וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין הכריע: חקירה פלילית נגד גבי אשכנזי על מסמך הרפז

שלושה שבועות אחרי דו"ח המבקר, החליט היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית "מצומצמת" נגד הרמטכ"ל לשעברו ונגד עוזרו ארז וינר, בגין "התנהגות שאינה הולמת קצין"

צילום: מור שאולי, טל אנגלנדר, גדעון צנטנר, אבי כהן, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט לפתוח בחקירה פלילית נגד הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במילואים גבי אשכנזי, ונגד עוזרו, אלוף-משנה במיל' ארז וינר, בגין פרשת הרפז. כך דווח הערב (שלישי) בחדשות 10. על פי הדיווח, מדובר בחקירה פלילית "מצומצמת", שתתמקד בעבירה "התנהגות שאינה הולמת קצין", דהיינו עבירה פלילית-צבאית ולא עבירה פלילית-אזרחית. החקירה תתנהל על ידי מצ"ח, אולם לא מן הנמנע כי בהמשך תיפתח גם חקירה במשטרה. כמו כן, יתכן והחשדות אף יוחמרו להפרת אמונים.


היועץ המשפטי לממשלה קיים מספר דיונים עם נציגי מבקר המדינה ונציגי הפרקליטות הצבאית, בהם הביע עמדה נחרצת שאין לפתוח בחקירה, אך לאור לחצים שהופעלו עליו, גם מצדו של שר הביטחון ברק, ניסחו הצדדים פשרה לפיה במישור הפלילי ייחקרו רק את אשכנזי ועוזרו וינר. לדעתו של וינשטיין, למרות שמבקר המדינה הודה ששקל שלא לבקש פתיחת חקירה אלא להסתפק בדו"ח שנכתב בעניין, לאור האינטרס הציבורי ולמרות פרישתו של אשכנזי מצה"ל יש מקום לפתוח בחקירה פלילית.

גבי אשכנזי בטקס חניכת רחוב על שמו באור יהודה, מרץ 2012. נמרוד סונדרס
היועץ נטה תחילה שלא לפתוח בחקירה. אשכנזי/נמרוד סונדרס

בשנה שעברה פנה מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיפתח בחקירה פלילית לאחר שלטענתו לא היו לו הכלים כדי לחקור את כל ההתנהלות שהייתה בצמרת צה"ל. גם המבקר הנוכחי, יוסף שפירא, המליץ בדו"ח שחיבר על הפרשה לפתוח בחקירה פלילית, עמדה שבה תמך הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל דני עפרוני. כאמור, וינשטיין הסתייג מפתיחת חקירה, אך בימים האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים רבים בנושא, בהן הושגה הפשרה.

מקורבי אשכנזי אמרו הערב כי ראשון לקרוא לפתיחה בחקירה פלילית היה הרמטכ"ל לשעבר ועוזרו וינר, וזאת לאחר שעלתה סדרת שאלות קשות לגבי אופן ההתנהלות של אנשי לשכת שר הביטחון וספקות לגבי מעורבותו של סא"ל (במיל') בועז הרפז. בנוסף לכך טענו המקורבים כי אף גורם רשמי מלשכת היועץ המשפטי לממשלה או מכל גורם אחר בצה"ל לא פנה ואישר את הפרסומים לפיהם תפתח חקירה פלילית. אחד ממקורבי הרמטכ"ל לשעבר אמר הערב כי "אם תפתח חקירה, היא תחול על כולם. רשימת הגורמים שיובאו לחקירה תהיה מאוד ארוכה. סוף סוף תצא האמת לאור. מי שחושב שהפוקוס שמונח כרגע על ארז וינר וגבי אשכנזי יישאר כזה, טועה ומטעה. אף אחד לא יכול להגביל את החקירה ולמקד באופן שמעוות את המציאות שהשתקפה מדו"ח המבקר. זו תהיה חקירה מעוותת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"המשטרה תעשה עבודתה נאמנה"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, חבר הכנסת אורי אריאל, שקרא להקים ועדת חקירה ממלכתית בפרשת מסמך הרפז, אמר הערב: "אני חושב שההחלטה של היועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית נגד אל"מ וינר והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי היא התחלה טובה. אני חושב שצריכה להיות חקירה פלילית נגד כל המעורבים בפרשה. אני קראתי את כל התמלילים, אך לא אוכל להתייחס אליהם כי הם מסווגים. אבל היו דברים שידועים לכולם והם עבורי היו חמורים. כמו העובדה שבמשך ארבעה ימים מחפשת מדינה שלמה את המסמך המזויף ורק אחרי ארבעה ימים נזכר גבי אשכנזי לספר למשטרה שהמסמך אצלו במגירה". ח"כ אריאל טוען כי היועץ המשפטי לממשלה התעכב בהחלטתו בשל ויכוח עקרוני על אופן ותחום החקירה עם משטרת ישראל.

במקביל, תנועת אומץ מסרה כי "הייתה הראשונה לעתור נגד ההחלטה שלא לפתוח בחקירה. תשובת המדינה הייתה כי העתירה מוקדמת וכי טרם הסתיימה עבודת מבקר המדינה בנושא פרשת מסמך הרפז. משהסתיימה העבודה והדו"ח פורסם, מצאנו לנכון להכין עתירה נוספת אך הנה נפתחה חקירה פלילית, אך היא מוגבלת ומתמקדת בשתי דמויות בלבד. אנחנו מתעקשים שכל הפרטים שהמזעזעים שעלו מהפרשה הזו יחשפו".

כאמור, בראשית החודש פרסם מבקר המדינה דו"ח אודות פרשת זיוף המסמך המכונה "מסמך הרפז", ובו אסטרטגיה שתכנן לכאורה אלוף יואב גלנט, המועמד לתפקיד הרמטכ"ל. המבקר חשף פרטים על מערכת היחסים הסוערת בין שר הביטחון אהוד ברק לאשכנזי. "תכליתה העיקרית של הביקורת היא להפיק לקחים לעתיד, ולמנוע חזרה על כשלים ומחדלים", הסביר המבקר. "אסור שבמדינת ישראל, שבה המערכת הביטחונית היא גם מהות קיומית וגם אתוס, יתערער האמון בראשי מערכת הביטחון בשל מסכת יחסים בלתי נסבלת עד כדי איבה וחוסר אמון ביניהם, ושהאחריות האישית והשכל הישר לא יגברו על מכשלה זו".

שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
חקירה פלילית מצומצמת. וינר/עומר מירון

פרשת מסמך הרפז התפוצצה בחודש אוגוסט 2010 עם חשיפת המסמך בערוץ 2, כשברקע מערכת היחסים העכורה בין לשכת שר הביטחון ברק ללשכת הרמטכ"ל אשכנזי. בתחילה חשדו כולם כי מאחורי כתיבת המסמך שמטרתו הייתה לסייע לבחירתו של אלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל, עומדים אנשי ברק, מה שהתברר לאחר מכן כטענה שקרית. מיד לאחר מכן נפתחה חקירה פלילית על ידי משטרת ישראל בעקבות טענה של יועץ התקשורת איל ארד כי הלוגו שמופיע על המסמך המדובר זויף. משטרת ישראל קבעה באופן חד-משמעי כי הלוגו זויף, וכי מי שעומד על פי החשד מאחורי כתיבת המסמך הוא בועז הרפז, קצין מאגף המודיעין שפעל במשך עשרות שנים ביחידות מסווגות.

לפני כשבועיים הודיע הרמטכ"ל בני גנץ על החלטתו להדיח את וינר בעקבות חלקו בפרשה. גנץ זימן אליו לשיחה את וינר, אשר כלפיו נטען בין היתר כי חיבר חומר מכפיש נגד שר הביטחון ברק. הוא הודיע לו כי הוא רואה בחומרה רבה את מסקנות דו"ח מבקר המדינה בעניינו. הרמטכ"ל הוסיף כי מאחר שהוא לא רואה דרך לקדם אותו - הוא מתכוון להעלות אותו לוועדת התרת התחייבות, שמשמעותה סיום שירותו בצה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully