וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגרי שר הרווחה: לדאוג לעובדים שדואגים לכולם

השר החדש ימצא מערך שכורע תחת הנטל. מטרתו העיקרית להסדיר את מעמד העובדים הסוציאליים ולהגדיל תקנים. יהיה עליו להתמודד גם עם סוגיות בוערות כמו מאבק הורי האוטיסטים

שר הרווחה הבא של מדינת ישראל, ככל הנראה מאיר כהן מ"יש עתיד", ימצא מערכת שעושה את העבודה במסירות, אך בתנאים בלתי אפשריים. המטרה הבסיסית והחשובה ביותר של השר החדש היא להסדיר את מעמדם של העובדים הסוציאליים הכורעים תחת הנטל. שר הרווחה היוצא, משה כחלון, אמנם הכריז בשנה שעברה על רפורמה בשרותי הרווחה - במסגרתה יתווספו מאות תקנים למערך העובדים הסוציאליים, אשר אמורים להקל במעט על העובדים שנאלצים לתמרן בין מאות תיקים לעובד - אך בפועל, דבר לא נעשה והמצב הקשה בלשכות הרווחה נמשך. העובדים הסוציאליים עובדים תחת עומס בלתי אפשרי, תמורת שכר לא ראוי - ושר רווחה במשרה מלאה יידרש לטפל בכשל בסיסי זה.

צעד נוסף שיוכל שר רווחה חברתי אמיתי לעשות יהיה לקדם את חוק סל שירותי רווחה, שכבר מנוסח זה כמה שנים, אך שוכב כאבן שאין לה הופכין. חוק זה קובע לאלו שרותי רווחה זכאים אזרחי המדינה, ומגדיר את התקציבים המיועדים לשירותים אלו. החוק אמור לעשות סדר בשירותים הרבים עליה אמונה הרווחה ועל נותני השירותים החיצוניים. על השר יהיה לערוך בחינה מחודשת של נותני השירותים למשרד, ולבחון את איכות השירותים המופרטים – שלגביהם עולות לא פעם תלונות.

כמדי שנה לקראת חג הפסח, צפוי לצוף שוב נושא הביטחון התזונתי – שמופקר לידי עמותות פרטיות שמסייעות לנזקקים באמצעות תרומות. שר הרווחה לשעבר, יצחק הרצוג, יזם פרויקט להסדרה ולייעול של חלוקת המזון. כחלון, לו זכורה בעיקר התנצחות פומבית מול העמותות בפסח האחרון, ביטל את המיזם של הרצוג וקבע כי המשרד יחלק כרטיסים לרכישת מזון. במקביל, קודם חוק המועצה לביטחון תזונתי שאמורה לגבש מדיניות ממשלתית בתחום המזון, אך זו טרם קיימה דיונים משמעותיים.

מאיר כהן ביום עיון לח"כים חדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
המלאכה מרובה. השר הנכנס, מאיר כהן/טלי מאייר
הורי האוטיסטים: "לא צריכים להיאבק על הזכויות". שלומי גבאי
הפגנת הורי האוטיסטים/שלומי גבאי

בתוך כך, בימים אלו מנהלים הורים לילדים אוטיסטים מאבק לחקיקת חוק שיסדיר זכויות ילדיהם. ההורים דורשים שעד שזו תקרום עור וגידים יופנה לטובת הנושא תקציב מידי של 60 מיליון שקל. המאבק לא הוליד עד כה מסקנות אופרטיביות פרט להמלצות שיפורסמו רק באוקטובר. בינתיים ההורים ממשיכים לזעוק, בתקווה שתוך זמן קצר ייכנס למשרד שר חדש שישמע אותם.

תחום נוסף שזקוק לרענון הוא תחום האימוץ. שר חדש שיבחר לגעת בנושא יגלה בשרות למען הילד נהלים אנכרוניסטיים שמדירים את הזכות להורות מקבוצות רבות באוכלוסייה בהם זוגות חד מיניים, חד הוריים ועוד. שנת 2013 בהחלט יכולה להיות שנת מהפך בתחום המשפחה אם שר הרווחה יבחר לפעול בנושא, במיוחד נוכח ההירתמות לנושא בציבור ואף בקרב רבות מהמפלגות.

אתגר לכל שר - לשאר המשרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully