וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות דו"ח הרפז: הרמטכ"ל הדיח את אל"מ וינר מצה"ל

13.1.2013 / 18:21

הרמטכ"ל גנץ הודיע למי שהיה המבוקר המרכזי בדו"ח המבקר על פרשת הרפז כי הוא תומך בסיום שירותו בצבא. וינר בתגובה: "לא אתנגד למהלך כדי לא לגרור את צה"ל לבוץ"

צילום: גדעון צנטנר, דובר צה"ל, לע"מ; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

אחרי הביקורת החמורה שהוטחה באל"מ ארז וינר על חלקו בפרשת הרפז, החליט הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ להדיחו מצה"ל. הרמטכ"ל הודיע לווינר כי הוא מפטר אותו עקב ממצאי דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר. בתגובה להחלטה אמר היום (ראשון) וינר לחברי פורום המטה הכללי: "לא אתנגד למהלך כדי לא לגרור את צה"ל לבוץ".

רא"ל גנץ זימן אליו לשיחה ביום חמישי את וינר, שהיה עוזרו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ואשר כלפיו נטען בין היתר כי חיבר חומר מכפיש נגד שר הביטחון אהוד ברק. הוא הודיע לו כי הוא רואה בחומרה רבה את מסקנות דו"ח מבקר המדינה בעניינו. הרמטכ"ל הוסיף כי מאחר והוא לא רואה דרך לקדם אותו - הוא מתכוון להעלות אותו לוועדת התרת התחייבות, שמשמעותה סיום שירותו בצה"ל.

עוד הוסיף גנץ בשיחה הסגורה כי הוא מוכן להקשיב להצעה אחרת של אל"מ וינר. בכך טענו גורמי צבא, כי הרמטכ"ל בחר לאפשר לווינר להתפטר מרצונו ולמנוע ממנו תהליך שכרוך בבירוקרטיה מסובכת. הרמטכ"ל טען בשיחה כי אין הוא מתכוון לעסוק עוד בדו"ח מבקר המדינה ועל כן זו הדרך היחידה שהוא מוצא לנכון לסיימו.

אל"מ וינר ביקש מהרמטכ"ל לחשוב כמה ימים על התשובה ובשעות האחרונות העביר מכתב לפורום המטכ"ל ומכתב נוסף לרמטכ"ל בו הודיע כי בניגוד לדעת עורכי הדין שלו הוא לא יתנגד למהלך ההדחה. וינר פירט במכתב כי הוא נענה לבקשתו הרמטכ"ל מאחר ואין בכוונתו לגרור את צה"ל לתהליך בירור ממושך שכן המהלך "יגרום נזק לצה"ל שאני מאוד אוהב".

מדובר צה"ל נמסר כי אין בכוונתו להגיב לידיעה, ושהדברים יידונו שלא בפני אמצעי התקשורת.

שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
הסכים לסיום שירותו, למרות עמדת עורכי דינו. אל"מ וינר/עומר מירון

"לפני זמן קצר, הגשתי לרמטכ"ל מכתב, בו בקשתי להודיע, כי לא אאבק בהחלטתו לסיים את שרותי בצה"ל. הריני עושה זאת בלב כבד ובתחושת החמצה גדולה, על שנכפתה עלי פרישה בטרם מיציתי את תרומתי לצה"ל. מלווה אותי תחושת תסכול עמוקה, מכך שהרמטכ"ל גיבש החלטתו, מבלי שהוא - או גורם מטעמו - שמעו את גרסתי או את עמדתי אף לא פעם אחת, למרות פניותי ובקשותי", כתב וינר לחבריו במטכ"ל.

אל"מ וינר מתייחס במכתבו לקשיים עימם לכאורה נאלצה לשכת הרמטכ"ל דאז - ברומזו על היחסים מול לשכת שר הביטחון ברק. "נוסף לנו אתגר מסוג חדש, מיותר ולא מוכר לרובנו: כיצד להמשיך להשיט את הספינה בשקט ובבטחה, לממש את המטרות ולהמשיך בפעילות המבצעית - תוך שאנו הודפים את הנסיונות הפוליטיים הבלתי פוסקים להכשיל את הקברניט ולפגוע ביכולתו לעמוד במשימה החשובה המוטלת עליו", כתב וינר.

וינר יצא נגד הביקורת שהוטחה בו על ידי המבקר, ואמר כי הדו"ח "רדוד, מציג חצאי אמיתות, מעוות את המציאות, מוטה ולא רציני". לדבריו, "הרכילות הפכה לעיקר, והעיקר נשאר ללא מענה". הוא הוסיף כי טרם החתימה על הדו"ח הסופי, הוא הביא בפני המבקר את גרסתו המגובה במסמכים. "למרבה הצער, הדברים לא חילחלו, כאילו כלל לא נכתבו. קשה לי להשתחרר מההרגשה שהמטרה סומנה מראש - ו'לעזאזל העובדות'", כתב.

לסיום דבריו הבטיח לחבריו במטכ"ל כי הוא ייפעל כדי לנקות את שמו. "נקלעתי לשדה מוקשים פוליטי, שאינו קשור לעשיה הצבאית. שאבתי מכם עצמה וכח להמשיך ולהילחם על האמת. בע"ה אעשה כל אשר לאל ידי על מנת להוציא את האמת לאור, בזמן הראוי ובמקום המתאים", סיכם אל"מ וינר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וינר: "הרכילות הפכה לעיקר"./מערכת וואלה!, צילום מסך

הרמטכ"ל גנץ קיים בימים האחרונים התייעצויות עם הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף דני עפרוני, שכבר פנה לפני מספר חודשים ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבחון פתיחה בחקירה פלילית בנוגע לפרשת הרפז, לאור הממצאים שהגיעו ללשכתו ממשרד מבקר המדינה.

"אני קבעתי את המושג 'הפגר' ואני אומר לכם, שאני חי בצבא הזה עוד מעט שנתיים כרמטכ"ל ומה שאני מבין זה שהפגר יבש. אם צריך להוציא עוד כמה עצמות ולנקות את החצר- זה מה שנעשה", אמר.

אל"מ וינר מצדו אמר לאחר פרסום הדו"ח כי הוא מאמין שפעל בתום וביושר כדי להגן על מפקדו, הרמטכ"ל דאז אשכנזי וכי "הצדק ייצא לאור". בשיחות סגורות אמר וינר כי רק קידום יהווה תיקון לעוול שנגרם לו, וכי בראייתו אין שום פעולה פלילית שביצע ובחירת קטעים מתמלילי השיחות היא על משקל הוצאת דברים מהקשרם.

אך בתוך הצבא נשמעו קולות אחרים וביקורתיים שטענו כי אל"מ וינר, שאסף חומרים מכפישים נגד ברק ואנשיו, חרג באופן קיצוני מהמצופה ממנו כקצין בצבא באופן שנוגד את רוח צה"ל.

דו"ח המבקר: אשכנזי אחראי לאיסוף המידע נגד ברק. גדעון צנטנר
הפרשה שחשפה את האיבה בין הרמטכ"ל לשר הביטחון. אשכנזי וברק/גדעון צנטנר

דו"ח המבקר: חלקו של אל"מ וינר בפרשה

מבקר המדינה התמקד בחלקו הגדול של הדו"ח ב"שיתוף הפעולה" כהגדרתו בין אל"מ וינר ובין הרפז בקבלת מידע על מהלכים מתוכננים לכאורה של ברק או של ראש מטה לשכת שר הביטחון יוני קורן המכוונים נגד אשכנזי, על פי המידע שהביא הרפז ועל פי הפרשנות שנתן אל"מ וינר למהלכים. במסגרת זאת, העביר הרפז לידיו של אל"מ וינר גם את מסמך הרפז. בחלק משיחות הטלפון שהתקיימו בין הרפז לאל"מ וינר עלו גם נושאים הנוגעים למידע בעל אופי מכפיש שהרפז אסף נגד השר ברק וסביבתו. הרפז הוגדר על ידי המבקר כ"יזם" העיקרי באיסוף מידע זה, אך לטענת המבקר, אל"מ וינר שיתף עמו פעולה, ובכך עודד אותו להמשיך ולפעול בדרך זו.

עוד נטען בדו"ח כי אל"מ וינר קיבל מהרפז מידע והעביר לו מידע ביחס לאלוף גלנט וביחס לקצינים בכירים בצה"ל, וכן מידע הנוגע לאגף המודיעין, לרבות על מינויים צפויים של קצינים בכירים, בפרט במערך מסווג באמ"ן. אל"מ וינר חשף בפני הרפז לוחות זמנים, פעולות ומפגשים הנוגעים לפעילות של ראש הממשלה, השר ברק, בכירים במשרד הביטחון וקצינים בכירים בצה"ל. משרד מבקר המדינה ציין כי "מעשיו האמורים של אל"מ וינר התנהלו על פני תקופה של כחצי שנה, ואין מדובר בכשל נקודתי או בטעות חד-פעמית בשיקול הדעת".

וינר שיתף פעולה עם הרפז: "התנהגות פסולה"

משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה לאל"מ וינר על כך ששיתף פעולה עם הרפז באיסוף מידע בנוגע להתנהלות שר הביטחון, סביבתו וראש המטה שלו, בקשר שלהם עם צה"ל והרמטכ"ל דאז, וכן בנושאים הנוגעים למידע בעל אופי מכפיש שהרפז אסף נגד ברק וסביבתו. לדעת משרד מבקר המדינה, גם לאחר שבחן את התייחסותו של אל"מ וינר לטיוטת הדו"ח, התנהגותו הוגדרה כ"פסולה, ולא עלתה בקנה אחד עם חוק יסוד: צה"ל, ועם רוח צה"ל, והיא לא הלמה את היותו קצין בכיר בצה"ל ואת מעמדו כעוזר הרמטכ"ל".

משרד מבקר המדינה טוען כי פעילות זאת של אל"מ וינר, בין אם נעשתה בידיעת הרמטכ"ל או לא ובין אם נעשתה על רקע מערכת יחסים עכורה עם לשכת השר, "מהווה הבנה שגויה מצדו את גבולות המותר והאסור, והיא ראויה לבדיקה מקיפה ויסודית של המופקדים על כך בצה"ל". חשוב לציין, כי אשכנזי הוא שערך את ההיכרות בין הרפז לאל"מ וינר, והאחרון דאג להעביר חלק מהחומרים אותם קיבל מהרפז. עם זאת, הרמטכ"ל לשעבר הדגיש בשיחות עם אנשי המבקר, כי המדיניות שלו הייתה שלא לעסוק במידע מכפיש על ברק וסביבתו. בבדיקת ההקלטות של שיחות הטלפון בין הצדדים נמצא לכך סימוכין, אך המבקר העיר לאשכנזי על כך שידע על הקשר בין הרפז לאל"מ וינר ו"לא הפסיק פעילות זאת, וגילה נכונות להמשיך ולקבל את המידע האמור".

משרד מבקר המדינה הבהיר כי בכך נתן אשכנזי יד להמשך פעילות זו של אל"מ וינר. "הדבר חמור במיוחד", כותב המבקר, "נוכח העובדה שהשר ברק הוא הדרג המדיני, שאליו כפוף הרמטכ"ל ישירות. אי-הפסקת איסוף מידע זה, הנכונות לקבלו וקבלתו בפועל מהווים התנהגות בלתי ראויה, וזאת גם אם הרמטכ"ל דאז וסביבתו חשו במצוקה נוכח מערכת היחסים עם השר ברק וסביבתו ונוכח תפישתם על קיומה של תוכנית לכאורה לפגוע ברמטכ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully