וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה החשאית של המורדים: לא רק אסד על הכוונת

11.1.2013 / 16:00

זה זמן רב שבסוריה פועלים מרגלים, שסוחרים במידע עם הממשלה אך גם עוקבים אחרי האופוזיציה. יש מי שחושש שה"מוחאבראת" החדשים לא יתאפקו מלגרור את יריביהם למרתפי העינויים

רק המילה עצמה יכולה לשגר גלים של צמרמורת במורד גופם של סורים רבים: "מוחאבראת", או המשטרה החשאית. מעשי ההתעללות במרתפים החשאיים של המשטר היו חלק מהסיבות שגרמו לסורים לצאת לרחובות במרץ 2011 ולהפגין נגד הנשיא בשאר אסד, להתקוממות שהפכה מאז למלחמת אזרחים של ממש. אך כעת, חלק מהמורדים שנלחמים באסד מספרים שהם הקימו "מוחאבראת" משלהם, כדי "להגן על המהפכה" כלשונם, כדי לעקוב אחרי אתרים צבאיים רגישים וכדי ללקט מודיעין צבאי, שיסייע לעמיתיהם לרקום מתקפות נגד הממשלה.

"באופן רשמי, הקמנו את היחידה בחודש נובמבר. היא מספקת סוגים שונים של מידע לאנשי האופוזיציה ולמורדים. אנחנו עצמאיים, ואנחנו משרתים את המהפכה בלבד", מספר קצין מודיעין של המורדים, המזדהה בשם חאג'י. הוא התראיין ממושבו בסוריה לסוכנות הידיעות רויטרס בשיחת סקייפ לביירות. לדברי חאג'י, מרבית חברי ה"מוחאבראת" של המורדים הם קציני מודיעין לשעבר, או עריקים מהצבא. המידע שמופק ביחידה מופץ לכל הפלגים שנלחמים במשטר אסד ולכל יחידות המורדים, ללא אפליה. ואולם, נראה שהיחידה פועלת במנותק מגופי האופוזיציה הראשיים, המועצה הלאומית הסורית (הזרוע המדינית) ו"הצבא הסורי החופשי" (הזרוע החמושה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכרונות ממרתפי המוחאבארת/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשיחה, מקפיד חאג'י להבדיל בין השיטות שנוקטת יחידת המודיעין של המורדים לאלה שאפיינו את המשטרה החשאית של אסד, ומדגיש כי הוא מודע למוניטין המושמץ של זרוע הריגול-הפנימי של הממשלה הסורית. "העבודה שלנו מאורגנת, יש לנו חוקים פנימיים ואנחנו מחוייבים לחוק הבינלאומי ולזכויות אדם", הוא מדגיש.

פיגוע הראווה בדמשק

חאג'י מספר כי היחידה החדשה של המורדים כבר פועלת בסתר זה כמה חודשים, ומסייעת ללוחמים לבצע מתקפות נגד כוחות הממשלה. עם זאת, הוא אינו לוקח אחריות מפורשת על הפיגוע במטה הביטחון בדמשק בחודש יולי, בו נהרגו חמישה ממקורביו של אסד, בהם שר ההגנה, וגם גיסו של הנשיא הסורי, אסף שווכת, שהיה ממונה על שירותי הביטחון הפנימיים בסוריה, ששרד ניסיון הרעלה חודשיים קודם לכן.

חאג'י מסרב למסור פרטים על פעילות היחידה החדשה של המורדים, אך אומר כי היא פרושה לכל אורך סוריה, בין היתר בחלב ובאידליב בצפון, בדיר א-זור שבמזרח וגם בבירה דמשק. "יש לנו מרגלים בקרב המשטר. הם מספקים לנו את המידע שאנו צריכים, כולל מודיעין צבאי".

במשך שנים רבות חלקו הסורים סיפורי אימה על אודות העינויים שהתבצעו במרתפי המשטרה החשאית, בהם התעללו חוקרי מודיעין במתנגדי המשטר, כלאו אותם ולעתים אף הרגו אותם. פעילי האופוזיציה מתעקשים שיחידת ה"מוחאבראת" החדשה, תהיה שונה מאוד מהמנגנון שירש בשאר אסד מאביו המנוח חאפז. "המילה 'ביטחון' נועדה עבור האזרחים", אומר פעיל אופוזיציה מחלב, אבו-הישאם. "אך לצערנו, גופי האופוזיציה של אסד שינו את משמעות המילה, כדי לשמר את ביטחון הממשלה נגד האזרחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חייל של "צבא סוריה החופשי" בחומס. סוריה, ספטמבר 2012. רויטרס
מורד חמוש ברחובות חומס/רויטרס

לדברי חאג'י, ה"מוחאבראת" של המורדים גם משגיחים מקרוב על תנועתם של משפחת אסד ושל קציניו הבכירים של הנשיא, שעד עתה הצליחו כולם כאחד לחמוק מידיהם של המורדים. הוא הכחיש את השמועות הרבות, לפיהן בפיגוע בחודש יולי נהרג גם אחי הנשיא הסורי, מאהר אסד, המשמש כמפקד בכיר בצבא. חאג'י אף ציין כי בחודש שעבר, ילדה אשתו של מאהר בנים תאומים.

קצין המודיעין של המורדים מספר כי פקידים בכירים בממשלה בדמשק, הסובלים לדבריו ממצב-רוח ירוד, מסייעים בסתר ליחידת ה"מוחבאראת" המחתרתית. לדבריו, מדובר ב"תעודת ביטוח" עבורם למקרה שהמורדים ינצחו את המלחמה. "הם פונים אלינו ומעבירים לנו מידע. אנחנו לא משלמים להם. הם אומרים לנו שכל מה שהם רוצים זה הגנה עבור משפחותיהם, בהמשך".

אסד התפלל במסגד בדמשק - א-שרע לא נראה עמו. רויטרס
"בכירים בדמשק מסייעים בסתר למורדים". אסד בתפילה במסגד/רויטרס

מכל מנגנוני האבטחה השונים של משטרי מדינות ערב בהווה או בעבר, המשטרה החשאית של סוריה נודעה לשמצה כגוף האכזרי ביותר. ה"מוחאבראת" הוא שם כללי לחמש סוכנויות או יותר, שמרגלות אחר האזרחים וגם מלקטות מודיעין זו אחר זו, בשאיפה לחרוג מתחומי אחריותן המוגדרים ולצבור כוח נוסף. הסוכנויות הבולטות הן אלו הממונות על הביטחון הצבאי, על הביטחון הפוליטי ועל הביטחון הכללי, לצד המשטרה הצבאית ולשכת המודיעין של חיל האוויר.

נקמת הסונים

ה"מוחאבראת" של סוריה, ששורשיהם בזמן המנדט הצרפתי בשנות ה-20 עד שנות ה-40 של המאה הקודמת, הפכו חזקים יותר ויותר תחת שלטונו של הנשיא חאפז אסד, אך תמיד התאפיינו בשחיתות, במנהלים רוויי-אינטרסים ובחוסר-תקשורת בין הסוכנויות השונות. אלה הם רק כמה מהגורמים שאולי מסייעים למורדים לחדור לשורותיהם.

כמו גופי הממשל, גם ה"מוחאבראת" נשלטים על ידי בני המיעוט העלוואי, המהווים כ-12% מאוכלוסייתה של סוריה, המונה 23 מיליון בני אדם. העלוואים צידדו באסד במלחמת האזרחים, ורבים מהם חוששים מנקמה אם משטרו יתמוטט. מיעוטים אחרים, בהם דרוזים, נוצרים ושיעים, חוששים לחירותם במקרה שסונים איסלמיסטיים יעלו לשלטון.

החששות האלו מתחזקים נוכח התיעודים הגוברים המציגים התעללויות מצד המורדים, שהוציאו להורג את יריביהם ובזזו רכוש פרטי וממשלתי, במהלך 22 חודשי המלחמה שגבתה את חייהם של כ-60 אלף בני אדם.

חיילי "הצבא הסורי החופשי" בחלב שתפסו אדם, שלטענתם שיתף פעולה עם כוחות הביטחון. סוריה, 27 ביולי, 2012. AP
מורדים בחלב עוצרים אדם ש"שיתף פעולה עם הצבא", בחודש יולי/AP

לדברי חאג'י, סוכני המודיעין שלו מתעדים את העבירות הללו, כדי להביא את הפושעים לדין. "אנחנו משגיחים על כולם. אספנו מידע על כל עבירה שקרתה בזמן המהפכה", הוא אומר. "את מי שאין באפשרותנו להעניש עכשיו, נעניש אחרי שאסד יודח. לא נתעלם משום-דבר". לדבריו, המשטרה החשאית של המורדים מפעילה סוכנים בקרב כל הפלוגות. הם מסווים עצמם כפעילים, עיתונאים עצמאיים או לוחמים.

אחד ממפקדי המורדים, שבירך על הקמת המשטרה החשאית, הביע גם חשש כי ה"מוחאבראת" החדשים יהפכו את עורם בהמשך הדרך, או יפעלו למען מפלגה מסוימת, בדיוק כפי שעשו מנגנוני המודיעין של אסד שפעלו אך ורק לשימור שלטונו. "אחרי הפלת אסד, הכל צפוי להשתנות. זו אמנם יחידה זמנית, אבל יש חשש שהיחידה הזו תישאר חשאית כמו שהיא עכשיו, או שהיא תשרת אג'נדות לא-רצויות", אמר המפקד, שהזדהה בשם עוביידה. "זה יהיה כאילו שהקרבנו הכל לשווא".


לקריאה נוספת
תאי העינויים של אסד: חומצה, חשמל והתעללות מינית
עדויות: פצועים עברו עינויים גם באשפוז בביה"ח בחומס
על אסף שווכת, האיש שהוביל את המוחבאראת - ונרצח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully