וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות נדירה מסוריה: "ייתכן שנשק כימי הועבר ללבנון"

פרשן ה"וושינגטון פוסט" הביא את עדותו של עריק סורי שטען כי משאיות מיוחדות יוצרו להובלת נשק כימי, שהועבר מסוריה בינואר. בנוסף, אמר כי אנשי חיזבאללה אומנו בשימוש בנשק

דיווחים מתוך שני מתקנים חשאיים בסוריה מעלים את החשש כי נשיא סוריה בשאר אסד פיתח כלי רכב מיוחדים להעברה של נשק כימי, וכן ייתכן שאימן אנשי חיזבאללה בשימוש בו - כך מפרסם הפרשן דיוויד איגנשיוס ב"וושינגטון פוסט".

בטור שפרסם אתמול (שלישי) כתב איגנשיוס כי מקור סורי המסתתר במדינה ערבית, סיפר בשיחת טלפון עמו כי קיבל מידע חשאי מפי עריק סורי שעבד בתוך המתקנים לנשק כימי. הפרשן מביא את הדברים תוך שהוא מציין כי מקורות סורים מעוניינים להזהיר את ארה"ב, בתקווה לעורר מעורבות גדולה יותר לצד האופוזיציה. בהקשר זה, מזכיר איגנשיוס את העריק שהציג טענות בנוגע לנשק הכימי העירקי לפני עשור, שהיווה עילה למלחמה, אך התברר כמוטעה. כדי לתמוך בטענות הללו של העריק בדק איגנשיוס את המידע עם מקורות עצמאיים שאישרו חלק מהפרטים.

לפי המידע של העריק, שני קצינים סורים העבירו חומרי נשק כימי במשקל 100 קילוגרמים מבסיס צבאי סודי בינואר. הבסיס היה בכפר שנקרא נסיריה, כ-50 קילומטרים מצפון מזרח לדמשק. הקצינים הציבו את החומר הכימי בכלי רכב אזרחי ונראו נוסעים לאורך גשר לכיוון לבנון. לאחר יומיים, שני גברים עם מבטא לבנוני הגיע לבסיס בנסיריה, וקיבלו הסבר על הפעלת הנשק, וכן הוראות בטיחות בנוגע אליו.

אף משאית לא נראתה ליד הגבול

המקור תיאר גם הרכבת משאיות מיוחדות שיכולות להוביל את הנשק, בבית מלאכה בדאמר שבפרברי דמשק, שהיה חלק מרשת של מתקני מחקר סודיים. בניית המעבדות הניידות הללו החלה בקיץ 2011, חודשים ספורים לאחר שהחלה התקוממות נגד אסד. לדברי המקור, טכנאים בדאמר בנו מעבדה ניידת שבה ניתן למזג את החומרים ולהפוך אותם לנשק כימי.

המעבדות הניידות הללו הוצבו בתוך משאיות וולבו או מרצדס, שנראו מבחוץ כמו משאיות קירור. בתוכן היו מיכלים, צינורות ומנוע שיאפשרו את הפעולות הנדרשות. לדברי העריק, נבנו בין 10 ל-15 מעבדות ניידות כאלה. המקור העצמאי ששוחח עם איגנשיוס ציין כי מדובר במספר גבוה, אך אישר כי בידי הסורים מספר מעבדות ניידות.

לפי דברי העריק, האופוזיציה הסורית נתנה לגורמים רשמיים בלבנון תיאור של המשאיות לפני כשישה שבועות, כדי שיוכלו לזהות את המשאיות אם יעברו לתוך לבנון כשהן מובילות נשק כימי. מאז, אף אחת מהן לא נראתה ליד הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully