וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר כחלון: "לא להעלים העמותות, אלא 'השיטה'"

ענת שלו

3.4.2012 / 11:25

אחרי שיצא נגד העמותות המחלקות מזון לקראת הפסח, הציג שר הרווחה פרויקט למתן כרטיסים מגנטיים למשפחות ולקשישים לרכישת מוצרים. הכרטיס לא תקף לקניית אלכוהול וסיגריות

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

שר הרווחה משה כחלון הבהיר היום (שלישי) את אמירותיו נגד עמותות הסיוע המעניקות מזון לנזקקים בחגים ואמר כי לא העמותות צריכות להיעלם, אלא "השיטה". במסיבת עיתונאים בה הוצג פרויקט משותף של הקרן לידידות ומשרד הרווחה במסגרתו יחולקו תלושי קנייה של רשת שופרסל לנזקקים במקום ארגזי מזון, הסביר שר הרווחה כי "שיטת הארגזים, שזורקים לאנשים בצורה לא מכובדת ומשפילה, צריכה לעבור מהעולם. אנחנו לא רוצים שישפילו אזרחים בכסף של המדינה. אם הם רוצים – שישפילו אזרחים בכסף שלהם". לדבריו, המשרד שבראשו הוא עומד, ישתף פעולה רק עם עמותות סיוע שיצהירו שאינן משפילות אנשים ויעברו למתן תלושים ולא מזון ממש. "מהיום, כל עמותה שתבקש מאתנו תמיכה תצטרך לעמוד בתנאים הללו, מי שמוותר על תמיכת המדינה יכול לעשות מה שהוא רוצה", ציין.

מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', פירט את נתוני המשרד באשר לתוכניות ההזנה השונות, בהן התוכנית המתוכננת לפסח. "העבודה של העמותות לא עושה הבחנה בין קבוצות שונות. המיזם מורכב מארבעה מרכיבים מרכזיים – בניית תקן איכות של עמותות שרוצות לעבוד אתנו, שחייבות להיענות לדרישה של לא להשפיל אנשים. אנו פועלים וכמעט השלמנו תהליך של מחשוב בו נעשה מעקב על מקבלי הכרטיסים כך שיהיה צדק חברתי בהקצאה. מלבד זאת תהיה רגולציה גם בתוך הרשויות המקומיות, לעבוד מול מערכות הרווחה של הרשויות המקומיות. מלבד זאת נחלק את הכרטיסים המגנטיים ובנוסף נביא לבתים של אנשים שלא יכולים לצאת ולקנות מזון – כמו קשישים – את האוכל, ללא המצלמות והתורים המשפילים". המנכ"ל הוסיף כי התוכנית עדיין צריכה לקבל אישור מול האוצר.

מסיבת עיתונאים השר משה כחלון הרב אקשטיין. מגד גוזני
"שיטת הארגזים צריכה לעבור מהעולם". הרב אקשטיין ומשה כחלון במסיבת העיתונאים/מגד גוזני

בסך הכל, משקיע במשרד הרווחה לשנת 2012 90 מיליון שקלים למזון לנזקקים. מבחינת המיזם לפסח, שמונה מיליון שקלים וחצי יחולקו ל-400 אלף משפחות לסלי מזון, 12.5 מיליון שקלים יושקעו במיזם משותף עם הקרן לידידות לחלוקת כרטיסי מזון לכ-32 אלף משפחות, לילדים ולזקנים. ניצולי שואה יקבל סל מזון לקראת החג, בתקציב של 1.3 מיליון שקלים ויחד עם ועדת התביעות המשרד יעביר 5,000 ארוחות חמות באופן ממוקד לבתי ניצולי השואה. הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות החברה למיזם לפסח, אמר במסיבת העיתונאים כי "כבר לפני כמה שנים התחלנו לתת תלושים בין היתר לחיילים ולקשישים, לילדים בסיכון, תלושי מזון ועברנו לשיטה הזאת לפני שנתיים-שלוש. מה שאנחנו טוענים זה שהנושא של כבוד האדם אינו רק חשוב במציאות, איך מחלקים את האוכל, זה גם חשוב לקיים חיי כבוד".

"מנכ"לי עמותות מושכים עשרות אלפים על חשבון המסכנים"

הפרויקט מושק בצל הסערה שעוררו אתמול דבריו של כחלון, שתקף בראיון לגלי צה"ל את העמותות המספקות מזון לנזקקים לקראת פסח. "אלה מנכ"לי עמותות שמושכים עשרות אלפי שקלים בחודש על חשבון המסכנים. אני מתנגד לשיטה הזאת של לזרוק לאנשים ארגזי מזון, להעמיד אותם בתור, לצלם אותם ואז לגייס תרומות על הגב של המסכנים האלה", אמר כחלון.

"תפסיקו לצלם אותם", הוסיף כחלון בהתייחסו לחלוקות המזון הפומביות המסורתיות, "אתם רוצים לתת - תנו בסתר". הוא הסביר כי לדידו, המדינה היא זו שצריכה לקחת אחריות בסוגיה ולא הארגונים. "צריך לדאוג לכך שעד השנה הבאה העמותות האלה יהפכו מיותרות", אמר.

דבריו עוררו ביקורת מצד העמותות הפועלות בתחום זה. "התקפתו מתנשאת ומזלזלת בעשרות העמותות ואלפי המתנדבים, אשר ללא פעילותם וללא ההתגייסות של הציבור הרחב, מאות אלפי המשפחות הסובלות מאי ביטחון תזונתי היו מגיעות למצב של רעב אמיתי ואפילו חמור מכך", אמר מנכ"ל עמותת לתת, ערן וינטרוב.

גם נסים ציוני, מנכ"ל עמותת פתחון לב, הגיב לפרסום. "אני לא מכיר אישית את השר כחלון, אנחנו בשמחה מוכנים להעביר לו, החל ממחר בבוקר, אליו ואל הממשלה, את העלות הכוללת להאכלת ילדים רעבים ומשפחות נזקקות ובמצוקה אבל בתנאי אחד: שהם ייקחו אחריות באמת לטפל בהם, אמר ציוני והוסיף כי "איכשהו, לא נראה לי שזה יקרה".

עוד בנושא
כחלון: "עמותות הסיוע מרוויחות על חשבון נזקקים"
זעם בעמותות על המתקפה של כחלון: "מתנשא ומזלזל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully