אלטרנטיביים לפיצוצים הקטלניים, ובהיעדר חשוד מיידי האחריות הוטלה על "האיש על הגג", על דמויות מצוירות וגם על הממשל עצמו

צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

מטבעם, רגעי בהלה מזמנים תאוריות קונספירציה שונות ומשונות, ובהיעדר מידע שמועות עושות להן כנפיים. הפיגוע בבוסטון, שאירע באחד ממסלולי המרוץ המפורסמים בעולם תועד אמנם מזוויות רבות, אך הרשתות החברתיות – וטוויטר בפרט – התפקעו מדיווחים על "האמת" שמאחורי הפיצוצים, תוך ניסיונות למצוא אשמים ולסיים את החקירה שנמצאת רק בחיתוליה.

1. ברגעים הראשונים אחרי הפיגוע, אחת השמועות העקשניות ביותר הייתה על אזרח מוסלמי - ככל הנראה אזרח של ערב הסעודית – שזוהה כחשוד בהנחת הפצצות. "הוא נפצע, ונמצא תחת שמירה בבית החולים", נטען באחד הציוצים הפופולריים בטוויטר, שציטט דיווח שמקורו, ככל הנראה, במקומון "ניו יורק פוסט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

2. בפיגוע "נהרגו 12 בני אדם (צפו בתמונות נוספות)", התעקש אותו עיתון על "סקופ" בכותרתו הראשית, ולא הרפה מהחדשה המרעישה אלא אחרי שהמשטרה הודיעה שרק שני אנשים נהרגו (ההרוג השלישי, ככל הנראה, מת מאוחר יותר). רשת אל-ערביה חזרה על הדיווח השגוי של ה"פוסט" - במחשבה, אולי, שמדובר בפרסום של מידע שהרשויות חוששות לפרסם - ושיגרה אותו בטוויטר ל-284 אלף עוקביה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

3. מבין כל תאוריות הקשר, המופרכת ביותר היא ככה הנראה זו שטוענת כי ממשלת צפון קוריאה אחראית לפיגוע. פיונגיאנג אמנם איימה לא אחת לפגוע בשטח ארה"ב, אך אמרה שתעשה זאת בטילים גרעיניים. לכן, מותר לנחש שהאומה הדיקטטורית תנסה להפגין את כוחה בדרך מרשימה יותר, שאינה כוללת פיצוץ מטענים מאולתרים במסלול ריצה, ושדיווח הזה - שהופץ בטוויטר בהתבסס על "מקורות מודיעין" - הוא ככל הנראה מצוץ מן האצבע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און. בוסטון על הכוונת? אולי, אבל רק עם טיל בליסטי/מערכת וואלה!, צילום מסך

4. בהיעדר אשם שניתן להצביע עליו, פנו המצייצים לניתוח מדוקדק של תצלומים מזירת הפיגוע. אחד החשודים המיידים היה "האיש על הגג" - אדם שצולם ברגעים הראשונים אחרי הישמע הפיצוצים. למרות שאין כל דרך לוודא מה עשה אותו אדם על גג הבניין ומיהו, בטוויטר מיהרו לטעון כי הוא "נראה חשוד". הצהובון הבריטי "הסאן", הגדיל ופרסם את התמונה בליווי ציוצים נבחרים, אך העניק לה פרשנות מסויגת: "לא ברור לגמרי האם לדמות על הגג יש קשר כלשהו למתקפת הטרור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדם על הגג מתנהג באופן חשוד, למרות שלא רואים אותו זז/מערכת וואלה!, צילום מסך

5. לפי תאוריה נוספת, הפיגוע בוים על ידי ממשל אובמה. "ההמשלה תכננה את הפיצוץ בדיוק כמו את (הטבח) בסנדי הוק. הם השתמשו בשחקנים ואז אובמה התנהג כאילו אכפת לו מאמריקה". התאוריה הזו מצאה את דרכה גם מחוץ לכתלי הטוויטר, ובמסיבת עיתונאים עם מושל מסצ'וסטס, השאלה הראשונה הייתה: "האם הייתה זו מתקפה מבוימת שנועדה לגזול את חרויות האזרח שלנו ולקדם את ביטחון המולדת, בזמן שדוחפים לנו יד למכנסיים?". תשובתו של המושל לעיתונאי הייתה קצרה: "לא".

פיגוע בבוסטון. GettyImages
אנשים אמיתיים בזירת הפיגוע/GettyImages

6. יש גם מי שלא הסתפק בהפצת שמועות קיימות או בעימות גורמים רשמיים עם קונספירציות, אלא גם תרם ביודעין להולכה בשולל של הציבור. שני חלקים מהסדרה המצוירת "איש משפחה" הודבקו להם יחדיו, כדי ליצור רושם כאילו גיבור התכנית, פיטר גריפין, רימה את דרכו לניצחון במרתון בוסטון באמצעות פיצוץ מטעני נפץ במסלול המרוץ. שני החלקים חוברו יחד משני קצוות של פרק ששודר לאחרונה, והופצו מחדש בטוויטר במהירות כה מסחררת, עד שיוצר הסדרה, סת מקפרלן, נאלץ להבהיר שמדובר בבדייה. בינתיים, הרשת הסירה את הפרק המקורי מהאינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully