וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שוב יוצא להורג אסיר לוקה בשכלו בארה"ב?

עדויות חדשות לפיהן אסיר אמריקאי שהורשע ברצח סובל מפיגור קל עשויות לחלצו מהזריקה הקטלנית. באוגוסט האחרון התעוררה מחאה בארה"ב כשאסיר עם מנת משכל נמוכה הוצא להורג

עורכי דינו של וורן היל, אסיר אמריקאי בן 53, נמצאים בימים האחרונים במרוץ נגד השעון. היל, אשר הורשע ברצח בת זוגו וברצח שותפו לתא בכלא, אמור לסיים מחר (שלישי) את חייו בבית הכלא בג'ורג'יה, כאשר עונש המוות שהוטל עליו יוצא לפועל. נוכח ההוצאה להורג המתוכננת, טוענים עורכי דינו של היל כי המתתו אינה עומדת בכללים שנקבעו על ידי בית המשפט העליון של ארה"ב באשר להוצאתם להורג של מוגבלים בשכלם. היל אמנם אובחן במהלך משפטו, שהסתיים לפני 12 שנה, כ"כשיר שכלית", אך עדויות חדשות מצביעות על כך שמדובר היה באבחנה רפואית מוטעית שנעשתה בחופזה.

שלושה פסיכיאטרים, אשר העידו בזמנו במשפט של היל כי אינו מוגבל בשכלו, טוענים כעת כי הערכתם המקצועית ועדותם בבית המשפט היו שגויות. שלושת המומחים טוענים כי חוות דעתם המשפטית נבנתה בחופזה וכי מסקנותיה, כאמור, מוטעות.

האסיר האמריקאי וורן היל עומד בפני הוצאה להורג, פברואר 2013. AP
האם יצליחו עורכי דינו לעצור את הוצאתו להורג המתוכננת למחר? וורן היל/AP

אחד המומחים שבדקו את היל, הפסיכיאטר תומס סצ'י, הצהיר לאחרונה כי חוות דעתו על היל הסתמכה על פגישה אחת עמו שארכה פחות משעה. כמו כן, טוען סצ'י כי זה היה התיק הגדול הראשון שהיה מעורב בו וכי לא היו לו בשעתו את הכלים המתאימים לבצע את ההערכה הנפשית והמשפטית שנדרש. "כל התהליך היה נמהר ומזורז", סיפר סצ'י לעיתון "הגרדיאן" הבריטי. "אין להסתמך על מסקנותיי הקודמות באשר לבריאותו הנפשית של היל, משום שהייתי חסר ניסיון באותה תקופה".

כעת, לאחר 12 שנים בהן צבר ניסיון רב לטענתו, בחן סצ'י מחדש את הערכתו והגיע יחד עם שני מומחים נוספים למסקנה כי היל אכן סובל מפיגור שכלי קל. הערכה מחודשת זו, במידה ותתקבל על ידי בית המשפט, עשויה להציל את היל מהוצאתו להורג המתוכננת כאמור למחר. מדינת ג'ורג'יה הינה המדינה היחידה בארצות הברית, בה צריכים המועמדים להוצאה להורג להוכיח "מעבר לכל ספק סביר" כי הם סובלים מפיגור שכלי כדי לקבל פטור מהוצאה להורג שהעניק בית המשפט העליון. מומחים אמריקאים מסבירים, כי רף הוכחה זה הינו גבוה ביותר וכי קשה להוכיחו בבית המשפט, בוודאי במקרים של פיגור קל, כמו אצל היל. בשאר המדינות בארצות הברית בהן יש עונש מוות, רף ההוכחה של פיגור שכלי הינו נמוך יותר וקל יותר להוכחה משפטית.

אלונקה לריסון מוצאים להורג בזריקת רעל בעיר האנטסוויל, טקסס, מאי 2008. Pat Sullivan, AP
ביולי האחרון אמור היה היל להיות מוצא להורג, אך 90 דקות בלבד קודם לכן נדחה גזר הדין/AP, Pat Sullivan

בריאן קמר, עורך דין מג'ורג'יה, אשר פועל שנים רבות למניעת הוצאתו להורג של היל, הגיש בשבוע האחרון שתי עצומות הקוראות לדחות את המתתו של היל מיום שלישי הקרוב למועד מאוחר יותר אשר יאפשר לבחון מחדש את העדויות החדשות. זו אינה הפעם הראשונה בה היל נמצא "כחוט השערה" מהוצאה להורג. בחודש יולי האחרון, בית המשפט הגבוה בג'ורג'יה הורה על דחיית ההוצאה להורג כ-90 דקות בלבד לפני שאמורה היתה להתקיים. כמו כן, זו אינה הפעם הראשונה בה מתעורר דיון בארה"ב סביב אותה סוגיה: הוצאה להורג של אדם שיש ספק בכשירותו השכלית.

באוגוסט האחרון הוציאה מדינת טקסס להורג את מרווין ווילסון, בעל מנת משכל 61, בזריקת רעל. ווילסון נידון למוות בגין רצח המודיע המשטרתי ג'רי וויליאמס בעיר בומונט שבטקסס, בשנת 1992. מדובר במקרה קלאסי שמעמיד במבחן את החוק בהקשר לאנשים עם מוגבלויות: ווילסון היה אחד משני מעורבים ברצח, לצד אנדרו לואיס, ונתון למניפולציה של שותפו המתוחכם הרבה יותר ממנו. העדה המרכזית נגדו הייתה אשתו של לואיס - שהעידה כי שמעה את ווילסון מתוודה שהוא זה שלחץ על ההדק - ולכן נקבע כי הוא האשם המרכזי ברצח, ולא בעלה.

ווילסון עבר סדרה ארוכה של בדיקות כדי לבחון את מידת כשירותו השכלית, שעליהן פיקח הנוירו-פסיכולוג ד"ר דונלד טרהן, שמאחוריו הערכה של למעלה מ-500 מטופלים. בתומן, הוא קבע כי תחת כל קריטריון, ווילסון ראוי להגדרה של "מפגר" - ולכן אסור, על פי הוראת החוקה ובית המשפט העליון, להוציאו להורג. אלא שטקסס אינה מדינה רגילה בארה"ב. כדי לעקוף את הוראת בית המשפט העליון, מצאו מחוקקיה מהלך מקורי: הם ניצלו סעיף בפסיקה שהותיר למדינות חופש מסוים בהגדרת המושג "פיגור שכלי", וקבעו מדד משלהם. המדד הזה אינו מבוסס על מבחנים קליניים ומדעיים, אלא על שבעה קריטריונים שזכו לשם "גורמי בריסנו", שאמורים להכריע אם אדם ניחן ביכולת לתכנן או לשקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully