וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאגה גוברת מהכור בבושהר: "ארה"ב הגבירה המעקב"

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי פעילות המודיעין סביב הכור, המוגדר "אזרחי", הוגברה בשל פריקה חשודה של מוטות דלק מליבתו. האם העניין קשור לתקלה המסתורית בסוף השבוע?

סוכנויות הביון של ארצות הברית הגבירו במידה ניכרת את המעקב באזור הכור הגרעיני באירן בחודשיים האחרונים - כך מדווח הבוקר (שני) ה"וול סטריט ג'ורנל". מקורות רשמיים בוושינגטון ששוחחו בעילום-שם עם העיתון, אמרו כי המעקב המתבצע אחרי הכור האזרחי הוגבר באופן משמעותי החל מחודש אוקטובר, כחודשיים אחרי שהפך למבצעי, בשל פריקה פתאומית וחשודה של מוטות דלק מליבתו. בסוף השבוע דווח כי הכור בבושהר הושבת בשל תקלה.

ב-1 בנובמבר, שני מטוסי סוחוי 25 של אירן ניסו ליירט מטוס אמריקני ללא-טייס שטס מעל מים בינלאומיים במפרץ הפרסי. משרד החוץ של אירן טען כי המטוס האמריקני חדר למרחב האווירי שלה, ובהמשך טען כי המטוס הגיע למתחם האווירי של הכור בבושהר. לפי המקורות המצוטטים בדיווח מהבוקר, מל"ט אמריקני אכן ביצע פעולות מעקב באותו יום - אך לא באזור הכור בבושהר. לפי העיתון, לפחות חלק מפעילות הביון המתוגברת אכן מתבצעת בעזרת מל"טים. לא נמסר מהם אמצעי המעקב האחרים.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
המעקב - בשל פריקה חשודה של מוטות דלק. הכור האזרחי בבושהר/AP

בבושהר מופעל כור גרעיני להפעל חשמל, שנבנה על ידי רוסיה. בסוף השבוע דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס על תקלה בכור, שהוכרז מבצעי בחודש אוקטובר: מתחת לתאי האורניום המזינים את הכור ומפעילים אותו, התגלו חלקי מתכת וכדוריות שמקורם אינו ידוע, ולא נמסר הסבר להימצאם. לא ברור כיצד הם הגיעו לכור ומדוע הם משבשים את פעולתו.

הכור נכנס לפעולה בקיץ והושבת שוב לאחרונה

בשל התקלה, החליטו מומחים מטעם רוסאטום - סוכנות האנרגיה של רוסיה, שבנו את הכור - להורות על הפסקת פעולתו לפרק זמן של כמה חודשים. מהכור הוצאו מוטות הדלק שמתחתם נמצאו הכדוריות והכור הודמם. בהודעה של "רוסאטום" וחברת הבת שלה נמסר כי הכור "יימסר לפעולה" במרץ 2013.

בחודש אוגוסט האחרון מסרה סוכנות האטום הרוסית כי בניית הכור, בדיקתו והרצתו הסתיימו, וכי הוא נכנס לפעולה מלאה. הכור, בהספק של אלף מגוואט, מיועד להפקת חשמל, ואירן הודיעה כבר לפני כמעט שנה כי הוא חובר כבר לרשת החשמל שלה. עלות הבנייה שנמשכה יותר מעשור מסתכמת ביותר ממיליארד דולרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully