וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: תקיפה אמריקנית בצפון קוריאה תאותת לאיראן

בת-אל אלון

4.4.2013 / 11:15

איומי צפון קוריאה מסלימים, ובעולם מתבוננים באזור בדאגה. פרופ' בן עמי שילוני, מומחה למזרח אסיה, גורס כי השאלה המכריעה היא "מי ימצמץ ראשון". "עלולה לפרוץ מלחמה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

המתיחות בין צפון קוריאה לדרום קוריאה וארצות הברית שוברת שיאים מיום ליום, ואמש אף הודיע צבאו של קים ג'ונג און כי קיבל אישור לתקיפה נגד ארצות הברית. פרופסור בן עמי שילוני, מומחה למזרח אסיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, סבור כי הפעם ייתכן שיש סיבה לדאגה. "אני חושב שמשברים כאלה היו בעבר וכל פעם צעקו 'זאב זאב' ואנשים כבר התעייפו", אומר הבוקר (חמישי) פרופ' שילוני. "יכול להיות שהצפון רק מנסה להבהיל את המערב, אבל הפעם יש סימנים להסלמה מאוד רצינית, הן מצד הצפון ומצד דרום קוריאה וארה"ב".

"כל צעד בלתי שקול או אפילו מוטעה שלא התכוונו אליו עלול להצית תבערה ענקית. עכשיו התבשרנו שצפון קוריאה הודיעה שהצבא קיבל רשות להשתמש בנשק גרעיני כראות עיניו – אם זה נכון זה איום ונורא, אבל יכול להיות שזה סתם כדי לאיים. השאלה היא מי ימצמץ ראשון", הסביר פרופ' שילוני בשיחה עם וואלה! חדשות.

המשבר בקוריאה - כותרות נוספות
נשק גרעיני וטילים בליסטיים: כך תיראה המלחמה?
שליט צפון קוריאה חי בצל אביו: "הוא צמא לכוח"
צפון קוריאה: "המלחמה עלולה לפרוץ כבר היום"

שליט צפון קוריאה קים ז'ונג און ובכירים בצבאו, 29 במרץ 2013. רויטרס
"הצבא הצפון קוריאני הכריז כי קיבל רשות לעשות שימוש בנשק גרעיני כראות עיניו - אם זה נכון, זה איום ונורא"/רויטרס

לדבריו, הדבר האחרון שהנשיא ברק אובמה חפץ בו הוא מלחמה גדולה. "לכן, ייתכן שארה"ב תמצמץ ראשונה, ותגיד 'בואו נשב ונפתור את כל הבעיות'. אך יכול להיות ההיפך - שארה"ב חושבת שצפון קוריאה יודעת שכל התגרות מצדה יכולה להוביל להשמדתה על ידי ארה"ב; לכן ארה"ב שלחה מטוסים חזקים, ההרסניים ביותר שיש לה, לדרום קוריאה. היא הודיעה שכל פרובוקציה קטנה מצפון קוריאה תיענה במכה גדולה מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"יש שיתוף פעולה הדוק בין צפון קוריאה לאיראן"

לדברי פרופסור שילוני, תרחיש של מלחמה הוא אפשרי בהחלט. "שני הצדדים כנראה חושבים שהצד השני יודע שלא כדאי לו ולכן אפשר לדחוף אותו לקצה, אבל זה מצב מאוד מסוכן כי עלול לקרות מצב שבו אף צד לא ימצמץ ראשון ואז עלולה לפרוץ מלחמה". פרופסור שילוני מזכיר כי לסכסוך יש גם פן איראני: "יש שיתוף פעולה הדוק בין צפון קוריאה לאיראן, גם לפיתוח טילים וגם לפיתוח נשק גרעיני, וארה"ב כל הזמן חושבת איך אפשר למנוע מאיראן הצטיידות גרעינית. לכן, ארה"ב חושדת שעל ידי איום על צפון קוריאה או מכה על מתקני הגרעין שלה היא תהרוס את צפון קוריאה ותשגר איתות מאוד משמעותי לאיראן, באשר לסיכונים שהיא נוטלת אם היא רוצה לפתח נשק גרעיני. ייתכן שבצורה כזאת אובמה יתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם יעצור את צפון קוריאה וגם ימנע מהאיראנים פיתוח נשק גרעיני".

באשר למידת האמינות של הפגנות הכוח מכיוון צפון קוריאה, כגון הניסויים הגרעיניים וניסויי הטילים שלה, אומר פרופ' שילוני כי אין ספק שלצפון קוריאה יש כוח צבאי אדיר. "זאת מדינה שבה לאנשים אין מה לאכול והמשק האזרחי מפגר בצורה משמעותית, אבל את כל המשאבים הם השקיעו בצבא והכוח הצבאי שלהם גדול. אפילו הכוח הקונבנציונלי שלה בלבד יכול להחריב את סיאול. ארה"ב צריכה לשקול את האפשרות שאם היא רוצה להרוס את צפון קוריאה, גם דרום קוריאה תיהרס על ידי הצפון קוריאנים. חוץ מהנשק הקונבנציונלי יש לה גם נשק גרעיני".

תרגיל ארטילריה ושיגור טילים של צפון קוריאה. מרץ 2013. רויטרס
"גם באמצעות נשק קונבנציונלי בלבד - צפון קוריאה יכולה להשמיד את סיאול". תרגיל של צפון קוריאה/רויטרס

"יש ויכוח באשר לכמה פצצות יש לצפון קוריאה, אבל זה לא משנה - יש לה מספר פצצות אטום", מבהיר פרופ' שילוני. "יש לה טילים שיכולים לשאת אותם לטווח קצר כמו לדרום קוריאה, יפן אולי לאי גואם שבשליטת ארה"ב. היא טוענת גם שהיא יכולה להטיל פצצות גרעין על יבשת אמריקה – אבל הספק בכך גדול. אבל אפילו בלי זה, יש לה נשק גרעיני והיא עלולה להשתמש בו. אם היא תשתמש בו נגד הדרום או יפן או בסיסים אמריקאיים, עלולה לפרוץ מלחמה איומה".

"קים הוא ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד"

פרופ' שילוני מוסיף כי הבידוד של צפון קוריאה עשוי להשפיע על מידת התוקפנות שלה. "השאלה היא האם איזושהי מדינה תתמוך בצפון קוריאה", הוא אומר. "אפילו בעלת בריתה סין מאוד זועמת עליה. צפון קוריאה יודעת שאם היא תעשה משהו, אין מישהו שיגבה אותה והיא בעצם תתאבד. מצד שני, יש אולי אנשים בצפון קוריאה שחושבים שאולי סין בכל זאת תתערב לטובתה ולא תיתן שישמידו אותה. יש פה המון שיקולים של 'מה יקרה אם'. צריך לראות אם ההיגיון הבריא יגבר, או שהיצרים והאינטרסים הפוליטיים הפנימיים יגברו".

על שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, אומר פרופ' שילוני כי "הוא ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד. הוא בן 30 – מנהיג המדינה הצעיר ביותר בעולם, הוא נחמד, הוא מסתובב ולוחץ ידיים, יש לו אישה נחמדה. זאת הפעם הראשונה ששליט צפון קוריאה מראה את אשתו והוא מדבר בצורה מאוד רכה. מצד שני, הוא מכריז את ההכרזות האיומות ביותר, שהוא יעלה באש את כל ארצות הברית, ומודיע שאוטוטו הוא עומד להשתמש בנשק גרעיני. ייתכן שאחד מהם הוא קים האמיתי. איננו יודעים מי שם בפיונגיאנג מחליט. האם הוא מחליט, או שהצבא מחליט, או המפלגה. צפון קוריאה מסוגרת כל כך, שרוב העולם אינו יודע וייתכן מאוד שיש שם תחרות בין הצבא למפלגה וקים צריך להראות שהוא שולט בכל אחד מהם. קו נצי כזה נותן לו הרבה נקודות זכות בתוך קוריאה אבל נקודות רעות כלפי חוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully