וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרחקים מהקו האדום: "אירן מעכבת קצב פיתוח הגרעין"

יוסי מלמן

10.2.2013 / 22:23

מדיווח עדכני עולה כי אירן מייצרת מהאורניום המועשר "צלחות" דלק גרעיני, דבר המונע הגעה לסף שיאפשר ייצור חומר בקיע לפצצת גרעין ראשונה – לכך דרושים לה כעשרה חודשים

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

אירן מעכבת את קצב פיתוח תכנית הגרעין שלה מחשש פן תגיע תוך חודשים אחדים לעימות צבאי עם ישראל או עם ארצות הברית – כך עולה מדיווח של סוכנות הידיעות "רויטרס". העיכוב מתבטא בכך, שאירן מייצרת מהאורניום המועשר ברמה של 20% "צלחות" דלק גרעיני המיועדות לכור המחקר הקטן שלה בטהרן. בעשותה כך, ביודעין, לא תוכל הרפובליקה האיסלמית להגיע לסף הנדרש של כ-250-240 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%, ממנו תוכל לייצר חומר בקיע לפצצה אחת, אם תעשיר כמו זו לרמה של 90% - אפשרות שממנה חוששים בישראל ובמערב. הדיווח על ההתנהלות האיטית המכוונת של אירן נסמך על "מקורות דיפלומטיים בווינה" – מינוח המתייחס למקורות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שמשרדיה ממוקמים בבירה האוסטרית.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
המתקן בנתנז שבו מעשירה אירן אורניום/GettyImages

אותם מקורות נסמכים על ביקורים של פקחי סבא"א במתקניה הגרעיניים של אירן ועל הדיווחים שהם מקבלים מאירן בעניין. הפרטים המלאים באשר לקצב ההתקדמות האירנית יופיעו בדו"ח הרבעוני הבא של סבא"א על התכנית האירנית שיפורסם לקראת סוף החודש, ויונח על שולחן מועצת הנגידים של הארגון שתתכנס בראשית החודש הבא.

על פי הדיווח, מדובר בכמויות קטנות של המרת אורניום ברמה של 20% לצלחות הדלק הגרעיני, אך המשמעות של המשך תהליך ההמרה הזה הוא כי אירן אינה רוצה להגיע לכמות הסף של האורניום המעושר, אך במקביל גם אינה מעוניינת להפסיק להעשיר אורניום ברמה של 20%. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם שרטט את ה"קו האדום" שבו יהיה לאירן מספיק אורניום ברמה של 20%, שאותו תוכל כאמור להעשיר לרמה של 90%. נתניהו העריך כי ייתכן שהמועד שבו תגיע אירן לאותו "קו אדום" הוא באביב או בקיץ הקרובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ההנהגה באירן מחפשת "אופציה גרעינית"

אירן מעשירה את האורניום שלה בשני מתקנים: האתר הגדול בנתנז שבו כ-10,000 סרכזות, והאתר הקטן בפורדו ליד קום, שבו כ-2,800 סרכזות. האתר בפורדו מבוצר בעומק של כ-70 מטרים מתחת לפני הקרקע, ועד לאחרונה היה חסין מפני תקיפה אווירית. לאחרונה, נמסר כי ארצות הברית פיתחה פצצות חודרות בונקר גם לעומק זה. בשני אתרים אלה מעשירה אירן אורניום לשתי רמות: אחת של 3.5% והשנייה – של כ-20%. ההעשרה לרמה הנמוכה מיועדת לייצור מוטות דלק גרעיני עבור כור להפקת חשמל. לאירן יש כור שכזה בבושהר, אך את הדלק הגרעיני היא מקבלת מרוסיה כחלק מהסכם הקמת הור בבושהר. ההעשרה הגבוהה ל-20% מיועדת לטענת אירן לשמש כדלק גרעיני – שהפעם נעשה בצורה של צלחות – לכור המחקר הקטן שלה בטהרן המיועד לייצור איזוטופים לרפואה גרעינית.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
הכור להפקת אנרגיה בבושהר/AP

אירן החלה בהעשרת אורניום ל-20% כבר בשנת 2009, ולמעשה, ה"תירוץ" שהדבר מיועד לכור המחקר בטהרן "מיצה את עצמו" לפני למעלה משנה. אירן כבר ייצרה כמות מספיקה של צלחות דלק מהאורניום המועשר ברמת ה-20% שנמצא ברשותה, אך מכיוון שהיא אינה מעשירה אותו לרמה גבוהה יותר, היא צוברת אורניום ברמת של כ-20% בקצב של כ-15 קילוגרמים בחודש. משום כך, כבר לפני כחצי שנה, לפי דו"חות סבא"א, היא המירה חלק מהכמות לצלחות דלק נוספות שבפועל היא אינה זקוקה להן לשם תפעול כור המחקר. על פי הדיווח, היא ממשיכה במתכונת זו, ככל הנראה מחשש שאם לא תעשה כן, היא תצבור את המלאי שעליו הכריז נתניהו כי יהווה קו – אז היא עלולה להיות מותקפת בידי ישראל או ארצות הברית כדי למנוע ממנה את האפשרות לייצר את פצצת הגרעין הראשונה שלה.

אף שיש להמתין לפרטים המדויקים של דו"ח סבא"א, על סמך הדו"ח הקודם ההערכה היא כי לאירן יש כעת יותר מ-200 קילוגרמים של אורניום המועשר ברמה של 20%, מתוכם לפחות כמחצית בצורה של אותן צלחות דלק. את צלחות הדלק לא ניתן – בוודאי לא במהירות – להחזיר למצב של אורניום מועשר שאפשר יהיה להעשיר ל-90% כדי להשיג את החומר הבקיע. במילים אחרות, אירן עדיין רחוקה מרחק של עשרה חודשים לפחות מהשגת כמות מספקת של חומר בקיע לפצצה הראשונה, בהנחה שקצב ההעשרה יימשך במתכונתו הנוכחית – כ-15 קילוגרמים בחודש.

עם זאת, יש להדגיש כי לאחרונה התקינה אירן ואף החלה להפעיל ולבדוק סרכזות מדגם מתקדם, שהן יעילות יותר, ועל כן יכולות להעשיר כמויות גדולות יותר במהירות רבה יותר, ובכך לצמצם את פרק הזמן הדרוש כדי להגיע לחומר הבקיע.

הדברים בדיווח הנוכחי עולים בקנה אחד עם הערכות המודיעין בישראל ובמערב כי ההנהגה המדינית והדתית באירן – ובראש ובראשונה המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי – טרם החליטו להרכיב פצצה גרעינית, והם ממשיכים רק במאמציהם להשיג שליטה מלאה בכל התהליכים הקשורים לשם כך, במטרה להגיע ל"אופציה גרעינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully