וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: "אם האקדח יוסט - אגיע למו"מ בעצמי"

10.2.2013 / 13:44

אחרי שמנהיג אירן חמינאי פסל אפשרות למגעים ישירים עם ארה"ב, הביע היום הנשיא טון מרוכך יותר. סבב שיחות הגרעין ייפתח בקרוב בקזחסטן, וארה"ב דורשת "התקדמות רצינית"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, הצהיר היום (ראשון) כי טהרן לא תשא ותתן לגבי תכנית הגרעין שלה כל עוד היא נתונה תחת לחץ, אך הדגיש כי הוא מוכן לדון עם המערב אם יפסיק "לכוון אליה אקדח". בנאום לציון 34 שנים למהפכה האיסלמית, הביע אחמדינג'ד טון מתון יותר מזה שהשמיע מנהיג אירן, אייתוללה עלי חמינאי, שסירב בסוף השבוע שעבר להצעה האמריקאית לקיים משא ומתן ישיר עם ארצות הברית.

בנאום בטהרן, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של אירן, אמר אחמדינג'ד כי "לא ניתן להפנות אקדח לאומה האירנית ולצפות למשא ומתן". לדבריו, "השיחות אינן אמצעי לכפיית דעות". עם זאת, אמר הנשיא האירני - שאינו בעל הסמכות להחליט בסוגיית המשא ומתן - כי "אם האקדח יוסט, אקיים בעצמי את המשא-ומתן ".

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מבקר במצרים. קהיר ינואר 2013. רויטרס
אם הסנקציות יוסרו - יגיע למו"מ בעצמו. נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד/רויטרס

אירן תשוב למגעים העקיפים עם ארה"ב ב-26 בפברואר, בשיחות שיתקיימו בקזחסטן עם פורום "שש המעצמות", בסבב הראשון שייערך בכהונתו של מזכיר המדינה החדש, ג'ון קרי. דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, אמרה בסוף השבוע כי וושינגטון תדרוש התקדמות במגעים האלה, אך סירבה לומר האם קיים "קו אדום" מבחינת הממשל. "האירנים יודעים היטב שהכדור במגרש שלהם", אמרה נולנד ,"עול הסנקציות יירד מהאירנים אם יחליטו לפתוח בשיחות מהותיות. תמיד אמרנו שהתקדמות בצד האירני תיענה על ידי התקדמות מצדנו, כך שלמעשה על אירן לפעול אם היא רוצה שההגבלות יוסרו".

באשר לדבריו של חמינאי כי המשאו מתן מיותר כל עוד מוטלות סנקציות על ארצו, אמרה נולנד כי יש עדיין נכונות מצד הממשל להגיע לפשרה. "האירנים יכולים לבוא לקזחסטן ולעבוד איתנו כדי להסביר את פשר התכנית הגרעינית שלהם. לא נוכל להעריך לאן אנחנו הולכים עד שנראה אם הם מגיעים עם רעיונות קונקרטיים", אמרה נולנד.

לקריאה נוספת:
ארה"ב לאירן: "נחריף את הלחץ" אם תסרבו למו"מ
האיחוד האירופי יידרש להסיר סנקציות מבנקים באירן
כלכלת אירן במצוקה: נאסר ייבוא של "מוצרי יוקרה"

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי. טהרן, פברואר 2013. AP
מנהיג אירן, עלי חמינאי. פסל אפשרות למגעים ישירים מול ארה"ב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully