וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הפוליטי במצרים: האם מורסי יוותר על השלטון?

7.4.2013 / 11:58

שר המשפטים ומקורבו של נשיא מצרים אמר כי ייתכן שמורסי יקדים את הבחירות לנשיאות אם יתגברו תחושות הכישלון שהוא חש בתפקידו. האופוזיציה באולטימטום לנשיא: פטר את הממשלה

האם נשיא מצרים מפזר סימנים על התפטרות קרבה? שר המשפטים המצרי ומקורבו של הנשיא מוחמד מורסי, אחמד מקי, אמר כי "אם יחוש הנשיא כי נכשל בענייני ניהול המדינה, הרי שהוא יקרא להקדמת הבחירות לנשיאות". עם זאת, לדברי שר המשפטים מקי, "צעד כזה לא יהווה פתרון אלא פנייה אל כישלון". הוא אמר כי "הליכה לבחירות מוקדמות תתאפשר רק לאחר בניית מוסדות המדינה".

במקביל, הודיעו מנהיגי האופוזיציה במצרים כי הם מעניקים לנשיא מורסי שבוע כדי להסכים למפת דרכים, במסגרתה יועבר השלטון כבר בתקופה הקרובה ויימצאו פתרונות כדי לצאת מהמצב הנוכחי. לדברי ארגוני האופוזיציה, ישנה סכנה אמיתית להתמוטטות המדינה, ולכן הם מציעים כמה צעדים בסיסיים כדי לצאת מן המשבר. אחד הצעדים לדבריהם, הוא הימנעות של הנשיאות מלערער על החלטת בית המשפט להשאיר את התובע הכללי בתפקידו. הצעד השני, לתביעתם, הוא התפטרות הממשלה ושלישית לדחות את הבחירות לפרלמנט בסוף השנה ולהחיל חוק בחירות חדש.

הפגנה נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר, אפריל 2013. רויטרס
הפגנה נגד מורסי מול בית המשפט העליון בקהיר, אמש/רויטרס

בסוף חודש מרץ, הפך על כנה בית המשפט לערעורים את אחת ההחלטות השנויות במחלוקת של מורסי, וביטל את פיטוריו של התובע הכללי במדינה עבד אל-מגיד מחמוד. "קבענו כי ההחלטה אינה תקפה, והורינו למשרד המשפטים למנות את השופט מחמוד מחדש", הודיעו השופטים.

התובע פוטר לאחר שהחליט שלא להעמיד לדין בשנית בכירים ממשטרו של מובארק, שהיו מעורבים בירי נגד מפגינים במהלך המהפכה במדינה ואשר זוכו במשפטם הראשון. החלטתו של התובע, אשר שירת בתפקיד שנים רבות, גררה הפגנות המוניות בקהיר, בהן גם קראו חלק מהמפגינים להפיל את הנשיא. עוד באוקטובר ניסה הנשיא לפייס את המפגינים ולפטר את מחמוד, אולם שופטים במדינה מחו נגד ההחלטה.

עבד אל-מגיד מחמוד, התובע הכללי שפוטר בידי מוחמד מורסי. רויטרס
התובע הכללי של מצרים, עבד אל-מגיד מחמוד/רויטרס

בסוף השבוע נהרגו חמישה מצרים במהלך חילופי אש בין נוצרים למוסלמים בעיר אל-חסוס שליד קהיר. הקרבות בין הנוצרים למוסלמים פרצו בעיר ביום שישי בערב וגרמו גם לשמונה פצועים. בהרוגים ארבעה נוצרים ומוסלמי אחד. המהומות פרצו לאחר שילדים נוצרים הותקפו כשסימנו צלבי קרס על גדר בעיר.

אתמול נערכו ברחבי מצרים הפגנות שארגנה תנועת האופוזיציה "6 באפריל" לציון חמש שנים להקמתה. במהלך ההפגנות נשמעו קריאות להפלת המשטר במצרים, שהובילו לעימותים קשים ואלימים עם תומכי האחים המוסלמים המצדדים בנשיא מורסי. כמה מהמפגינים נפגעו משאיפת גז.

לקריאה נוספת
התובע הכללי שמורסי פיטר ימונה מחדש
האופוזיציה במצרים: "נחרים הבחירות לפרלמנט"
אלפים מפגינים במצרים: "מורסי הוא אויב אללה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully