וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ביקור אובמה: ג'ון קרי נחת בישראל

19.3.2013 / 17:36

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, נחת אחר הצהריים בנמל התעופה בן גוריון והגיע לירושלים. בעקבות הביקור צפויים שיבושי תנועה קשים בבירה. מחר ינחת בישראל ברק אובמה

צילום: מור שאולי, עריכה: מיכאל ברגמן

ילדים מתכוננים לביקור ברק אובמה בבית הנשיא בירושלים

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, נחת היום (שלישי) בישראל, לרגל ביקורו הצפוי מחר של הנשיא האמריקאי, ברק אובמה. קרי ופמלייתו נסעו לירושלים, ובשל כך הורגשו שיבושי תנועה בכביש מספר 1, ממחלף בן גוריון עד מבואות הבירה. קרי, שנכנס לאחרונה לתפקיד מזכיר המדינה במקום הילרי קלינטון, הודיע בחודש שעבר שמטרת הביקור הנשיאותי בישראל היא "להקשיב", ולא להנחית סדר יום חדש במזרח התיכון.

ביקור אובמה בישראל בוואלה! חדשות:
אובמה, עצור בצד: המתנחלים מבקשים להיכלל בביקור
ביקור אובמה בישראל: שיבושי התנועה החלו כבר היום
הסטודנטים נגד אובמה: "לא ניתן להפלות אותנו"

ברק אובמה הכריז על ג'ון קרי כמזכיר המדינה האמריקאי. רויטרס
ג'ון קרי וברק אובמה/רויטרס

מחר צפוי לנחות בישראל הנשיא האמריקאי, לביקור בן שלושה ימים בישראל וכן בשטחי הרשות הפלסטינית. במהלך הביקור ייפגש אובמה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם הנשיא שמעון פרס. הוא יתרשם לראשונה מסוללת "כיפת ברזל" שנפרשה בנתב"ג לרגל ביקורו, ויערוך עוד סדרת ביקורים. כמו כן הוא יישא נאום בבנייני האומה המיועד לאזרחי ישראל. הפעם הקודמת שנשיא ארצות הברית הגיע לישראל הייתה לפני כחמש שנים, ב-2008. הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, הגיע אז לביקור בישראל פעמיים: בביקור הראשון, בינואר, לא נאם בכנסת, אך בביקור במאי באותה שנה הוא כיבד את הכנסת בנוכחותו.

בן רודס, סגן היועץ לביטחון הלאומי אמר בתדרוך שערך בשבוע שעבר כי הביקור מהווה "אות להמשך התמיכה בביטחון ישראל". רודס הזכיר כי הנשיא האמריקאי נפגש עם ראש ממשלת ישראל יותר מאשר עם כל מנהיג אחר - והם צפויים לדון בשורה של סוגיות אזוריות, בייחוד אירן, המשבר בסוריה ותהליך השלום. יועצו של הנשיא הדגיש כי אובמה רואה בביקור הזדמנות חשובה לערוך התייעצות עם מנהיגי ישראל - בייחוד לאור הקמתה של ממשלה חדשה. שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, שגם השתתף בתדרוך, אמר שהדיפלומטים האמריקאים "נדהמו" מההתלהבות שהישראלים חשים לקראת ביקורו של הנשיא. "רק ארבעה נשיאים אמריקאים אחרים ביקרו בישראל לפניו", הזכיר. "וזה סיפור גדול, רואים את העדות לכך גם בעמוד הפייסבוק של השגרירות. אני חושב שההתלהבות נובעת מכך שהישראלים רואים את הדברים בצורה זהה לנו, כולל הקשר של המדינות המתבסס על ערכים משותפים ומחויבות הדדית. אך הם גם מבינים שיש באזור הרבה אי ודאות ושינוי, וכי זה חשוב שהמנהיגים ייפגשו. אנו מקווים שהפגישה שבאה מוקדם בכהונת שניהם תתווה את הנתיב להתמודדות עם האתגרים".

חזרה גנרלית בנתב"ג לקראת ביקורו של ברק אובמה, מרץ 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
בנתב"ג נערכים לקראת הגעתו של אובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ביום חמישי יבקר הנשיא בהיכל הספר - אגף במוזיאון ישראל בירושלים - שם יחזה במגילות ים המלח ובתערוכה הטכנולוגית. הביקור במוזיאון הוגדר כ"חיבור בין הקשר לעת העתיקה - לעתיד" ואובמה מצפה שזו תהיה "חוויה חזקה". משם, ימשיך הנשיא לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן והשניים יערכו מסיבת עיתונאים משותפת ויסעדו יחדיו. שני נושאי השיחה המרכזיים צפויים להיות המשך תמיכתה של ארצות הברית ברשות הפלסטינית והמאמצים לחידוש שיחות השלום.

אובמה צפוי לשאת נאום בבנייני האומה. רודס נשאל מדוע אובמה לא נואם בפני הכנסת והסביר, ש"ממשלת ישראל נתנה לנו כמה אפשרויות" וכי הנשיא רצה יותר מכל "לתקשר ישירות עם עם ישראל, בייחוד עם הצעירים, ואנו מאוד מרוצים מהקהל שמתגבש. הנשיא הדגיש פעמים רבות את מחויבותו לישראל, אך אין תחליף למסר הישיר". נאומו של אובמה צפוי להתמקד במהות היחסים בין המדינות ובעתידם. את יום הביקור השני שלו אובמה יסיים בארוחה ממלכתית שיארח לכבודו נשיא המדינה שמעון פרס.

חזרה גנרלית בבית הנשיא לבואו של אובמה, מרץ 2013. טלי מאייר
נערכים לקראת ביקור אובמה בבית הנשיא בירושלים/טלי מאייר

מחר צפוי כביש ירושלים-תל אביב להיחסם שוב לתנועה, מנמל התעופה בן גוריון עד ירושלים, כיוון ששיירת הנשיא אובמה צפויה לעבור במקום בין השעות 13:15 ל-14:15. ביום שישי ייחסם הכביש לתנועת כלי רכב מכיוון ירושלים לתל אביב. ביום חמישי צפוי אובמה לבקר בשטחי הרשות הפלסטינית, ובעקבות כך תיחסם התנועה בכביש מספר 60 מצומת חיזמה לכיוון בית אל, מהשעה 8:30 בבוקר עד 9:15. המשטרה ממליצה לציבור הנהגים לנסוע בדרך אלון ובכביש מספר 465, מצומת המשטרה הבריטית לצומת שילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully