וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה ב-50 שנה - חייל אמריקאי יוצא להורג?

התביעה בצבא ארה"ב דורשת עונש מוות לסרג'נט רוברט ביילס שרצח 16 אזרחים בקרבת העיר קנדהאר במרץ האחרון. לאחרונה הוצא להורג חייל אמריקאי ב-1961, לאחר שאנס ילדה אוסטרית

הפרקליטות הצבאית האמריקאית ביקשה היום (רביעי) מבית המשפט לגזור עונש מוות על חייל צבא ארצות הברית שהואשם ברצח 16 אזרחים אפגנים בתחילת השנה. בטיעוני הסיכום קבעו התובעים הצבאיים כי סרג'נט רוברט ביילס ביצע "פשעים נתעבים ובזויים", וביקשו להטיל עליו את העונש המקסימלי שמאפשר החוק, כפי שכבר הזהיר בעבר שר ההגנה ליאון פנטה.

התקרית החמורה אירעה בחודש מרץ האחרון סמוך לעיר קנדהאר שבדרום אפגניסטן. ביילס, ששירת כלוחם בכוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארה"ב במדינה המוסלמית, עזב את בסיסו בשעת לילה, חדר לשני כפרים ורצח בשנתם 16 אזרחים תמימים, בהם גם נשים ותשעה ילדים. לאחר האירוע סיפר כי "אינו זוכר כלום" - טענה שהופרכה לאחר מכן במשפט.

איור מבית המשפט בו מתנהל משפטו של סרג'נט רוברט ביילס (שני משמאל), חייל אמריקאי שרצח 16 אזרחים באפגניסטן, נובמבר 2012. רויטרס
"פשעים נתעבים ובזויים". ביילס/רויטרס

בעקבות הטבח באה שורת הפגנות אלימות נגד ארה"ב ברחבי אפגניסטן ומחוצה לה, ואירעו מספר תקיפות של אנשי טליבן נגד כוחות הצבא האמריקאי. נדרשו מספר שבועות עד שהשטח נרגע, בטרם הצליחו חוקרים להגיע לזירת הרצח.

"הוא זוכר היטב את מה שעשה"

"דברים נוראיים קרו, זה ברור", אמר היום בבית המשפט התובע בתיק, מייג'ור רוב סטל, שציין כי חרף הקביעה הראשונית כי מדובר במקרה של אי-שפיות, החייל המואשם היה אחראי למעשיו. "מדבריו של ביילס עולה כי הוא זוכר באופן צלול את מה שעשה, וכי הוא מכיר בעוול שנגרם כתוצאה מכך", העיד התובע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
זירת אחד ממקרי הרצח בתקרית בעיר קנדהאר, אפגניסטן, בה הרג חייל אמריקאי לפחות 15 אזרחים שפרץ לבתיהם, 11 במרץ 2012. רויטרס
אחד הבתים בהם טבח ביילס בילדים בשנתם. לא בטוח שגזר הדין יספק את אלו שאיבדו את יקיריהם/רויטרס

גם העדויות בשטח מלמדות כי ביילס ביצע את הטבח באופן מתוכנן ויזום. מפרטי החקירה שנחשפו בבית המשפט מתברר כי ביילס חזר לבסיס אחרי שרצח את האזרחים כשהוא מכוסה בדם. לחבריו אמר באותה עת: "אני חושב שעשיתי את הדבר הנכון".

מנגד, טענה עורכת דינו של החייל הנאשם כי אין בעדויות הללו די כדי להשית על מרשה את העונש הקיצוני. "יש שורת שאלות שלא נענו עדיין במסגרת חקירת האירוע", אמרה הסנגורית, שהוסיפה כי עדיין מוקדם לקבוע מה היה מצבו הנפשי של ביילס באותם רגעים קטלניים.

עורכת הדין הצבאית אמה סקאנלן, הסנגורית של סרג'נט רוברט ביילס, חייל אמריקאי שרצח 16 אזרחים אפגנים, מרץ 2012. רויטרס
"יש שורת שאלות שלא נענו עדיין במסגרת חקירת האירוע". הסנגורית, אמה סקאנלן, לאחר אחד הדיונים במשפט/רויטרס

גם אם בית המשפט יקבל את עמדת התביעה, עדיין צפוי ככל הנראה תהליך ארוך וסבוך טרם ייגזר דינו של ביילס. אם אכן יוצא להורג, הוא יהיה החייל האמריקאי הראשון המוצא להורג זה יותר מ-50 שנה: המקרה האחרון היה ב-1961, אז נגזר עונש מוות על טוראי ג'ון ארתור בנט, שהורשע באונס ילדה אוסטרית בת 11 ובניסיון להטביע אותה.

בית המשפט הצבאי גזר עליו אז עונש מוות, ועל הצו חתם הנשיא דאז, דווייט אייזנהאואר. ימים לפני הוצאתו להורג פנתה משפחתה של הילדה בבקשה לבטל את ביצוע העונש – אך הבקשה נדחתה ובנט הוצא להורג בתלייה בבית הכלא בקנזס.

עוד בפרשה:
הטבח באפגניסטן: הרוצח חזר באמצע מסע ההרג לבסיס
50 אלף דולר על כל אפגני שנרצח - "כסף מאובמה"
אובמה גינה הטבח באפגניסטן: "תקרית מזעזעת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully