וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הרפז: "חקירת אשכנזי - נקודתית ומוגבלת"

30.1.2013 / 10:38

מפקד המשטרה הצבאית יקיים התייעצויות סביב החלטת היועץ המשפטי לפתוח בחקירה נגד הרמטכ"ל לשעבר ועוזרו. הערכה בצה"ל: הפרשה תסתיים בחוות דעת משפטית עם השלכה ציבורית קשה

יום לאחר פרסום ההחלטה לפתוח בחקירה פלילית נגד הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי ונגד עוזרו לשעבר, אלוף-משנה ארז וינר בגין ממצאי פרשת הרפז, הבוקר (רביעי) מתבררים פרטים נוספים בנושא. לפני מספר חודשים פנה הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה לפתוח בחקירה פלילית, על בסיס הממצאים שעלו מהחומרים שהצטברו במשטרת ישראל. וינשטיין השהה את ההחלטה בנושא עד לפרסום דו"ח מבקר המדינה בנושא, ועם פרסומו, קיים מספר דיונים, שבסופם החליט להיענות לבקשת הפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירה פלילית נגד וינר ואשכנזי בגין "התנהגות שאינה הולמת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשימה תוטל כנראה על המשטרה הצבאית. אשכנזי עם שר הביטחון ברק/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטה זו מעידה על כך שלאלוף עפרוני היה חלק עיקרי בדיון שבו הוכרע כי החקירה הפלילית תתמקד בסעיף שאינו קיים בחוק האזרחי, אלא רק בחוק השיפוט הצבאי. לפיכך, מעריכים גורמים בצבא כי אם אכן ייצא המהלך לפועל ללא הסתייגות משפטיות שעשויות להתפתח מצד עורכי הדין של וינר ואשכנזי, תוטל משימת החקירה על המשטרה הצבאית החוקרת, ככל הנראה בסיועה של משטרת ישראל.

היום יערוך מפקד המשטרה הצבאית, תת-אלוף מאיר אוחנה, התייעצויות שיעסקו בהחלטתו של וינשטיין. ההערכה היא שאוחנה יקים צוות המשולב מקציני מילואים יוצאי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), נציג משטרת ישראל מיחידת להב 433 ופרקליט מלווה מהפרקליטות הצבאית. ההערכה בצבא היא שמפקד מצ"ח, אלוף-משנה חיים ששון, לא יעמוד בראש צוות החקירה מאחר שאשכנזי היה זה שאישר את מינויו, ולכן ימונה אחד מקציני היחידה בדרגת סגן-אלוף או קצין בכיר במילואים. שמו של אלוף-משנה (במיל') אילן מכני, מפקד מצ"ח לשעבר, הועלה כמועמד כראוי. כיום נמצא מכני בתפקיד בכיר במשרד החקירות הגדול ויצמן-יער. גורם צבאי המצוי בפרטים מסר כי "הנושא נמצא בראשיתו, וטרם התקבלו החלטות בנושא. נראה שזו תהיה חקירה נקודתית מאוד עם כלי חקירה מאוד מוגבלים. אין זו הפעם הראשונה שמצ"ח חוקרים קצינים בכירים. בפרשת צאלים ב' נחקר אהוד ברק כרמטכ"ל מכהן".

בתום החקירה יועבר החומר לפרקליט הצבאי הראשי שיכריע האם לפנות לפתוח בהליך משמעתי נגד ארז וינר, בהליך פלילי נגד גבי אשכנזי או לחילופין להורות על כך שלא יוגש כתב אישום. אם יוגש כתב אישום, יידרש קצין בדרגת אלוף לעמוד בראש בית הדין הצבאי המיוחד שידון בתיק. גורמים המקורבים לווינר ולאשכנזי רמזו בבירור כי אם תיפתח חקירה פלילית, יהיה זה בלתי הגיוני לחקור רק את שניהם ולא את כלל המעורבים בפרשה כמו שר הביטחון אהוד ברק, ראש המטה שלו יוני קורן וגורמים נוספים.

בפועל מעריכים בצמרת צה"ל כי ההד התקשורתי בפרשה יסתיים בחוות דעת משפטית ולא בהליך פלילי או משמעתי, וכי הפרקליט הצבאי הראשי עשוי לכתוב דו"ח סיכום מורכב ובעייתי, בעל השלכות ציבוריות, בעקבות עיון וניתוח של ממצאי החקירה.

לדברי סגן הפרקליט הצבאי לשעבר, אלוף-משנה (במיל') עו"ד אילן כץ, "מי שהיה צריך לפתוח בחקירה בנושא היה הפרקליט הצבאי הקודם, אלוף אביחי מנדבליט ורק לעדכן את היועץ המשפטי לממשלה. אך מאחר שהוא לא עשה כן, נאלץ הפצ"ר הנוכחי להמתין להחלטת היועץ המשפטי כי הפרשה כבר הפכה לציבורית והחקירה הועברה לידי מבקר המדינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully