וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "צבא מצרים היה מעורב בהעלמת אזרחים"

ועדת חקירה שהקים מורסי חשפה את מעורבות כוחות הביטחון בעינויים ובמעשי הרג בימי המהפכה שהובילה להדחת מובארק. אחד הפרקים בדו"ח החסוי פורסם ב"גרדיאן" הבריטי

חיילי הצבא במצרים היו מעורבים בחטיפות, בעינויים ובמעשי הרג בזמן ההפיכה שהובילה להדחתו של הנשיא חוסני מובארק ב-2011. המעשים מפורטים בדו"ח חסוי שהוגש לנשיא מוחמד מורסי, ושחלקים ממנו התפרסמו היום (רביעי) בעיתון "הגרדיאן" הבריטי. לפי הדו"ח, שהושלם בחודש ינואר האחרון, חיילי הצבא היו מעורבים בפשעים נגד אזרחים שהפגינו ברחובות. כל זאת, בזמן שמפקדי הצבא הבכירים ביותר טענו לניטרליות והכריזו בפומבי כי תפקיד הצבא אינו אלא לשמור על הסדר.

יותר מאלף בני אדם, בהם אסירים רבים, נעלמו בזמן 18 ימי המהפכה, ועשרות הובאו לבתי המתים ברחבי מצרים כשעל גופם סימני ירי או עינויים. הדו"ח נכתב על ידי ועדה בת 18 חברים שמינה הנשיא המצרי, והממצאים צפויים להגביר את הלחץ על מורסי, שקיבל לידיו את הפיקוד על המועצה העליונה של הכוחות המזוינים אך סירב להעמיד לדין קצינים שהואשמו בפשעים שבוצעו בימי ההפכה.

מהומות במצרים, עימותית אלימים מלווים ביריות בכיכר תחריר בין תומכי מובארק ומתנגדיו, פברואר 2011. AP
טנק של צבא מצרים חונה בכיכר תחריר, פברואר 2011/AP

הדו"ח מצביע על הרוגים רבים שנקברו בקברי אחים, ועינו מפגינים שנעצרו במוזיאון המצרי. לפחות אחד מהעצורים מת. בחלק אחר של הדו"ח דווח על חיילים שהעבירו 11 גופות לא מזוהות לחדר מתים ממשלתי, וההערכה היא שגם במקרה זה מדובר באסירים.

אחד הפרקים בדו"ח, המתמקד בגורלם של הנעדרים, מגלה כי אנשי צבא עצרו מספר לא-ידוע של אזרחים במחסום מדרום לקהיר. אחת מהעדויות המופיעות בדו"ח היא של אישה בשם ראדיה עטא, שסיפרה ל"גרדיאן" כי בעלה, איימאן, נעלם אחרי שנעצר במחסום ב-30 בינואר 2011, ככל הנראה אחרי שהפר את העוצר שהטילו כוחות הביטחון באזור. כשהגיעה למחסום היא הבחינה בכמה עצירים כפותים, אך הקצינים במקום גירשו אותה ואמרו לה ללכת לתחנת המשטרה בגיזה. שם היא ראתה חיילים מכים את העצורים שהובאו מהמחסום, והיא קיבלה את הדרכון של בעלה. נמסר לה כי בעלה הואשם במרד נגד השלטונות, אך כשהגיעה לבקרו בבית המעצר היא לא מצאה אותו. כל תלונותיה למשרד הפנים, למשרד ההגנה ולנציגי התביעה נפלו על אזניים ערלות. הצבא המצרי סירב להגיב לטענות.

מתן גזר דינו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק. קהיר, יוני 2012. רויטרס
הנשיא לשעבר, חוסני מובארק. משפטו החוזר ייפתח ביום שבת/רויטרס

בימים האחרונים גברה המתיחות הפוליטית במצרים, ושר המשפטים המצרי - מקורבו של הנשיא מורסי, אחמד מקי - אמר כי "אם יחוש הנשיא כי נכשל בענייני ניהול המדינה, הרי שהוא יקרא להקדמת הבחירות לנשיאות". עם זאת, לדברי שר המשפטים מקי, "צעד כזה לא יהווה פתרון אלא פנייה אל כישלון". הוא אמר כי "הליכה לבחירות מוקדמות תתאפשר רק לאחר בניית מוסדות המדינה".

במקביל, הודיעו מנהיגי האופוזיציה במצרים כי הם מעניקים לנשיא מורסי ימים ספורים כדי להסכים למפת דרכים, במסגרתה יועבר השלטון כבר בתקופה הקרובה ויימצאו פתרונות כדי לצאת מהמצב הנוכחי. לדברי ארגוני האופוזיציה, ישנה סכנה אמיתית להתמוטטות המדינה, ולכן הם מציעים כמה צעדים בסיסיים כדי לצאת מן המשבר. אחד הצעדים לדבריהם, הוא הימנעות של הנשיאות מלערער על החלטת בית המשפט להשאיר את התובע הכללי בתפקידו. הצעד השני, לתביעתם, הוא התפטרות הממשלה ושלישית לדחות את הבחירות לפרלמנט בסוף השנה ולהחיל חוק בחירות חדש.

התובע שהדיח מורסי שב לתפקידו

בסוף חודש מרץ, הפך על כנה בית המשפט לערעורים את אחת ההחלטות השנויות במחלוקת של מורסי, וביטל את פיטוריו של התובע הכללי במדינה עבד אל-מגיד מחמוד. "קבענו כי ההחלטה אינה תקפה, והורינו למשרד המשפטים למנות את השופט מחמוד מחדש", הודיעו השופטים.

התובע פוטר לאחר שהחליט שלא להעמיד לדין בשנית בכירים ממשטרו של מובארק, שהיו מעורבים בירי נגד מפגינים במהלך המהפכה במדינה ואשר זוכו במשפטם הראשון. החלטתו של התובע, אשר שירת בתפקיד שנים רבות, גררה הפגנות המוניות בקהיר, בהן גם קראו חלק מהמפגינים להפיל את הנשיא. עוד באוקטובר ניסה הנשיא לפייס את המפגינים ולפטר את מחמוד, אולם שופטים במדינה מחו נגד ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully