וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפתח לשחרור פולארד - האסירים הפלסטינים

אדם קלר

19.3.2013 / 18:33

הסיכוי שאובמה יסכים סתם כך לשחרר את המרגל הישראלי הוא אפסי - אך מה אם הדבר יהיה במסגרת עסקה סיבובית שתזכה לגיבוי גם מצד הפלסטינים ותוכל לסייע בקידום תהליך השלום?

לקראת ביקורו של הנשיא ברק אובמה בישראל, חזרה לשיח הציבורי סוגיית שחרורו של ג'ונתן פולארד, היושב בכלא כבר 28 שנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הודיע כי נושא זה יעלה בשיחות עם אובמה, תוך הכרה באחריותה של מדינת ישראל לגורלו של מי שסוכניה פיתו אותו למעשה שמהווה עבירה חמורה על חוקי ארצות הברית. מדובר ללא ספק בבעיה הומניטרית כואבת של אדם שברור לכל כי נענש דיו לפי כל קנה מידה סביר, ועל המדינה מוטלת החובה לעשות למענו ככל יכולתה.

ביקור אובמה בישראל - כל הכותרות:
לקראת הביקור: שר החוץ ג'ון קרי כבר נחת בישראל
בירושלים, שיבושי התנועה החלו כבר היום
פרויקט מיוחד: השירים הגדולים שנכתבו על ברק אובמה
סיקור מיוחד: הכל על ביקור אובמה

ג'ונתן פולארד. Karl Deblaker, AP
נענש דיו לפי כל קנה מידה סביר. ג'ונתן פולארד/AP, Karl Deblaker

עם כל זאת, גם הפעם הסיכוי לשחרורו של פולארד אינו גדול במיוחד. כאשר שקל הנשיא ביל קלינטון לעשות זאת, איים ראש הסי-איי-איי בהתפטרות, וכל קהילת המודיעין האמריקאית עמדה מאחוריו. מדוע שהנשיא אובמה ירצה להכנס לעימות שכזה, רק כדי להעניק הישג בולט לבנימין נתניהו, שאך בשנה שעברה התערב בבחירות לנשיאות וסייע בגלוי למיט רומני?

שחרורו של פולארד, אם כן, ייתכן רק אם יהיה אינטרס אמריקאי לכך - ולשם השגת מטרה זו, יש לחשוב על הנושא בראייה רחבה יותר. בעת האחרונה היינו עדים לניצני התקוממות פלסטינית עממית סביב סוגיית האסירים, שהביאה למהומות קשות על סף אינתיפדה שלישית. כעת נפתח חלון הזדמנויות נדיר לבצע "עסקה סיבובית" רחבה יותר, שתכלול גם שחרור אסירים פלסטיניים מבתי הכלא בישראל, ותפרוץ את מחסום האינטרס האמריקאי.

אחד משורשי הסכסוך

סוגיית האסירים היא נושא כאוב ורגיש בחברה הפלסטינית, שבה כמעט בכל בית יש אסיר בהווה או בעבר. לא פחות מ-800,000 פלסטינים עברו בבתי הכלא של הכיבוש הישראלי מאז 1967. פלסטינים מכל המפלגות והזרמים הפוליטיים תומכים באסירים שבידי ישראל וקוראים לשחררם, והבעייה הפכה לאחד משורשי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אותה דורשים הפלסטינים לפתור בכל משא ומתן עתידי. לעומת זאת, חלקים גדולים בחברה הישראלית מתנגדים לשחרור אסירים פלסטינים - אלא אם מדובר בעסקת חילופין.

כאשר היה מדובר בשחרורו של גלעד שליט, מרבית אזרחי ישראל הסכימו גם לשחרור מי שהוגדרו "עם דם על הידיים". אפילו יעל זאבי, אלמנתו של מנהיג הימין הקיצוני רחבעם זאבי, הביעה בהקשר זה תמיכה פומבית בשחרור הפלסטינים האחראים להתנקשות בחיי בעלה. שחרור גלעד שליט עורר התלהבות רבה, ושחרור יותר מאלף אסירים פלסטינים נתפס בציבור הישראלי כמחיר כדאי. הייתה זאת ללא ספק נקודת שיא בפופולריות של ראש הממשלה נתניהו. גם אותם גורמים בימין הישראלי, הנוהגים לזעוק על כל שחרור של אסירים פלסטינים, יתקשו בוודאי להתנגד אם השחרור הזה יהיה חלק מעסקה הכוללת גם את שחרור פולארד, שאותו הם מאמצים אל לבם זה שנים רבות.

פניות רבות של ראש הרשות הפלסטינית לשחרור אסירים, אפילו זקנים וחולים, נענו בשלילה ונדחו על הסף על ידי ממשלת ישראל. למעשה, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נענש בחומרה על כך שבניגוד לראשי החמאס הוא מתנגד לשימוש באלימות ונמנע משיגור את אנשיו ללכוד חיילים ישראלים ולדרוש שחרור פלסטינים תמורתם - ועל כן אין בידו "קלפי מיקוח".

בין האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל ישנם אסירים שכמו פולארד, כלואים כבר עשרות שנים, חלקם עוד מלפני הסכם אוסלו, וזאת כאשר הממונים עליהם באש"ף הוכרו כבר מזמן על ידי ישראל כשותפים למו"מ ואף זכו ל"תעודות אח"מ" ישראליות. רבים אחרים כלואים במעצרים מנהליים ללא משפט ולא נאמר להם במה נאשמו, וישנם גם אסירים ששוחררו בעסקת שליט ותוך זמן קצר נעצרו מחדש בתואנות שונות. כמו כן, כלואים בישראל מנהיגים פוליטיים כדוגמת מרואן ברגותי ואחמד סעדאת, שאחריותם השילוחית אינה שונה מהותית מאחריותם של שרים ישראלים המאשרים "סיכול ממוקד" או הפצצה בערים פלסטיניות.
שחרורם יכול לעורר הדים חיוביים במיוחד בחברה הפלסטינית, ולחזק את מעמדו של אבו מאזן המתון, אם שחרורם ייזקף לזכותו.

הסיכוי שאובמה ירצה להעניק חנינה לפולארד ולקבל על עצמו את הקשיים והסיבוכים הכרוכים בכך, יגדל לעין שיעור אם לא יהיה מדובר בבקשה ישראלית חד-צדדית, אלא בצעד בעל פוטנציאל מהותי לשפר את האווירה ביחסים העכורים בין ישראלים ופלסטינים.

הכותב, אדם קלר, הוא דובר תנועת גוש שלום

עוד בנושא:
ה"ניו יורק טיימס": "ישראל מאוחדת מאחורי פולארד"
קציני מילואים במכתב לפרס: "פולארד אחד משלנו"
גם גלעד שליט קרא לשחרר את פולארד: "החופש הוא מתנה"
דעה: ביקור אובמה – עיתוי לשחרור פולארד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully