וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר סורי: לא נשתמש בנשק כימי, גם לא מחוץ לגבול

23.12.2012 / 17:17

שר ההסברה אמר בדמשק כי המורדים צריכים לשאוף לפתרון פוליטי, ולוותר על שאיפתם להפיל את הנשיא ולכבוש את הבירה. שליח האו"ם והליגה הערבית נמצא בדרכו לדמשק להיפגש עם אסד

שר ההסברה הסורי, עמראן זועבי, אמר בצהריים (ראשון) כי הצבא הסורי עדיין חזק, וטען כי הדיווחים לפיהם המורדים השתלטו על חלקים גדולים מהמדינה הם בגדר "פנטזיה שמצטיירת בתקשורת". במסיבת עיתונאים בדמשק, הפציר השר במורדים להגיע ל"פתרון פוליטי", ואמר כי "צריך להתנער מהמאמצים הצבאיים להשתלט על הבירה, להפיל את הממשלה ולהיפטר מהנשיא. זו העצה שלי". כמו כן, הבהיר השר כי "אם היה לסוריה נשק כימי, היא מעולם לא הייתה משתמשת בו, לא בתוך המדינה או מחוצה לה". זו הפעם הראשונה ששר בממשלה הסורית מתייחס במפורש לחשש במערב כי המשטר בדמשק ישתמש בנשק כימי.

שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי, יבוא בהמשך היום לסוריה, ובכוונתו להיפגש מחר עם הנשיא בשאר אסד. איברהימי נחת הבוקר בשדה התעופה בביירות, ובכוונתו להגיע במכונית לדמשק. מקורות ביטחוניים בלבנון מסרו כי נמל התעופה הבינלאומי בדמשק משותק כמעט לחלוטין, בשל הקרבות העזים בין המורדים לכוחות הנאמנים למשטר הסורי. ברהימי ואסד נפגשו בפעם האחרונה בחודש אוקטובר. שליח האו"ם, שהתמנה לתפקיד אחרי התפטרותו של קופי אנאן, הפציר בנשיא הסורי ובמורדים לנצור את האש למשך ארבעה ימים לרגל עיד אל-אדחא. אך הפסקת האש לא החזיקה זמן רב, והלחימה נמשכה בכל חלקי המדינה.

מטוס של ממשלת רוסיה חונה בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק. אוקטובר 2012. AP
מטוס רוסי בשדה התעופה בדמשק. האש מתקרבת לאסד/AP

בסוף השבוע, דיווח העיתון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט" כי ארה"ב ורוסיה גיבשו פשרה, לפיה הנשיא בשאר אסד יעזוב את השלטון בסוריה. גורמי אופוזיציה סוריים אמרו לעיתון כי הצדדים טרם סיכמו ביניהם כיצד יעזוב אסד את השלטון, לידי מי יועבר השלטון ובאיזה אופן. זמן קצר לאחר מכן, אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי אין ביכולתן של סין ורוסיה – ידידותיה הקרובות של סוריה - לשכנע את אסד לעזוב את השלטון. "אף צד לא הולך לנצח במלחמה הזו", אמר לברוב בשיחה עם כתבים. "אסד לא הולך לשום מקום, לא משנה מה מישהו יגיד, גם אם יהיו אלה רוסיה או סין".

לפי דו"ח שפרסם צוות חוקרים של האו"ם, שמונה לבדוק את הפגיעה בזכויות האדם בסוריה, מחלחמת האזרחים לא צפויה להיפתר אלא באמצעים דיפלומטיים. ראש הוועדה, הדיפלומט הברזיאלי פאולו פיניירו, אמר בתחילת החודש כי "העימות בסוריה הפך לעדתי יותר באופיו". להערכתו, "מדובר במלחמה שלא צפוי לה פתרון צבאי".

שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי, עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. מוסקבה, 29 באוקטובר 2012. רויטרס
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, עם השליח ברהימי/רויטרס

בעניין אחר, רשת הטלוויזיה האירנית PRESS-TV דיווחה כי "קבוצות חמושות" השתמשו בנשק כימי נגד חיילים בכפר דאריא מדרום לדמשק, ונטען כי שבעה מהחיילים נהרגו. לפי הדיווח, המתבסס על "מקורות במשמר הרפובליקה", החיילים נהרגו ביום שבת, שעה אחרי ששאפו גז צהבהב. כמו כן, נטען כי קבוצות חמושות פרסמו סרטונים, בהם אלמונים איימו להרעיל את מי השתייה של סוריה ולפגוע במיעוט העלוואי. האיום הזה, כך דווח ברשת האירנית, מגובה בסרטון שהציג שפנים או ארנבים שהושקו במים מורעלים. "היונקים הפסיקו לנשום, והחזה שלהם התנפח מיד אחרי שלגמו מהמים המורעלים", נכתב. לכל הדיווחים הללו אין אזכור במקורות אחרים, ונראה כי מדובר בניסיון המתמשך מצד המשטר באירן לערער את הלגיטימיות של המורדים הנלחמים נגד בשאר אסד. המורדים, על שלל זרועותיהם ופלגיהם, הכחישו בתוקף כי בכוונתם להשתמש בנשק הכימי של צבא סוריה אם יצליחו לאתר אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully