וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרגרט תאצ'ר, לשעבר ראש ממשלת בריטניה, מתה בגיל 87

מי שכונתה "אשת הברזל" והייתה האישה הראשונה שעמדה בראש ממשלת בריטניה, מתה משבץ 23 שנים אחרי פרישתה מהתפקיד. בשנים האחרונות הדרדר מצבה הבריאותי והיא סבלה משיטיון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, "אשת הברזל" מרגרט תאצ'ר, מתה היום (שני) והיא בת 87. היא כיהנה כאישה הראשונה בתפקיד ראש הממשלה בבריטניה בשנים 1990-1979, אחרי שהובילה את השמרנים לניצחון סוחף בבחירות. הייתה זו הכהונה הארוכה ביותר של ראש ממשלה בריטי מאז ראשית המאה ה-19. דובר לשכתה מסר כי "הברונית תאצ'ר מתה הבוקר בעקבות שבץ". לדבריו, בניה של תאצ'ר, מארק וקרול, ביקשו לציין כי "אמם מתה בשלווה".

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, מסר כי "איבדנו מנהיגה דגולה ובריטית דגולה". אליזבת מלכת בריטניה הביעה צער על מותה של תאצ'ר והודיעה כי תביע את תנחומיה בפרטיות בפני בני המשפחה.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לתאצ'ר: "היום אני אבל על מותה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הברונית תאצ'ר. היא הייתה מנהיגה דגולה. אשת עקרונות, בעלת נחישות, אמונה עצמית, כוח, אישה גדולה", כתב נתניהו בהודעה שפרסמה לשכתו. נתניהו הוסיף כי "היא הייתה ידידה איתנה של מדינת ישראל והעם היהודי. היא העניקה השראה לדור של מנהיגים פוליטיים. אני שולח את תנחומיי הכנים למשפחתה, ולממשלה והעם בבריטניה".

נשיא המדינה שמעון פרס אמר: "ישנם אנשים וישנן אידיאות. לעיתים רחוקות הם משתלבים יחדיו בכדי ליצור חזון. ליידי תאצ'ר הייתה מנהיגה יוצאת דופן, עמיתה בזירה הבינלאומית, וחברה אישית שלי. היא הייתה ידידת אמת לישראל וסייעה לנו בהמון תחומים. היא עמדה לצדנו ברגעי משבר והשתמשה בהשפעתה ובכוחה בכדי לעזור לנו לעשות שלום. אני שולח את תנחומיי הכנים למשפחתה, לחבריה ולכל אזרחי בריטניה".

לקריאה נוספת
ספר: "מרגרט תאצ'ר מתחרטת - לא הייתי נכנסת לפוליטיקה"
תאצ'ר לפני מותה: קברו אותי עם תותחים - אבל בלי מטס חגיגי
גם בימינו: תאצ'ר דורגה כאישה המשפיעה ביותר בבריטניה

מרגרט תאצ'ר. GettyImages
"מתה בשלווה", הדגישו בניה. "אשת הברזל" מרגרט תאצ'ר/GettyImages

גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה ספד לתאצ'ר, ואמר כי העולם איבד את אחת מ"גיבורות החופש והחירות הגדולות בהיסטוריה". אובמה ציין כי תאצ'ר הייתה מופת לנשים והוכיחה כי "אין תקרת זכוכית שאי אפשר לנפץ", והוסיף: "מישל ואני שולחים את תנחומינו למשפחתה של תאצ'ר ולכל אזרחי בריטניה, בעוד שאנו נוסיף לעבוד על מה שהיא הקדישה את חייה למענו – אנשים חופשיים שניצבים יחד, נחושים להכתיב את גורלנו שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מהמאבקים הכלכליים ועד להתרופפות בבריאותה

תאצ'ר נולדה בשם מרגרט הילדה רוברטס ב-13 באוקטובר 1925 בחבל לינקולנשייר. אביה היה בעל מכולת. היא למדה באוניברסיטת אוקספורד באמצעות מלגה וקיבלה שני תארים - בכימיה ובעריכת דין. ב-1951, התחתנה עם איש העסקים האמיד דניס תאצ'ר, ולזוג נולדו שני ילדים. העניין שגילתה תאצ'ר בפוליטיקה הביא אותה לפרלמנט בגיל 34 כחברה במפלגה השמרנית. היא טיפסה במהירות בשורות המפלגה ובגיל 44 התמנתה לשרת החינוך.

כהונתה התאפיינה במאבק באיגודי העובדים בבריטניה. תחילת שנות ה-80 הייתה תקופה עגומה של סגירת מפעלים ואיבודי משרות בצפון-מזרח אנגליה. שיעור האבטלה באזורי המכרות לשעבר עלה על 20%. תאצ'ר נבחרה בעזרת מצע הקורא לשינוי בכלכלה המידרדרת, צמצום תפקיד המדינה בכלכלה, עידוד שוק פתוח ויזמות, ונאבקה כדי לרסן את איגודי העובדים המקצועיים שיצאו מכלל שליטה, במיוחד במגזר הכרייה, ושהביאו לנפילתן של שלוש ממשלות ברציפות. היא העבירה כמה חוקים שהגבילו את זכויות האיגודים, ועד 1984 הופרטו כל המכרות במדינה.

מרגרט תאצ'ר. Dan Kitwood, GettyImages
תאצ'ר, לפני כשנה/GettyImages, Dan Kitwood

לאחר שניצחה בתחום אחד, שמה לה תאצ'ר ליעד להפריט מגזרים נוספים במדינה, ולמעשה הפכה מדיניות ההפרטה לשם נרדף ל"תאצ'ריזם". לדוגמה, חברת התעופה "בריטיש איירווייז", שלא גרפה רווחים כחברה ממלכתית, הופרטה ונהפכה לאחת מחברות התעופה הרווחיות והטובות בעולם. גם "בריטיש סטיל" נהפכה לחברת הפלדה הגדולה באירופה. תאצ'ר תמכה גם בהורדת מסים והצליחה להביא לירידה משמעותית באינפלציה.

בשנים האחרונים סבלה תאצ'ר מבריאות רופפת ומיעטה לצאת מביתה. בסוף 2011 הופיעה תאצ'ר באופן נדיר בפומבי כשיצאה לסעודה לרגל יום הולדתה ה-86. תאצ'ר, שהייתה מנהיגת מפלגת השמרנים במשך שנים רבות, לבשה שמלה כחולה וז'קט כחול - כצבע המזוהה בבית הנבחרים עם חברי המפלגה.

תאצ'ר אושפזה בשנים האחרונות בשל דלקת ריאות, וגם שברה את רגלה ואת ידה כמה פעמים. בתה התראיינה לתקשורת לפני ארבע שנים בעקבות ספר שכתבה, ואמרה כי אמה אף מתקשה בזיהוי בני המשפחה. ואולם, היא סיפרה שכשאמה נזכרת בימיה ברחוב דאונינג 10, "הזיכרון שב ואמא מתעוררת מחדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully