וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההומואים לא מחכים לאישור לתרום דם: "משקרים בטופס"

שרת הבריאות אמנם שוקלת לבחון את האיסור על קבלת תרומות דם מהומואים, אך יש כאלה שמבהירים: "אני תורם גאה, זה המעשה האזרחי הנכון". פעיל אחר הוסיף: הדם שלנו אינו מלוכלך

החלטתה הראשונה של שרת הבריאות, יעל גרמן, לבחון מחדש את האיסור שהוטל על הומוסקסואלים לתרום דם – היא בשורה לקהילת הלהט"ב, הסובלת מאפליה בנושא. עם זאת, עד שהאישור הרשמי יינתן, והומואים יוכלו שוב לתרום דם – רבים מהם משקרים בשאלון של מד"א כדי שהמנה שלהם לא תיפסל וכדי שיוכלו לסייע לזולת.

"אני תורם דם גאה", הצהיר פעיל בקהילה. "כשאני מגיע למלא את הטופס אני פשוט משקר בגאווה, בידיעה מוחלטת שאני עובר על החוק", אמר, וציין כי הוא עושה זאת משום שזה מעשה אזרחי נכון, ומשום שהוא יודע שאינו נשא HIV. "אנחנו מדינה מדממת. ביטול האיסור יעשה צדק, יתאם למציאות ולא יחשיך אותה", הסביר.

הצעיר הוסיף כי על שירותי הבריאות לבדוק את כלל המנות שמגיעות לגילוי HIV באמצעים מתקדמים. "משרד הבריאות לא יכול לכסות את עצמו ולחסל את הסיכון - על ידי פגיעה בקבוצות סיכון", אמר. לטענתו, לאחרונה חלה עלייה דווקא בהדבקה בקרב נשים סטרייטיות, משום שקיימת "גלולת היום שאחרי", ולכן יש מהן שמקיימות יחסי מין לא מוגנים. "או שלא יתרימו דם מהאוכלוסייה בכלל או שיעשו את המקסימום לבדוק שהמנות לא נגועות", סיכם.

"לא צריך לפסול כל מי שהוא הומוסקסואל"

"אוכלוסייה שלמה מקבלת מהממסד את התחושה שהדם שלה מלוכלך ואינו ראוי לתרומה", אמר לוואלה! חדשות אימרי קלמן, פעיל בקהילה הגאה ומבעלי בר "שפגאט" בתל אביב, הפונה לקהילת הלהט"ב. "לדעתי ישנה חשיבות אדירה להסרת הסעיף מטעמים של אפליה ותיוג שלילי". עם זאת, לדבריו, "חשוב לציין שהעלאת הנושא לסדר היום צריכה ראשית להזכיר לנו ההומואים שאנחנו עדיין נמצאים בראש רשימת האוכלוסיות הנדבקות בנגיף מדי שנה. אנחנו חייבים לקחת אחריות על עצמנו כקהילה, להילחם בהתפשטות ובהדבקה - ולהוכיח למשרד הבריאות שהאפליה לא במקומה ואינה מבוססת".

"ניתן לאפשר להומוסקסואלים לתרום דם. השאלה היא רק אם רוצים", קובע פרופ' צבי בנטואיץ, מבכירי חוקרי האיידס בישראל וראש המרכז למחלות טרופיות ואיידס באוניברסיטת בן גוריון. לדבריו, "החלק הנכון במדיניות הוא שלדאבוננו הקהילה ההומוסקסואלית 'מצטיינת' בשיעור גבוה של הדבקות חדשות בשל התנהגות לא מבוקרת ולא מוגנת". לטענת החוקר, למרות הנתונים הללו - לא צריך לפסול באופן גורף כל מי שהוא הומוסקסואל ממתן תרומת דם. "הדבר דורש מאמץ ואולי השקעת משאבים, אך בהחלט אפשרי. יש דרכים להתמודד ולהתגבר על חלון הזמן הקצר שלא מאפשר לזהות נשאות בדרכים הרגילות".

על מנת למנוע את האפליה במדיניות הנוכחית של משרד הבריאות מציע בנטואיץ דרכי התמודדות פשוטות ליישום. "ניתן לשאול אנשים בצורה מבוקרת אם קיימו יחסי מין עם גברים בסמוך למועד מתן התרומה. לפי זה אפשר להעביר מנות אלו לבדיקה רגישה יותר. הדבר ימנע הטלת כתם על האוכלוסייה כולה".

לקריאה נוספת:
יתקבלו תרומות דם מילידי הארץ ממוצא אתיופי
מחקר: תרומת דם טובה גם לתורמים

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

עדכון ראשון: 23:10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully