וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב ורוסיה סיכמו שאסד יעזוב את השלטון

ניר יהב

22.12.2012 / 9:15

גורמי אופוזיציה בסוריה אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי שתי המעצמות דנו באופציות העומדות בפני הנשיא הסורי, אך לא נמסר באיזו דרך יעזוב אסד את השלטון. "שאלה של זמן"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

ארה"ב ורוסיה גיבשו הסכם פשרה בנוגע למשבר בסוריה, שבמסגרתו סוכם כי הנשיא בשאר אסד יעזוב את השלטון – כך אמרו הבוקר (שבת) גורמי אופוזיציה בסוריה לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון. לדברי הגורמים, הצדדים טרם סיכמו ביניהם כיצד יעזוב אסד את השלטון, לידי מי יועבר השלטון ובאיזה אופן.

הגורמים סיפרו כי הדיונים של ארה"ב ורוסיה התמקדו בשתי אופציות העומדות בפני אסד: הראשונה, להעביר את השלטון בהסכמה ולזכות בתמורה להגנה בינלאומית. השנייה, לנהל משא ומתן על העברת השלטון בהיעדרו של אסד ולא לספק לו שום הגנה בינלאומית. לדיווחים הללו אין שום אישור מכל מקור אחר. המשטר הסורי לא מסר שום תגובה רשמית בנושא.

דברים אלו גם מצטרפים לדברים שכתב בכיר האופוזיציה הסורית, אדיב שישכלי, בעמוד הפייסבוק שלו ולפיהם מקור רוסי סיפר לו כי אסד הביע נכונות לנהל משא ומתן ולעזוב את השלטון בלוויית 142 מאנשיו. בשיחה עם "א-שרק אל-אווסט" הסביר שישכלי כי מדובר ב-108 אישים מהמערכת הביטחונית והצבאית שנתנו פקודות לצבא להרוג אזרחים סורים, וכל השאר הם בני משפחתו של הנשיא. "המטרה היא להגן על אותם בכירי צבא מבתי דין בינלאומיים", הסביר.

"מוסקבה מבינה שהאופוזיציה כובשת עוד ועוד שטחים"

בכיר אופוזיציה נוסף בשם וליד אל-בני טען כי רוסיה משנה את עמדתה כלפי המשטר הסורי, ועדות לכך היא דבריו של הנשיא ולדימיר פוטין שלפיהם הוא לא מודאג אם אסד יעזוב את תפקידו. "מוסקבה מבינה שהאופוזיציה מתקדמת וכובשת עוד ועוד שטחים, ולפיכך היא השתכנעה שהסתלקותו של אסד היא רק שאלה של זמן".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בפגישה עם ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין. מוסקבה, 2009. AP
רוסיה עוברת צד? פוטין ואובמה/AP

ביום חמישי אמר פוטין כי "רוסיה לא מודאגת לגבי גורלו של משטר אסד" וכי "העם הסורי רוצה שינוי". בשיחה עם כתבים במוסקבה הוסיף הנשיא הרוסי כי "אנו מבינים מה קורה שם. אנחנו גם יודעים שהמשפחה הזאת נמצאת בשלטון כבר ארבעה עשורים". לדבריו, "אנו בעד פתרון שימנע את התמוטטות המדינה והאזור, ושימנע ממלחמת האזרחים להימשך. אנו לא מאמינים בכך שיש להשאיר את אסד ואת אנשיו בשלטון בכל מחיר". כמו כן, ציין נשיא רוסיה כי לארצו אין "קשר כלכלי מיוחד" עם סוריה.

עם זאת, באשר לדרך פתרון הסכסוך, דבק פוטין בעמדתו לפיה יש לפתור את המשבר באמצעות משא ומתן ללא התערבות זרה. "מה שמדאיג אותנו זה – מה הלאה? אנו לא רוצים שהאופוזיציה הנוכחית תעלה לשלטון ותתחיל להילחם במי שנמצא בשלטון כיום. אנחנו לא רוצים שזה יימשך לנצח". לדבריו, על מנת למנוע זאת, "ראשית יש לנהל משא ומתן... לא קודם כל להשמיד הכל ורק אז לנסות לדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully