וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת אירן במצוקה: נאסר ייבוא "מוצרי יוקרה"

יוסי מלמן

8.11.2012 / 15:22

כדי לצמצם את בריחת ההון, ברקע פריחת המטבעות הזרים בשוק השחור, טהרן החליטה על איסורים חסרי תקדים של ייבוא 75 מוצרים. הצעד צפוי לפגוע בעיקר במעמד הביניים

בצעד דרמטי וחסר תקדים, לפחות מאז סיום מלחמת אירן-עירק, הודיעה היום (חמישי) ממשלת אירן על איסור של ייבוא מוצרי "מותרות", בהם מכוניות, מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים. ההחלטה מעידה על המצוקה הכלכלית הגדולה ביותר שאליה נקלעה אירן בחצי השנה האחרונה, בשל משטר העיצומים הבינלאומיים המוטל עליה, ובמיוחד איסור ייצוא נפט גולמי וכן הגבלות חמורות על פעילות מערכת הבנקאות שלה.

הדבר מעיד כי אירן מבקשת לחסוך מיליארדי דולרים במטבע זר ולצמצם את בריחת ההון ממנה, על רקע פריחה גדולה של מטבעות זרים בשוק השחור, ובראשם הדולר והיורו. עם זאת, ראוי לציין כי לפחות חלק מהמוצרים אירן מייצרת בעצמה או שבשטחה מפעלי הרכבה שיאפשרו ייצור עצמי, לרבות כלי רכב שמיוצרים במדינה, וכן מחשבים וטלפונים סלולריים אותם מרכיבים במפעלים ייעודיים.

בטהרן יודעים: אין מנוס מחידוש המשא ומתן על הגרעין

הצעד הנוכחי עתיד לפגוע בעיקר בשכבות המעמד הבינוני באירן, שרוכש כלי רכב ומוצרים אלקטרוניים, ופחות בשכבות החלשות, שהן המשענת העיקרית של המשטר, ותמיכתה בו בקרבתן גבוהה מאוד. שכבות הביניים, שתומכות ברפורמות להן מסרב המשטר, יקבלו חיזוק ניסוף לטיעוניהם נגד המשטר בטהרן.

צעדים אלה מחזקים את התחושה כי ההנהגה האירנית תאלץ בסופו של דבר להסכים להסדר עם הקהילה הבינלאומית בקשר לתכנית הגרעין שלה. ההערכה משתלבת על רקע בחירתו מחדש של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וחיזוק האפשרות שיתחדש המשא ומתן בינה ובין קבוצת "חמש פלוס", שכוללת את חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully