וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בתל אביב לא יעצור את המגעים בקהיר

יוסי מלמן

21.11.2012 / 16:22

הפיגוע החפוז והמאולתר באוטובוס במרכז העיר חסך עשרות נפגעים נוספים, וגם הבטיח כי המגעים לקראת הסכם ימשכו באין מפריע. עם זאת, עדיין קשה להעריך אם יישאו פרי. פרשנות

צילום: אבי כהן, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

הפיגוע באוטובוס מספר 142 בתל אביב בוצע ככל הנראה, עד כמה שאפשר להתרשם מהממצאים והעדויות הראשונים, בחיפזון וברגע האחרון. ההערכה היא כי מדובר ביוזמה עצמאית של מחבל בודד או התארגנות מקומית, שכפי הנראה יצאה מהגדה המערבית.

כך גם העריך ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי. להערכתו, מאז פרוץ המערכה בעזה, גברה התסיסה נגד ישראל בגדה וכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית אינם רוצים או מסוגלים לבלום אותה. אפשר שהפיגוע בתל אביב הוא עוד אירוע, הקשה ביותר עד כה, כחלק מתגובות הפלסטינים בגדה המנסים להביע הזדהות עם אחיהם בעזה.

הפיגוע בתל אביב - כותרות אחרונות
פיגוע באוטובוס בתל אביב, חיפושים אחר מניחי המטען
עדי ראייה לפיגוע בת"א: "אנשים ברחו בבהלה"
נפצע בקו 5, ושוב בפיגוע היום: "החזיר אותי לשם"
אחרי הפיגוע: גל תקיפות בעזה, הירי לדרום נמשך

נושא זירת הפיצוץ בתל אביב. דרור עינב
זירת הפיגוע בתל אביב, היום/דרור עינב

המזל היה שמדובר במטען לא גדול ומאולתר, שגרם לפגיעה קלה יחסית ולמספר פצועים לא רב. לו היה מבוצע פיגוע על פי תכנון מדוקדק עם חומר נפץ תקני ורב, הרי שתוצאותיו היו הרות אסון. לא רק מבחינת מניין הרוגים ופצועים, אלא גם בשל השפעתו על המערכה בעזה.

משום שמדובר ככל הנראה באירוע בודד וקל יחסית – ותעיד על כך גם העובדה כי החמאס והג'יהאד האיסלמי לא נטלו עליו אחריות – הרי שהשפעתו על המגעים בקהיר לסיום הלחימה היא שולית וזניחה. המשא ומתן בקהיר נמשך ויימשך, אולם קשה להעריך בשעה זו את הסיכויים להשגת הפסקת אש או הסדר. ההסכם היה קרוב לכדי מימוש אמש, אך מאחר שברגע האחרון ביקשה ישראל לשפר עמדות, נראה כי הפסקת האש לא נכנסה לתוקפה והלחימה נמשכת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

היגררות המשא ומתן עלולה לפגוע באמון הציבור

עם זאת, על סמך שיחות עם שרים, חברי כנסת ומקורות פנימיים, רוב ההערכות הן כי הפסקת האש נמצאת כעת בהישג יד. על אף שזו קלישאה שכבר נאמרה לא מעט, הרי שהשעות הבאות או היממה הקרובה יהיו מכריעות. ברור לשני הצדדים ובעיקר לישראל, כי אסור להמשיך במשא ומתן שנמתח ונמתח כמו מסטיק ולא מגיע לכלל מיצוי. משא ומתן מתמשך עלול לגרום להעלאת ציפיות בקרב הציבור מצד אחד, ולאובדן האמון של הציבור בהנהגה מצד שני.

לכן, כפי שהעריך הבוקר במשדר וואלה! חדשות דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, עד יום שישי תיפול ההכרעה: האם תושג הפסקת אש, או שצה"ל ייאלץ להיכנס לרצועה ולבצע את המהלך הקרקעי שלא ראש הממשלה, לא שר הביטחון ואף לא הרמטכ"ל רוצים בו? מתווה הפסקת האש המתגבשת כבר ברור, והוצג למעשה כבר לפני יומיים. הוא יכלול הפסקת אש ולאחריה פרק זמן שבו יגובשו פרטים נוספים באשר לרצועת עזה, הכוללים בין היתר את שאלת ההסרה ההדרגתית של המצור ושאלת פתיחת המעברים.

בנימין נתניהו נפגש עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
הגיעה למצרים עם בשורה בפיה? קלינטון עם נתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

הפגישות הארוכות שניהלה מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון בישראל, עשויות אף הן להעיד כי היא מגיעה למצרים עם הסכמה ישראלית להפסקת האש, וכי היא תבשר על כך לנשיא מצרים מורסי - שיעשה מצדו מאמצים לשכנע את החמאס והג'יהאד האיסלמי לקבל את ההסכמה. בסופו של דבר, בין השיקולים שעל ישראל לקחת בחשבון במגעים להשגת הסדר, קיים היבט היחסים עם מצרים ובפרט עם נשיאה, מוחמד מורסי. ישראל יודעת כי אסור לה לפגוע בכבודו של מורסי, שמקדיש לסוגיית המלחמה בעזה זמן ניכר מסדר יומו, על מנת לשמור על עתיד היחסים עם שכנתה מדרום.

הלווית החייל יוסף פרטוק שנהרג מנפילת רקטה בעין השלושה, נובמבר 2012. עומר מירון
הלווית החייל יוסף פרטוק, היום/עומר מירון
גיעה ישירה בבית במועצה האזורית באר טוביה: "היה פה נס". דניאל בוק
פגיעת רקטה בבית בבאר טוביה, היום/דניאל בוק
עזה לאחר התקפת חיל האוויר , נובמבר 2012. רויטרס
תקיפת חיל האוויר בעזה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully