וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הדרכים מובילות לצה"ל: ארבעה מתווים לשוויון בנטל

12.2.2013 / 0:00

השוויון בנטל הוא אחד הנושאים המשפיעים על הרכב הקואליציה המתהווה. לפיד, יעלון, בנט ואנשי אקדמיה הניחו הצעות לגיוס על השולחן, ההבדלים הם בדרך

בימים אלה של משא ומתן קואליציוני שבסיומו ייקבע הרכב הממשלה הבאה, נראה שהקרב רחוק מלהיות מוכרע. האופציות להרכבת הממשלה הבאה העומדות בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, החל ממשלת ימין-חרדים צרה ועד ממשלת ימין-מרכז רחבה, עדיין פתוחות. נראה שאם יש נושא שעליו יקום או ייפול דבר הוא השוויון בנטל וגיוס החרדים לצה"ל. ישנם ארבעה מתווים שונים לגיוס, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא ההסכמה על כך שהחרדים לא יוכלו ליהנות עוד מזכויות הניתנות להם מהמדינה מבלי להשתתף בחובותיה. השוני הוא בדרך להשגת המטרה.

מתווה יעלון

המתווה שמציע השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון (הליכוד-ביתנו), מסתמן כמתווה שמבקש לשמר במידת מה את המצב הקיים ולא לשנותו באופן מהותי. המתווה של הרמטכ"ל לשעבר מבקש להכשיר את מרבית הפטורים שמקבלים החרדים באופן חוקי. בניגוד ליתר ההצגות שיוצגו בהמשך, מתווה בוגי אינו קצוב בלוחות זמנים ואינו נוקב במספרים ברורים. על פי המתווה, גיל הפטור למגזר החרדי ירד בהדרגה. בשלב הראשון, ירד גיל הפטור ל-26 ובהמשך תיעשה הערכת מצב מחודשת.

נכון להיום, עומדים יעדי הגיוס לשירות צבאי ולשירות לאומי מהמגזר החרדי על 3,000 איש לשנה. המתווה של השר יעלון מציע להגדיל את המכסה משנה לשנה עד ל"מיצוי מספר המיועדים לגיוס", מבלי לכלול "עילויים". הוא מכיר במאפיינים הייחודיים של האוכלוסיות הערבית והחרדית ובחשיבות המשך קיומו של עולם הלימוד התורני. על פי עקרונותיו, על כל נער ישראלי שמלאו לו 16.5 יהיה להתייצב לקראת רישום לשירות.

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
נכון להיום, עומדים יעדי הגיוס לשירות צבאי ולשירות לאומי מהמגזר החרדי על 3,000 איש לשנה/יותם רונן

לפי המתווה, גיוס לשירות צבאי ואזרחי ייעשה על פי יעדים מספריים שכאמור יוגדרו מראש באופן שיעלה בהדרגה עם השנים. במקביל, משרד הביטחון וצה"ל יפתחו מסלולי שירות מותאמים למאפייניהם וצרכיהם של החרדים. בפני הנדרשים לשרת תעמוד האפשרות לבחור בשירותי אזרחי על פני שירות צבאי. חרדים אשר לומדים לימודים תורניים בהיקף של לפחות 45 שעות שבועיות יוכלו לדחות את שירותם תוך פיקוח ובקרה הדוקים. המתווה מציע גם תמריצים לישיבות ולאנשים פרטיים שיבחרו לשרת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מתווה לפיד

המתווה של סיעת "יש עתיד" שונה בתכלית מזה של השר יעלון. יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, מציע מתווה ברור הנוקב ביעדים ובמספרים ברורים. מתווה זה יאלץ את החרדים לשאת בנטל באופן הדרגתי אך שווה ובעל לוחות זמנים קבועים מראש. המתווה, הפרוש על פני תשע נקודות עיקריות, מציע שהמדינה היא שתקבע אם המועמד ישרת בשירות הצבאי או האזרחי. זאת בשונה ממתווה בוגי שהוצג למעלה.

עוד מציע המתווה כי גיל הגיוס לחרדים יהיה 18, ככלל האוכלוסיה, ויותר להם לדחות את הגיוס בשנה. בתום שנה זו, הפטור יצומצם למוגדרים "עילויים" בלבד. כמו כן, כמות הפטורים שתינתן במודל הסופי לא תעלה על 400 לשנה. דבר נוסף השונה במתווה זה בהשוואה למתווה בוגי, הוא שעל גיוס לשירות צבאי או אזרחי לא יינתן תגמול מיוחד מעבר למה שכל חייל זכאי לו. המודל מתפרש על פני חמש שנים שבסופן יגויסו כל החרדים לשירות צבאי או אזרחי ובמשך חמש שנים אלה ייקבעו יעדי גיוס שנתיים באחוזים הולכים וגדלים. לגבי המגזר הערבי, המתווה תומך במודל התנדבותי, כפי שקבעה ועדת עברי (ועדה שבחנה את אפשרויות הרחבת השירות האזרחי והציעה מתווה התנדבותי לשירות במגזר הערבי – י.א).

מתווה בנט

הבית היהודי, בראשות נפתלי בנט, טרם גיבשה מתווה סופי בנושא. בימים אלו שוקד אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, על נוסח מתאים שיהווה את הקו הרשמי של הסיעה.

עם זאת, כבר היום ברור כי המתווה לא יהווה פשרה בין התוכניתו של יעלון וזו של לפיד, אלא יהיה קרוב יותר במהותו למתווה לפיד.

המתווה האקדמי

מתווה נוסף לגיוס חרדים הוצע על ידי הפרופסורים מרדכי קרמניצר, אבי בן בסט ומומי דהן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ונחשב אף יותר "קשוח" ממתווה לפיד. על פי הצעתם של האקדמאים, גיל גיוס החרדים יהיה 18 ולא תתאפשר כל דחיה. ההצעה מבקשת שכל החרדים יגויסו לשורות הצבא ולא במסגרות "השירות המוכר" או שירות אזרחי.

למתווה זה נוספה הדרישה להפסיק כליל את התמיכה הכספית של המדינה בלימודים ב"כולל". "מימון מטעם המדינה, שמשמעותו נטל של מיסוי על האזרחים, אמור לקדם רק אינטרסים ציבוריים כלליים ומשמעותיים ועל בסיס אוניברסלי ושוויוני", נכתב בהצעה. עם זאת, נקבע כי יש לאפשר לחרדים המשרתים בצבא המשך קיום אורח חיים דתי, ובכלל זה לימודי תורה, תוך הקפדה יתרה על אי הדרה של נשים או פגיעה בכבודן במסגרת הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully