וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על המצוק הפיסקלי ופחדתם לשאול

מי אמור ליפול מהמצוק ומתי, למה זה מעניין את ישראל, למה בארה"ב המתינו עד הרגע האחרון כדי לפתור את הבעיה והאם בכלל אפשר לפתור אותה? וגם: למה בכלל קוראים לזה מצוק?

עריכה: יאיר דניאל

מהו בעצם "המצוק הפיסקלי"?

מדובר בפקיעת תוקפן של שורת הטבות שניתנו לציבור ולמגזר העסקי בארצות הברית בשנים האחרונות. ההטבות נכנסו לתוקף בימי הנשיא ג'ורג' בוש הבן, ומטרתן הייתה לעצור את תפיחת החוב הלאומי. תוקפן של ההטבות הוארך מאז בהסכמים בין הנשיא אובמה לקונגרס, ופקיעתן ב-1 בינואר 2013 תגרור אוטומטית שורה של קיצוצים בגובה 500 מיליארד דולרים בתקציב, לצד העלאות מסים ומחיקת הטבות לשכבות החלשות.

למה בכלל קוראים לזה "מצוק"?

את המונח הגיאוגרפי לתיאור הבעיה הכלכלית טבע יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בעדות בפני הקונגרס בחודש פברואר, כשניסה לתאר את הסכנות בנפילה פתאומית מ"המצוק הפיסקלי" (הכלכלי). מרבית האנליסטים דווקא מעריכים שלא תהיה זו צניחה מגובה רב, אלא הידרדרות ממושכת ממדרון.

ג'ון ביינר, מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים. דצמבר 2012. GETTY
 Chip Somodevilla, GettyImages
ניסה להציע תכנית B" לפשרה. יו"ר בית הנבחרים ביינר/GettyImages, GETTY Chip Somodevilla

מדוע פתרון הבעיה נדחה עד לרגע האחרון?

בקיץ 2011, אחרי המאבק המתוקשר להעלאת תקרת החוב של ארה"ב (שהוביל לאחר מכן להורדת דירוג האשראי של המדינה), לא הצליחו בית הנבחרים הרפובליקני והבית הלבן להסכים על דרכים לקצץ את החוב הלאומי שהולך ותופח. שנת הבחירות עמדה בפתח, ושתי המפלגות החליטו להותיר את המצב על כנו, ולדחות את ההכרעה עד ל-31 בדצמבר, 2012.

ומה קרה בינתיים?

אחרי הבחירות לנשיאות, המצב בוושינגטון נותר למעשה זהה למצב שהיה לפני כן: הדמוקרטים שולטים בבית הלבן ובסנאט, והרפובליקנים שולטים בבית הנבחרים. הדמוקרטים, ובראשם אובמה, עדיין מתעקשים שלא לאפשר קיצוצים במסים, והרפובליקנים עדיין מתעקשים שלא להעלות את המסים לעשירים. יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר, ניסה להציע תכנית B" לפשרה. חברי תנועת "מסיבת התה" הקיצוניים במפלגתו דחו את ההצעה, וביינר נאלץ למשוך אותה במבוכה.

מה יקרה אם בכל זאת לא תושג פשרה של הרגע האחרון?

מרבית הפרשנים מעריכים שיימצא פתרון זמני שיוכל למנוע את הצניחה, לכאורה, מהמצוק הפיסקלי. אם בכל זאת לא יימצא פתרון, העלאת המסים וקיצוץ תקציב הממשל צפויים להכניס את המשק האמריקני למיתון משמעותי, גם אם לא בהכרח ארוך-מועד. סוכנויות התעסוקה צופות כי האבטלה במשק תעלה ל-9.2% עד סוף השנה, בין היתר בשל הפיטורים הצפויים במיזמים הממשלתיים. משקי בית ממעמד הביניים יספגו העלאת מסים ממוצעת של 5%, הפטור על מס הירושה יירד ויכלול נכסים בשווי נמוך יותר, ומס רווחי ההון יעלה אף הוא. 55 מיליארד דולרים יקוצצו מתקציב הביטחון, וכ-2% יקוצצו מתקציב הביטוח הלאומי לקשישים. למרות התחזית הקודרת, יש אנליסטים שרואים בנפילה מ"המצוק" דבר חיובי, וטוענים שארה"ב זקוקה ל"מיתון רך" כדי לייצב את המנגנונים הפיננסיים, וכי בתום 2013 היא תוכל לצמוח מחדש.

אז מה קורה ביום שלישי בבוקר?

במקרה הגרוע ביותר, אם לא יושג הסכם, הדמוקרטים בסנאט צפויים לגבש כבר ביום חמישי הצעת חוק מיוחדת להקלות במסים עבור משפחות ממעמד הביניים, בתקווה לאשר אותה בהצבעת בזק עם פתיחת מושב הקונגרס. במקביל, צפויים להתחדש המגעים לגיבוש עסקה מול הרפובליקנים, שיהיו נתונים ללחץ ציבורי גדול יותר ויותר.

ברק אובמה חוזר מהחופשה בהוואי לדיונים בוושינגטון על המצוק הפיסקלי, דצמבר 2012. רויטרס
אובמה שב חופשת חג המולד לדיונים בנושא המצוק הפיסקלי/רויטרס

ואיך זה משפיע עלינו?

ההשפעה על הכלכלה בישראל לא אמורה להיות מיידית. ועדיין, המשק המקומי שלנו קשור בקשר הדוק לשווקים בארה"ב, ואם המשק האמריקני אכן יכנס למיתון, בהיקף כזה או אחר, הייבוא לארה"ב יקטן, מה שאמור להשפיע גם על הייצוא מישראל בטווח הארוך - גם לארה"ב וגם למדינות אחרות שקשורות אליה בהסכמי סחר שונים. בנוסף, בתקופה האחרונה החשש מהשפעות ה"מצוק" גרר את הבורסות באירופה לירידות שערים, מה שעלול להשפיע גם על הבורסה בת"א גם בהמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully