וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט לפיד: איחוד היסטורי של מועצות גדולי התורה

8.2.2013 / 0:21

16 שנים מאז התכנסה לאחרונה, נועדה מועצת חכמי התורה של אגודת ישראל עם זו של דגל התורה כדי להציג קו אחיד נגד המתווה לשוויון בנטל. "גל הסתה עכור של קומץ נגד החרדים"

מפגש פסגה היסטורי שהתקיים אתמול (חמישי) ברחוב החרדי, בו לקחו חלק שתי מועצות גדולי התורה של דגל התורה ואגודת ישראל, נזקף "לזכותו" של ליאיר לפיד ולמתווה לשוויון בנטל שהוא מתעקש להכניס לקווי היסוד של הממשלה הבאה.

האירוע המכונן התקיים באולמי וויז'ניץ בבני ברק, ובחלקו הראשון התכנסה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, שלא תפקדה ב-16 השנים האחרונות בעיקר בגלל מאבקים פוליטיים פנימיים בין חצרות החסידות. לדברי גורם חרדי, רבים מחברי המועצה הלכו לעולמם במהלך השנים, והנסיונות להרכיב מועצה חדשה לא צלחו בגלל מאבקי כוח. בתום הישיבה, שהתכנסה ביוזמת האדמו"ר מוויז'ניץ, ובה נכחו נציגים מחסידיות גור, וויז'ניץ, בעלז ועוד, עברו חבריה לפגישה עם מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הפלג הליטאי של יהדות התורה.

גם ישיבה זו, במושגים של הרחוב החרדי, היא היסטורית, מכיוון ששתי המועצות לא נפגשו שנים רבות ולא תיאמו ביניהן את הצעדים. הנושא המרכזי שעמד על הפרק היה החוק לשוויון בנטל שעומד במרכז המגעים הקואליציוניים. במהלך הדיון אמר האדמו"ר מבעלז כי "אם יכפו על בחורי הישיבה להתגייס, אנחנו היושבים סביב השולחן ניכנס לכלא". רוח הדברים בישיבה הייתה שהצדדים חייבים להתאחד למרות כל המשקעים ביניהם מכיוון שמדובר במהלך שמהווה "קו אדום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לא תפקדה 16 שנה. חברי המועצה בדיון הדחוף בבני ברק/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסמך ההחלטות שפורסם אחרי הישיבה נכתב: "מועצות גדולי התורה נרעשות ונפחדות ומביעות צער עמוק מגל ההסתה העכור על ידי קומץ אנשים המציף את תושבי ארץ ישראל נגד החרדים לדבר השם ובפרט נגד לומדי התורה הקדושה אשר בזכותה העולם קיים ובאים לקעקע את מעמדם על ידי ניסיונות שונים להפריע את התעלותם בתורה וביראת שמיים. מועצות גדולי התורה פונות בפנייה מיוחדת לראשי השלטון, שלא ישנו במאומה מכל מה שהונהג כלפי לומדי התורה ובכל העניינים הנוגעים לצביון היהודי הנהוגים מקדמת דנא כאן בארץ ישראל".

"עדיין לא נמצאים במצב שמצריך לקיים הפגנה"

לדברי ישראל כהן מהאתר החרדי "כיכר השבת", אם החשש לפגיעה בבחורי הישיבות יגבר, הצעדים שינקטו החרדים יהיו קיצוניים יותר. "אנחנו עדיין לא נמצאים במצב שמצריך לקיים הפגנה כמו הפגנת ההמונים נגד בג"ץ לפני מספר שנים, כי יש אופטימיות מסוימת שיימצא פתרון, אבל אם לא - זה יגיע למצב הזה".

למרות החשש מגיוס בחורי ישיבות, שמדיר שינה גם מעיניהם של ראשי ש"ס, חכמיה לא לקחו חלק בישיבה. עם זאת, גורם חרדי אמר שהיו ניסיונות לגבש מפגש משולש שייצא אולי לפועל בקרוב. לדבריו, בימים האחרונים התקיימו מגעים בין אנשיו של הרב עובדיה יוסף לבין הרבנים האשכנזים, אך המגעים הללו לא הבשילו. אותו גורם טען כי בין חלק מהרבנים האשכנזים לבין הרב יוסף יש פערים גדולים משום הוא נחשב ל"מתירן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully